Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] alelaarin kummitus

From: vekatai@utu.fi
Date: 19.06.2001 - 09:14:14

Muinoin meni
> Valerian-alpparit suoraan makkelointiin, kun eivät käyneet
> kaupaksi.

Hmm.. varmaan osa meni, mutta itse ainakin ostin eräästä
halpakirjakaupasta Liikkuvien vetten kaupungin kahdeksalla markalla.
Tietysti tuosta on jo aikaa, nykyrahassa summa olisi varmaan jo ainakin 12
mk. Kyseessä oli iso pinkka "iskemättömiä" albumeita - ehkäpä olisi
kannattanut ostaa useampikin...

> Ja Rautakirjahan pisti Sarjainfon Tintti-numeron samoin muussiksi,

Kaverin äiti oli aikanaan R-kiskalla töissä, ja kertoi, että myymättömät
lehdet koottiin tiettyihin varastoihin, josta ainakin henkilökunta sai
niitä viedä kotiin kassitolkulla. Tästäkin on jo vuosia..

Vanha laki määräsi myös poistetut kirjastokirjat tuhottaviksi, minkä
ansiosta ainakin tiettyjen teosten antikvaarinen arvo kohosi (jos
myymättömät menivät makkeliksi ja kirjastokappaleet samoin) -
puhumattakaan iloisen 50-luvun paperinkeräyksistä, jotka nostivat vanhat
Aku Ankat arvoon arvaamattomaan..

Niin, ja nykyään ovat nämä kirjastopalvelun välivarastokappaleet, eli pari-
 kolmesataa albbaria saattaa lojua odottamassa tilauksia toista vuotta.
Vasta sitten kustantaja saa ne takaisin, jolloin "loppuunmyyty" albumi
ponnahtaa uudelleen esille.

Kirjojen kierto ylipäänsä on nopeutunut - tai sitä on ainakin pyritty
kiirehtimään. Kustantajien uudet pokkarisarjat ovat tästä oiva esimerkki,
esim. Reykjavik 101 ilmestyi kovakantisena viime lokakuussa, ja jo
toukokuusta lähtien sitä on saanut pokkarina.. tämä on tietysti hallaa
sarjakuville, varsinkin uusille nimikkeille, jos kuluttaja ei älyä ajoissa
tarrata albumiin, se solahtaa alelaariin ja kustantaja jää tappiolle.

t. Vesa K.