Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] alelaarin kummitus

From: Mika Lietzen (mika.lietzen@focusdynamite.fi)
Date: 18.06.2001 - 16:43:43

>Suomessa on lisäksi se ongelma, että jos/kun lähetät vaikka 100 tai 200
>arvostelukappaletta silmäätekeville, niin vähintään puolet niistä päätyy
>divariin alta aikayksikön. Siten ne syövät ehkä hieman uusien kappaleiden
>myyntiä eivätkä enää olekaan ihan niin edullista markkinointia...

Mä en kyllä oikein usko tuon divarimyynnin syövän uusilta sarjakuvilta
markkinoita,
en edes keksi mistä Helsingissä lähtisin hakemaan käytettyjä julkaisuja.

Se että miksi sarjakuvat siirtyvät johdonmukaisesti alelaariin
kirjakaupoissa on
minulle suurempi mysteeri. Ovatko kirjakaupat ja kustantamot niin
kärsimättömiä,
ettei (niitä vähiä kotimaisia) sarjakuvia voi pitää hyllyssä myynnissä
normaali-
hintaan edes vähän pidempään? Tietenkin on lohdullista ajatella että kun albumi
maksaa 19,90 se tavoittaa marginaalisemmat ostajatkin, mutta tokkopa se
niiden julkaisemista kannattavaksi tekee.
Akateeminen on tuossa suhteessa sentään jonkinlainen poikkeus, ne tuntuvat
nyhtävän täyden summan aina (hienoa!) toisin kuin Anttilat tai Suomalainen
kirjakuoppa.

Joskus lapsena muistan (viestin alkuun palatakseni) ostaneeni divarista ainakin
Cocco Billiä sellaisista isoista, myynnistä poistetuista eristä. Sellaisia
päätyy
varmaan edelleenkin divariin... kova kohtalo, alelaarista divariin. Siitä
alemmas
ei julkaisu pääse kuin joutumalla kesämökin vessalukemistoksi.