Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Eurooppalaisen sarjakuvan saatavuudesta (oli: Kukunorin...)

From: Kari Salonen (karisa@kolumbus.fi)
Date: 12.06.2001 - 14:53:53

Moi,

Olosuhteiden pakosta osittain entisenä sarjakuvan kääntäjänä (saa värvätä
uudelleen hommiin, kunhan lupaa maksaa)
tahtoisin esittää pari poliittisesti epäkorrektia kommenttia tähän
kiitettävän vilkkaaseen keskusteluun.

Kukunorin lopettaminen tuli minullekin aika pahana iskuna, olen siellä
pistäytynyt minäkin aina Treella käydessäni.
Cosmicin asioista tiesin vähän enemmän, ja Helsingin Fennicassa ja
Goodfellowsissa käyn aika ajoin ruinaamassa
uutta ranskalaista kuvaa.
Mutta mutta... Helsingissä, Tampereella ja Turussa on olemassa myös tuo
epärock ja epäseksikäs Akateeminen kirjakauppa,
jossa olen nähnyt jopa Associationia.
Edes akateemisen linja ei tietenkään ole mitenkään johdonmukainen ja kattava,
mutta mikään (paitsi siis rahapula) ei estä tilaamasta kauppaan haluamiaan
alppareita.

Käännättäminen ja suomeksi julkaiseminen on sitten oma juttunsa.
Muistaakseni sekä Ruutu, Nonstop että Zoom väsähtivät aikoinaan kaikki
levikin eli rahan puutteeseen.
Iso osa yleisöönkin menevästä ranskalaisesta nykysarjakuvasta julkaistaan
värillisenä,
ja sen painattamisen kalleudesta olen käynyt useammankin keskustelun
Jalavan ja Semicin/Egmontin väen kanssa.
Kääntäjäkin sitä paitsi haluaa rahaa työstään.
Muistatte muuten varmaan, kuinka esimerkiksi (a suivren) kävi? Ja minäkin
luulin, että Belgiassa/Ranskassa riittää
sarjakuvaa lukevaa väkeä.

Suren asiaintilaa siinä missä kaikki muutkin,
ja ottaisin avosylin vastaan suomalaisen Spiroun.
Mutta minähän olenkin 60-luvulla syntynyt sarjakuvan harrastaja.
Olen vain joutunut huomaamaan, mitä sarjakuvalkulttuurin pyörittäminen
Suomessakin vaatii -
kuten ilmeisesti Mononenkin.
Kehotan kaikkia rohkeita idealisteja perustamaan sen sarjakuvakerhon mitä
pikimmin.

Vanha pessimisti
Kari Salonen
karisa@kolumbus.fi