Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Sarjakuvien markkinoinnista Reimalle

From: Reima (kuvagra@nic.fi)
Date: 16.06.2001 - 11:00:00

>Hyvä Reima, yrität saada minut myöntämään, että kustantamot eivät markkinoi
>kotimaisia sarjakuvia.

Miksi minä sellaista yrittäisin?! Minulla ei ole mitään hampaankolossa
kustantamoja vastaan (paitsi ehkä Helsinki Mediaa, joka syö muita). Eipäs,
kun halusin saada ihmiset ajattelemaan asiaa. Viestin loppu osa viittasi
samaan ajatukseen.

>Ei pidä paikkaansa!
Kysymys oli myös ihan oikea kysymys. Kyllä minua kiinnostaa se, miten sitä
markkinointia vähäisin resurssein yritetään tehdä. Ajattelin, että tämän
tyyppinen asia ei olisi liikesalaisuus. Varsinkin kun kyse on
yksittäistapauksesta eikä koko firman markkinointibudjetista! Tarkoitin,
että onko käytetty minkä verran suoramarkkinointia, lehtimainontaa,
julisteita, postikortteja, markkinointitempauksia tms. ja miten
markkinointibudejtti on jakautunut näiden kesken?

Vaikka epäilenkin, että markkinointiin ei ole paljoa mahdollisuus panostaa
(ja tätä pidän ikävänä asiana koko scenen kannalta) niin toivon, että
tätäkin puolta voitaisiin alkaa vaikka jotenkin kehitelllä. Sarjakuvien
julkaiseminen kun ei tunnu olevan kovin mielekästä jos potentiaalisena
kohderyhmänä on vain ne 1000 harrastajaa joista vähintään puolet on
(köyhiä) piirtäjiä.

>Eli ostaako kovinkaan moni tätä listaa lukeva kaupallisesti julkaistuja
>kotimaisia albumeja? Vai kerjääkö arvostelukappaleena?
Kotimaisuus myyntivalttina loiventui kai jo joskus -80 luvun alussa.
Valitettavasti, enkä ihmettele.

Myönnän, että olen ollut ostajana huono ihminen. En kyllä ole kauheesti
tukenut ulkomaalaisiakaan kustantajia sen puoleen... Eli se mitä olen
törsännyt sarjakuviin, on mennyt abaut 50/50 kotimaiseen ja ulkomaiseen
kamaan. Arvostelukappaleiden jakaminen, varsinkin pienestä painoksesta, on
turhauttavaa myönnetään.

Reima