Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Saiko Timppa jonkun palkinnon

From: Johanna Rojola (roju@kaapeli.fi)
Date: 30.10.2001 - 19:53:53

> Mikä vielä merkittävämpää, valtionpalkinnon saivat samalla iskulla sekä
> sarjakuva (Timppa) että animaatio (Turilas & Jäärä). Tämä on selvästi merkki
> jostakin, vähintään siitä, että jossain on tiedostettu näiden alojen
> aliarvostus. Tosin hoksaus voi varsin hyvin olla ohimenevä.

nommä tiedä, eihän toi nyt eka kerta ollu: tape sai (mun mielestä) saman
palkinnon joskus 90-luvun alkupuolella, muistan kätelleeni tytti
isohookana-asunmaata sarjakuvaseuran edustajan (puheenjohtajan?)
ominaisuudessa. niinkumä sitä vihasin. ja ilaskivee muuten kanssa.
sellasta se on nuorilla kapinallisilla. kraka kaulaan vaan ja edustamaan.

ja sit mun mielestä kati kovacs on saanu taiteen nuori suomi-palkinnon
aika hiljattain. mut olikse nyt miin, että niitä ei enää jaeta. ja rahaa
näissä tunnustuksissa tulee mukana reiluhko summa.

minua kiinnostaisi tietää kuka esim. tuota katia aikanaan ehdotti,
kustantajako? Ja miksei kuriositeettina myös keitä muita oli ehdolla.
Sarjakuvaseurahan on lobbaamisen suhteen jo pitkään ollut aikamoisessa
halvaannuksen tilassa, mutta ehkä sarjakuvantekijät ovat aktiivisempia. ja
ehkä sekin vaikuttaa, että taideteoll... eikun nykyisessä
muotoilutoimikunnassa on jo kolmatta kolmivuotiskautta yksi
sarjakuvaa(kin) edustava jäsen. Riitta Uusitalon ja Tarmo Koiviston
jälkeen tuota postia hoitaa nyt Heikki Jokinen, joka on myös animaation
tuntija. Mutta animaatiohan kuuluu aivan eri toimikuntaan... huokaus. Ja
milloin huomataankaan sarjakuva kirjallisuutena?

Milloin saataisiin ensimmäinen kunnon kustantaja, palkinnon arvoinen?
Mutta ymmärrän kyllä: ei kai se meidän kielialueella voi olla kuin varma
taloudellinen itsemurha. Eikä kustantajia sitä paitsi palkita, ainakaan
minun tietääkseni. Eikä tueta, tukea ei esitetty edes ansiokkaassa uudessa
mietinnössä (saman herra Jokisen käsialaa! Huomatkaa kuinka
yksikin ihminen voi Suomessa vaikuttaa! Ottakaa vaarin!) sarjakuvan
tukitilanteesta Suomessa. Siinä perusteluna oli että kustantamisen
tukeminen johtaisi määrään, ei laatuun. No, makuasioista ei kannata
kiistellä. Minusta kuitenkin tutustuminen vaikka Ranskan malliin (CNL)
olisi voinut tuoda uutta näkökulmaa asiaan. Sehän ei ole edes pieni
kielialue, mutta laatukustantamoita tuetaan sielläkin, tekijöiden ohella.

mjooo... tämmöisiä hajamietteitä. Berliinissä sää hellii vaihteeksi,
tänään oli +21. Pari viikkoa sitten näin unta että kevät oli jo tullut.
Ihmettelin että menipä tämä talvi helposti...

t. roju