Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Bergenin sarjakuvafestivaali

From: Ilpo Koskela (ilpo.koskela@graafinenstudio.com)
Date: 19.09.2001 - 08:40:40

Mäkisen Reima pyysi minua kertomaan Norjan festarista palstalla, tässä tulee:

Kemin sarjakuvafestivaali vieraili ( Porkola & Koskela ) Bergenin
Raptus-festivaaleilla 14.-16.9. Kaupunki on kaunis ja Norja kallis.
Festivaali oli pystytetty kaupungin kulttuuritaloon Grieghalleen, josta
yksi 3 -kerroksinen osa + pohjakerros oli festivaalin käytössä. Bergenin
festivaali oli enemmän Comics Convention -tyyppinen myyntitapahtuma kuin
suomalaiset festivaalit ovat. Pääsymaksu oli 20 NOK ja samaan 20 NOK
hintaan kävijä sai ostaa A4 -kokoisen, festivaalin sekä sarjakuva-, peli-
ja scifikauppa Avalon logolla varustetun pahvinpalan, johon vierailevien
piirtäjien signeerauksia ja piirroksia sai kerätä. Suurin osa yleisöstä
olikin kaikkina päivinä 10-15 ikäisiä poikia. Kahdessa kerroksista oli myös
myyntipöytiä, muutama kustantaja, divareita ja omakustannejulkaisuja.
Omakustanteet olivat suomen hinnoissa mutta albumit, sekä norjalaiset että
engl. kieliset huikean kalliita, 150FIM > .

Luentoja pyöri kolmessa auditoriossa, kahdessa jatkuvasti, ylimmän
kerroksen Loftetissa satunnaisesti. Siellä järjestettiin myös
käsikirjoittajien työpaja viikonlopun aikana. Norjalaiset hyödyntävät
vieraansa totaalisesti. Esim. Jeff Smith, joka oli festivaalin "päävieras"
luennoi kaikkina kolmena päivänä. Luennot vedettiin aikalailla
huumoripitoisesti, mikä oli positiivinen (yllätys) kokemus alkuminuuttien
ihmettelyn jälkeen (suosittelen lämpimästi meikäläisillekin festareille
kuolemanvakaivien paneelikeskustelujen vastapainoksi). Luennot vetivät toki
aikuisiakin seuraajia ja siltä osin väki oli samanlaista harrastajaporukkaa
kuin meikäläisilläkin festareilla.

Näyttelyitä paikalla oli vain yksi, ja sekin pahastin kesken koko ajan
(lieneekö saivat edes kokonaan valmiiksi ennen sunnuntain purkamista).
Klubeja yleisölle ei ollut,
hyvät "sisäpiirin bileet" kylläkin sekä pe että la festarihotellissa.
Festivaali alkoi joka päivä vasta klo 12.00, joten kankkusessa sinne ei
kenenkään tarvinnut vääntyä.

Keskustelin paikallisten piirtäjien kanssa. Norjassa ei ole Liken tai
Jalavan mittakaavassa toimivia kustantajia, jotka julkaisisivat
norjalaisten piirtäjien töitä, sanomalehdissä niitä julkaistaan kyllä.
Paikallisten albumeja myydään suunnilleen samoja määriä kuin suomessa
suomalaisten, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, eli piirtäjien tekevät
lisäksi kuvituksia, graafista suunnittelua yms. kuten meilläkin.

Muutamia aktiivisia norjalaista sarjakuvaa julkaisevia (pien)kustantajia
kuitenkin löytyy, mm. Bladcompaniet, http://www.bladkompaniet.no sekä Erik
Falckin luotsaama Jippi Forlag http://www.jippicomics.com , joka tekee
hienoa työtä julkaisten norjalaispiirtäjiä laidasta laitaan, hyvinkin
erilaisia tyylejä, ei pelkästään drendikamaa. Falck sai myös tämän vuotisen
Raptus-palkinnon juuri ansiostaan norjalaisen sarjakuvan kustantajana.

Egmont tuntui olevan se suuri myös Norjassa ja norjalaiset piirtäjät ovat
saaneet töitään julki Pytonissa eli paikallisessa Myrkyssä,
(norskipiirtäjien töitä lienee näkynyt suomalaisessakin versiossa), tosin
Pyton julkaisee Norjassakin vain näitä puberteetti-ikäisille pojille
suunnattuja navanalusjuttuja.

Sarjakuvakauppa Avalon näyttää voivan Norjassa hyvin useine eri suurissa
kaupungeissa sijaitsevine myymälöineen. Toisaalta jäin henk. koht. siihen
mielikuvaan, että ko.
tavara ( Dark Horse, Tundra, Marvel, DC, jenkki-albumit yms.) on Norjassa
suhteellisen uutta, vrt. tilanne meillä vajaa kymmenen vuotta sitten, joten
markkinoita ei ole vielä millään tavalla "kyllästetty".

Itse olimme kaikki päivät pääasiassa standillamme markkinoimassa
skandinaavista sarjakuvakilpailua, joten em. tieto ei ole missään
tapauksessa tarkkaa "toimittajantyötä",
vaan stanilla käyneiden kanssa nähtyä/kuultua/keskusteltua. Jos joku haluaa
vielä lisätietoja, kysykää. Yritämme Heikin kanssa vastata.

Terveisin

Ilpo Koskela
GST Graafinen Studio
Rautatienkatu 13 B, 90100 OULU
Puhelin (08) 312 1540, GSM 0400 514 540, Faksi (08) 312 1540.
sähköposti: ilpo.koskela@graafinenstudio.com
Internet: http://www.graafinenstudio.com