Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Holmenkollen

From: Markku Jalava (markku.jalava@arthouse.fi)
Date: 15.06.2001 - 09:07:07

Jos Holmenkollen oli hyvän näköinen niin kai se on tekijän ansiota eikä
niinkään kustantajan... Ja vaikka se oli niin hyvän näköinen niin miksi
sitä ei ostettu?

Tällä palstalla ei kukaan tunnu tunnustavan sitä tosiasiaa, että elämme
markkinataloudessa. Siinä vaan ollaan perustamassa keskisuurta kustantamoa
pienilevikkisen kotimaisen sarjkuvan kustantamiseksi. Ja Rautakirja
levittäisi!
Pelkään pahoin, että muutaman vuoden päästä meillä ei ole enää kuin pari
sarjakuvakauppaa Suomessa.
Mistähän se johtuu? Lukijoita on liian vähän ja nekin vähät sarjakuvan
harrastajat eivät osta. Marisevat vaan, että onpas taas väärä valinta jne.
Huippu oli taannoinen Hans Nissenin purkaus Tiffany Jonesia vastaan. En
viitsi muuten kommentoida hänen kaunaista ja asiantuntematonta viestiään
paitsi että kerron, että hän itse yritti julkaista samaista sarjaa mutta ei
saanut oikeuksia. Jos olisi saanut niin olisi nähnyt, kuinka huonoja
originaaleja (=vedoksia) sarjoista levitetään. Ja Tiffanyssäkin oli vain
pari heikkoa strippiä.
Ja miksiköhän ei ole kohta enää sarjakuvan kustantajiakaan? Täälläkin
tuntuu olevan päähuolena eurooppalaisen (=ranskalaisen) sarjakuvan
saatavuus Suomessa, ei se että joku kääntäisi sitä. Hyvin harva suomalainen
muuten osaa ranskaa joten tärkeätä on, että sitä käännettäisiin.
Täällä ei saa mainostaa mutta tuleehan meillä yhä Valeriania, Ankardoa ja
Prattia. Ja Comesiakin on luvassa....

Markku Jalava