Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] Pääsymaksu festareilla

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 06.09.2001 - 11:40:40

Vastuuvapausvetoomus: Vastailen tässä kerralla epäselvyyksiin ja
kysymyksiin vaikka suurin osa viestistä on ihan henkilöhkohtaisia
mielipiteitäni ja läpän heittoa.

Aluksi tietenkin kuviteltiin että homma menee vahan kaavan mukaan ja
festarit pysyy ilmaisena. Sitten vaan joskus kesäkuussa kävi ilmi, että
rahaa ei saa revittyä mistään. Ei se sen kummempi juttu ole. Info taas
makasi painossa monta kuukautta, tai ainakin aika pitkään. Valitettava
juttu. Väärä tieto toivottavasti korjaantui jäsenille lähteneessä
festarilehdessä.

Timo:
Ainakaan minä en kuvitellut että kaikki tietävät, missä Makasiinit
sijaitsee. Muistaakseni mainitsinkin asiasta jossain kokouksessa. Toisaalta
en myöskään jaksanut tehdä mitään asian hyväksi, eikä kai sitten kukaan
muukaan.

Oskari:
Juttelin tiistaina Arin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että ei lähde
Festareille myymään. Muuta en asiasta Fennican suhteen tiedä.

Markku:
>Järjestäjät aikovat ilmeisesti lyödä rahoiksi
Miten ilmaista työtä tekemällä lyödään rahoiksi? Hyvä jos päästään (seura)
tosta omilleen.

>Eikö haluta uusia harrastajia sarjakuvafriikkien hupenevaan joukkoon?
Ei haluta. Sarjakuvalla menee niin hyvin. Festareilla ei riittäisi
myytävää. Kysy keneltä tahansa! Huumori sikseen. Mutta totta on, että kun
kerroin kirjanpitäjälleni (n.50v. nainen), että olen alkanut harrastaa
kustannustoimintaa, niin sain kuulla: "Sehän on hienoa! Sarjakuvallahan
menee nyt hyvin, on niitä kaikkia sikasarjakuviakin."

Myös festarien jatkuvuuden turvaaminen on propagandaa sarjakuvien puolesta
ja tänä vuonna festarit näkyvät tosi hyvin mediassa.

Ja ettei jäisi epäselväksi, Markku, minä olen ihan yhtä katkera, kuin miltä
sinä vaikutat - syystä, että nämä sarjakuvahommat ovat menneet
kaupallisesti näin kuralle.

Vesa:
>että päivätapahtumaankin, päästäkseen ostamaan sarjakuvia?
Jos käyt katsomassa www.kupla.net/fest kohdasta ohjelma, niin havaitset,
että vieraileviapiirtäjästraroja on aika monta - ihan ulkomailta asti. Eli
ohjelmaakin saa tuolla rahalla ja festarilehden (lähtenyt jäsenille jo pari
viikkoa sitten postissa). Myyntipuolella saa festaribonuksena jonottaa
(nimmareita).

>Sen käsitän, että jos iltaklubille
Päästäkseen ostamaan olutta, niin. Oluen ostamisen kyllä käsittääkin
paremmin kuin sarjakuvien ostamisen :-)

>Entäs akkreditoituminen? Jos tulee tekemään juttua
>festivaalista, onko silloinkin maksettava pääsystä?
Erinäisiä ilmaislippuja on suunniteltu juuri tapahtumaan jotenkin muten
kuin yleisönä osallistuville. Samoin alennuksia. Kymppi (esim.
opiskelijoilta ja työttömiltä) ei pitäisi olla paha hinta?! Pääsyliput,
kaikkine säätöineen, on ns. normaali käytäntö melki missä tahansa isommissa
tilaisuuksissa, ilmaisuus on poikkeuksellista! Sarjisteollisuudessa
eritoten voitte kuvitella, että ilmaisen lounaan maksajia on hankala löytää
lyhyellä varoitusajalla.

Mikko Kalajoki:
>Vaikka itse olenkin jopa jonkinasteinen sarjakuvan harrastaja ja Kaikkea
>Hyviä Asioita kannattava yksilö, tuo nostaa kyllä rimaa poiketa
>festareilla.
Tämä on tärkeä pointti! Pikkulintuset nimittäin lauloivat, että vastaava
asenne oli yksi tärkeimmistä Tampereen Kukunorin lopettamisen syistä.
(Itsekin syyllistyn siihen jatkuvasti ja perustelen sitä sillä, että
piirtäjän tehtävä ei ole pitää systeemiä pystyssä vaan piirtää...) Edes ne,
jotka ovat "alan harrastajia" eivät osta (maksa pääsymaksua tms.)
sarjiksia! Onko sarjakuva siis "kiinnostavaa" pääsääntöisesti vain silloin
kun se on ilmaista? [Uuden säikeen vaativa aihe?!]

Tämän vuoden festarit tulevat varmasti keräämään yleisöä sellaisista
ihmisryhmistä, jotka eivät siellä ole perinteisesti käyneet. Miksikö?
Ohjelmansa ansiosta. Keskittymällä selkeästi lapsiin yritetään tänä(kin)
vuonna kasvattaa pikku hiljaa uutta, sarjakuvaa (ja sen arvon) ymmärtävää,
yleisöä. Kävijöitä tuskin on tänä vuonna yhtä paljon kuin viime vuonna
(Hgin kulttuuripieruvuosi), mutta ne jotka maksavat pääsymaksun ovat
todennäköisesti kiinnostuneita sarjakuvasta tai siitä mitä sarjakuvalla voi
tehdä. Laskemalla pääsyliput saadaan selville todellinen kävijämäärä eikä
tarvitse sitäkään sitten enää arvailla. (Viime vuosinahan kävijöitä on
ollut jokaisena vuonna aina 7 000 tai 20 000.)

Jos taas kävijöitä ei sattuisi tulemaan tarpeeksi (oletus:vika ei ole
markkinoinnissa), voidaan hyvillä mielin laittaa pillit pussiin ja alkaa
miettiä toimintamuotoja joissa työmäärään nähden on enemmän järkeä
sarjakuva-asian eteenpäinviemisessä.
Mitään kävijämäärältään mega-festareita ei haluttu tehdä (aika iso tuosta
silti ohjelmaltaan tuli). Pääsymaksu ja muut festariorganisaation
tämänvuotiset toimet avaavat paremmat mahdollisuudet siihenkin, siis jos
siihen nähtäisiin syytä tai tarvetta.
Ilmaisia näyttelyitä festareiden aikaan on useita. Jos ei halua maksaa
pääsymaksua niin voihan sitä vain hengailla alueen kuppilassa ja bongailla
vieraat siellä.

Festarit eivät ole itsestäänselvyys joka vain tapahtuu joka vuosi, niiden
eteen tehdään törkeän paljon töitä. Perinteisesti vähintään yksi ihminen
kiusataan henkihievereihin. Repikää siitä.

Reima (joka ei ole edes töissä täällä)