Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] kustantamisen kuoppia

From: Reima (kuvagra@nic.fi)
Date: 19.06.2001 - 12:06:06

>Mä en kyllä oikein usko tuon divarimyynnin syövän uusilta sarjakuvilta
>markkinoita,
Mitä arvokkaamman oloinen julkaisu, sitä enemmän. (kyllä tämäkin oli
viimeisen päälle mutu tietoa :) Kirjojen puolellahan tämä toimii kai
enemmänkin näin. Sarjakuvista vähemmän noita jaellaan. Mutta samoin saattaa
toimia myös tekijänkappalesysteemi. Eli jos tekijöitä ja tekijänkappaleita
menee paljon, niin miten käy vars. myynnin? (Vertaa "Sarjakuvapäivät")

Kivi:
>Kustantaja on tyytyväinen, kun säästää varastointikuluissa.
Näin. Ja oikean kustantajan eli firman kirjanpitoon sisältyy mahdollisuus
ns. poistoihin (välillä tuntuu, että koko yritystoiminnan kannattavuus
perustuu tähän!). Joku varmaan tietää tarkemmin, mutta jotenkin niin se
menee, että poistot saa vähentää liiketoiminnnan tuloksesta, eli silloin ei
synny paljon voittoa, mutta ei tappiotakaan. Poistot eivät siis ole niitä
opuksia vaan kirjanpidollinen kikka. Ääh, tyhmää kirjoittaa kun ei jaksa
miettiä, mutta sen tiedän, että poistot ovat varmasti yksi syy tämän hieman
järjettömältä tuntuvan dumppauksen takana. Ja yksi syy on tietenkin se,
että painosmäärä on arvoitu alun perin liian optimistisesti :-)

Kivi vaikutti nousseen eilen väärällä räpylällä vuoteesta, sen verran
kipakkaa komentointia paikoitellen.
 :-)
Eli lähdenpä minäkin sitten poleemiselle linjalle.

Vesa K.:
>tämä on tietysti hallaa sarjakuville, varsinkin uusille
>nimikkeille, jos kuluttaja ei älyä ajoissa tarrata albumiin,
>se solahtaa alelaariin ja kustantaja jää tappiolle.

Keskustelussa on toistaiseksi vain sivuttu sitä kysymystä joka ainakin
itselleni tulee väkisinkin mieleen. Miksi sarjakuvafriikin pitäisi maksaa
jostain albumista noin 100mk syksyllä jos sen saman saa keväällä alle
viidellä kympillä?! Eli miksi alan harrastajilla maksatetaan tälläisiä
typeriä(?) summia? Pidetäänkö niitä/meitä ääliöinä?! Vesa puhui nopeasta
kierrosta yms. Ymmärrän kyllä maailman menoa mutta en ymmärrä sitä, että
jos kustantaja ei toimi niin kuin muutkin kustantajat, se ei voisi toimia
ollenkaan. Onko asia todella näin? Onko kustantajan tappio (ja alan rappio)
vain kuluttajan vika?!

Reima