Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] sarjakuvantekij”n selviytymisopas

From: Taina Värri (varri@optimyst.com)
Date: 16.11.2001 - 22:03:03

originaalithan kuuluu aina tekijälle, eli käytäntö on että ne palautetaan.
esim hukattu dia laskutetaan kuvatoimistoissa, samaa voisi varmaan soveltaa
piirrosoriginaaleihin. kantsii kirjoittaa laskuun "originaali
palautettava", sen jälkeen jos kuvat katoaa niin niistä voi vaatia
korvausta.

tuli mieleen että olisiko journalistiliiton freelancer-osastosta iloa
sarjisihmisille? itse huseeraan siellä hallituksessa tällä hetkellä, ja
voin kysellä täyttääkö sarjakuvaihminen jäsenvaatimukset. eiks lehdistö
kuitenkin ole se suurin työllistäjä? graafikoita siellä on toimittajien ja
kuvaajien lisäksi.
liitto on myös julkaissut ohjeita kuvitusten ja sarjisten hinnoitteluun. en
sitten tiedä miten ne pätee kenelläkin.
freeosasto järjestää myös toisinaan "miten pärjään freenä" -kurssipäiviä
ja siellä on myös oma juristi jolta voi tarkistella kaikkia lakiteknisiä
juttuja.

jep.
t taina

*