Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Pääsymaksu festareilla

From: Shimo Suntila (siilsu@utu.fi)
Date: 06.09.2001 - 13:05:05

On Thu, 6 Sep 2001, Ville V Hanninen wrote:

> Ville, joka kyllä vastusti ko. pääsylippua, mutta pitää ehkä hiukan
> naurettavana sitä, että ihmiset kitisevät hinnasta, JOLLA EI EDES
> SAA SITÄ YHTÄ TUOPPIA (paitsi Kalliosta ja Eerikinkadun tuolta
> puolen).

   En usko että napina johtuu hinnan suuruudesta, vaan hinnasta
itsestään. On kaksi aivan eri asiaam jos tapahtuma on ilmainen
tai maksullinen. Ei siinä tarvitse tietää *paljonko* maksaa, se
riittää että maksaa.

   Ongelma on psykologinen. "Viihdynkö minä? Onko siellä kivaa?
Kannattaako sinne mennä? Hmm, se ei maksa mitään, joten en *menetä*
mitään, vaikka menenkin." Jos sen sijaan on pääsymaksu, se muodostaa
hirvittävän korkean kynnyksen edes *harkita* mukaan lähtemistä. Vasta
jos aihe kiinnostaa riittävästi, voi ottaa selvää, tai ottaa huomioon,
pääsymaksun suuruuden. Joka siis ei kovin korkea ole. Mutta se, että
pääsee siihen pisteeseen, että vertailee lipun hintaa tuopilliseen jo
on vaatinut sen, että "jaa ei ilmainen" porras on ylitetty.

   Siksi pääsymaksu on huono homma.

- Shimo

--
 Shimo Suntila, shimo@utu.fi \ Scifi * Fantasia * Anime * Tähtien sota /