Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Viisi parasta eurooppalaista albumia

From: Kirsi Kinnunen (kinnunenkirsi@onetelnet.fr)
Date: 02.08.2001 - 19:27:27

Ehdottaisin harkittavaksi myöskin seuraavia:

--- Johan (Bobin poika) de Moorin ja Stephen Desbergin VACHE -sarja, niitä on yhteensä 9 tai 10, mutta hankkimisen voisi aloittaa vaikkapa ekasta LA VACHE -albumista mutta se ei ole välttämätöntä - itse aloitin LA VACHE LA MOMIE SCANDALEUSE (Casterman)
* hillittömän hauska, uudistaa sarjakuva-albumien grafiikkaa yhdistelemällä muualta saksittuja elementtejä, piirrosjälki ja kuvallinen kerronta riittävän rikasta myös ranskaa vaivalloisesti lukeville, jutut eläviä ja teksti aivan älyttömän hupaa

--- Tardin ja Daniel Pennacin LA DEBAUCHE (Futuropolis/Gallimard)
* Ranskassa niin suosittu piirtäjän ja kirjailijan yhteistyö tuottaa tässä erittäin hyvän ja monipuolisen lopputuloksen, sopisi hyvin julkaistavaksi suomeksikin

--- toinen Tardin juttu, joka on mielestäni loistava sarjakuvadekkari, on yhteistyönä Leo Malet'n kanssa tehty Nestor Burma -sarjan aloittaja (?) 120, RUE DE LA GARE (en tiedä, onko sitä käännetty, mutta sietäisi kyllä!)

--- Joe Saccon Jugoslavia-albumit: SAFE AREA GORADZE
* mielenkiintoista ajankohtaista subjektiivista sarjakuvajournalismia, reportaasia, menee syvälle, graafisesti vahvaa mustavalkoista, mielestäni parempia kuin Palestiina-albumit

--- Vuillemin on yksi vuosisadan parhaista humoristeista (vaikkapa LES CHEFS-D'OEUVRE DE VUILLEMIN, Albin Michel), mutta en tiedä sitten, kun niitä ei ole käännetty, että menevätkö läpi ranskaa osaamattomille

--- Munoz & Sampayo, olkootkin ei-eurooppalaisia, kuuluisivat tähän listaan ilman muuta (onko käännetty suomeksi?)

--- italialaisista Lorenzo Mattotti (joka asuu ja työskentelee Ranskassa) ja albumi FEUX (Albin Michel)
* aivan omanlaistaan, omaperäistä ja rikasta värinkäyttöä (liidut), vähän tekstiä

--- vanhempi italialainen: Jacovitti ja esimerkiksi joku JACKY MANDOLINE -albumi.
* hervottoman hauska

--- ketä vielä? Baru, Liberatore, Frank Margerin, Jean-Claude Denis jne. jne.

Kesälukemistoterveisiä Pariisista
Kirsi K.

+ 33 (0)6 70 37 61 03
+358 (0)40 5512131