Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Sarjari X-files?

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 16.08.2001 - 14:54:54

Mika:
Olen pahoillani, että siirsin vahingossa yksityisen keskustelun yleiselle
puolelle. (Replynappula toimii miten sattuu, eikä aina muista sitä tsekata)

Ville R:
>Tyylikkyys, linjakkuus ja taso eivät ole mitään muoti-ilmiöitä,
>joita vastaan Sarjari on ylpeänä asettunut.
Puhuu asiaa.

>Ymmärrystä ja tilaa on turha toivoa kritiikiltä. Mitään yleisiä kriteereitä
>(joista täällä on myös puhuttu) ei ole eikä pidä olla. Kriitikolle
arvokasta on
>se, mistä kriitikko pitää.
Kyse ei ollut siitä että olisin toivonut positiivista kritiikkiä tai
ymmärrystä. Se mitä toivoin oli se, että ASIAT otettaisiin asioina, eli
merkkipäiviä ja julkaisuja muistettaisiin edes jotenkin. Vai mitä mieltä
olet siitä, että Aseman julkaisuista mainittaisiin infossa lyhesti joka
neljäs tai viides, ja ensimmäinen esittely-juttu teistä asemalaisista
julkaistaisiin ehkä v. 2020. Kyse ei siis ollut hyvyydestä tai huonoudesta
vaan siitä, että sarjakuvakentässä on erilaisia toimijoita jotka (joiden
toiminta) pitäisi alan lehdessä pitäisi mielestäni huomioida. Tietenkin
loistokkaammat saavat enemmän palstatilaa kuin vähemmän hohdokkaat, mutta
loputtomiin ei mielestäni voi vedota siihen että ketään ei huvita
kirjoittaa tai perehtyä aiheeseen. Jos jotain ei haluta nähdä sitä ei
myöskään nähdä, vai uskotteko Mika ja Ville tosissaan, että Tampereen
Sarjakuvaseura/Sarjari ei ole tehnyt mitään hienoa/hyvää/mainitsemisen
arvoista koko 20 vuotisen taipaleensa aikana?! Tuo siis kärjistetysti, kun
en ole tosiaan laskenut niitä kaikkia mainintoja. Yleensähän vaan isommat
jutut jää mieleen ja se jos jostain (itselle) tärkeästä ei kirjoiteta.
Seuralla on paska imago, varmaan monestakin syystä, mutta niitä en tässä
(ainakaan vielä) lähde kaivelemaan.

>Mutta se, että brändiä on rakennettu tiettyyn suuntaan niin ja niin kauan,
ei
Se brändijuttu oli ihan huulenheittoa.

Kokkilan Timo viittasi 80-luvun keskusteluihin, silloinhan paljon puhuttiin
sisäpiireistä ja siitä, miten kirjoitetaan (myös arvosteluja) kavereiden
tuotoksista. Nykyään ei onneksi ole enää sellaista. Infon kurpitsajutussa
_ei_mainita_kirjoittajaa_, joten SEN ENEMPÄÄ AJATTELEMATTA oletin, että se
on "virallista toimituksellista matskua" ehkä jopa pt:n tekemä.

No, joka tapauksessa, tämän kertainen Info oli harvinaisen tasapainoinen
taide-, kotimaa- ja kaupallisissa painotuksissaan. Siis aika linjaton,
mutta ihan hyvä lehti.

Reima