Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Sanonpa minäkin jotain

From: Teemu Ollikainen (temeteus@hotmail.com)
Date: 11.06.2001 - 16:03:03

Eli pari juttua tästä suuren yleisön mielenkiinnottomuuden pohtimisesta;

ei ole The Yleisö, joka pitää saavuttaa. Yleisöä ei
>voi aivopestä, mutta tässäkin maassa on ihmisiä, joita kulttuuri
>kiinnostaa.

Mielestäni olisi turhan kunnianhimoista ja väärinkin tavoitella sarjakuvalle
sellaista asemaa, että joka kodista löytyisi Kalevalan, Raamatun ja Vänrikki
Stoolin tarinoiden välistä Sarjakuva-antologioita tai edes kalevaladonrosaa.
Mitä väliä sillä on, jos "ihmiset" eivät lue sarjakuvia? Ymmärrän, että
niille, jotka haluaisivat tienata leipänsä sarjakuvilla sopisi oikein hyvin
mieletön sarjisbuumi, mutta ei se ainakaan minun sarjakuvankulutukseeni
vaikuttaisi juurikaan, vaikka esim. isovanhempani yhtäkkiä kiinnostuisivat
suomalaisesta nykysarjakuvasta. Korkeintaan yrittäisin säälittävästi kertoa
kaikille, kuinka Minä tiesin hirveästi sarjakuvista jo ennen buumia...
Eikä kaikki aikuisille suunnattu, haastava, taide-, tms. sarjis ole hyvää
millään mittarilla.

Jos äidinkielessä on pakko lukea Steinbeckit,

Kuulostaa vähän siltä että sarjakuva on niin kuolemaisillaan, että kakrut
pitää _pakottaa_ lukemaan sitä. En kannata; jos koululaiset / teinit sun
muut haluavat lukea Myrkkyä tai vain kattoa telkusta South Parkia, en
haluaisi olla kieltämässä keneltäkään sitä iloa. Kai sarjis on sentään ihan
pikkiriikkisen verran vielä rock?

T-mu O.