Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Festarit / hetkiä

From: kaltsu kallio (kaltsu@hotmail.com)
Date: 12.09.2001 - 15:20:20

Kirjoitanpa hiukan näistä festareiden hyvistä ja huonoista puolista
rakentajan vinkkelistä. Minun oli vaikea tiettyihin asioihin(kuten
ohjelmaan) keskittyä koska olin koko festareiden ajan ikäänkuin töissä ja
olin jatkuvasti hiukan "varpaisillani" siltä varalta että apuani
tarvittaisiin. Mutta muutama ihan subjektiivinen huomio...

Ensin miinukset.

-Makasiinit on huono paikka pitää festarit. Tunkkainen ja ankea interiööri.
Isoa tilaa on vaikea käyttää järkevästi hyväkseen. Välimatkat ovat turhan
isot esim. näyttelyiden suhteen mutta lavan edessä tai myyntipöytien luona
on ahdasta. Myyntipöytiä oli vaikea järjestellä tasaisesti ja
tasapuolisesti. Nyt esim. pienillä myyjillä oli melkoisen väljää mutta
isommat olivat kuin sardiinipurkissa. Tästä menee osittain syy meikäläisen
niskaan kun olin niiden pöytien järjestelyssä aika pitkälle vastuussa. Vaan
uskokaa huviksenne - tila oli hankala.

Lisäksi järjestysmiehiä työllistivät turhankin paljon kaikki ihmehiipparit
jotka ajattelivat että makasiineilla on joko kirpparit tahi skatepark ja
jotka pyrkivät vain pokkana marssimaan sisälle. Muutenkin lippuhässäkkä oli
melkomoisen hämmentävää ja vaikeasti hallittavissa näillä resursseilla. Hmm.
Olisikohan mahdollista päästä takaisin Vanhalle?

-Makasiineilta saatu ruoka oli ihan mitä sattuu. Ainoastaan lauantain
ruoasta ei löytynyt pahempaa valitettavaa. Sunnuntaina oli periaatteessa
samaa apetta mutta paljon tulisempana ja kanaversiossa ei juurikaan kanaa
ollu. Oli varmaan kaikki käytetty edellispäivän annoksiin. Torstain ja
perjantain safkoja en viitsi edes ajatella kun tulee heti paha mieli vaan ne
nyt koskettivatkin vain festariden rakentajia.

-J.Lehto tai J.Styrman eivät vieläkään ollut juhlittuina päävieraina. Tai
Bagge. Milloinkohan mies oikein Suomeen saataisiin?

-En juuri päässyt kinkeröimään enkä saanut omaa lehteä valmiiksi. Mut nää
onki ihan omaa syytä molemmat joten eipä siinä mitään.

Sitten plussia.

-Järjestelyt sujuivat muutamaa pientä hässäkkää lukuunottamatta
yllättävänkin jouhevasti ainakin minun osaltani enkä ollut niin vittuuntunut
tai stressaantunu kuin muutamana edellisvuotena. Vaan aika paljon tästä
menee kyllä sen piikkiin että sitä on kai jo sen verran "kokenut" ettei
jaksa kaikesta pienestä hermostuakaan. Kyllä ne festarit on kuitenki aina
sujuneet. Roju paikkasi oikein hyvin Reijan jättämää SUURTA aukkoa ja esim.
Max ja Karri olivat jälleen kerran painonsa arvoisia kultaa.

-Populaa piisasi. Pelkäsin etukäteen että väenmäärä olisi jäänyt paljon
vähäisemmäksi. Olin onneksi väärässä.

-Henki oli hyvä ja suurin osa ihmisistä tuntui viihtyvän. Pientä nurinaa
kuului sieltä sun täältä mutta eipä asiat ja olosuhteet voi kaikkia varten
aina olla täydellisesti. Vai voiko? Joka tapauksessa olisi minun mielestäni
aika turhaa, tarpeetonta tahi pikkumaista syytellä sarjakuvaseuraa ja muita
järjestäjiä huonosti pidetyistä festareista. Minun mielestäni kaikki meni
kutakuinkin niinkuin pitikin. Tällaiset festarit tänä vuonna. Ensi vuonna
sitten jotain muuta.

Miten muuten media kohteli festareitamme? Itse en juurikaan lehtiä lue tahi
telkkaria tuijottele.

ka l t s U

"Mistä ihmeestä mä tietäisin? Mä oon täällä vaan töissä."