Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] JATKO: Re: Ami Hauhio

From: Jussi A. Karjalainen (j@jutz.pp.fi)
Date: 18.05.2001 - 18:24:24

Jos olet, Heikki, kiinnostunut Kanerva-kustantamon toiminnasta, niin siitä
kerrotaan jonkin verran erinomaisen perusteellisessa Reino Helismaa
-biografiassa nimeltä Jätkäpoika ja runoilija.

Kirjassa myös selitetään, kuinka vähän kaikenlaisesta viihteestä
kiinnostunut Helismaa tuli ennen kuuluisuuden päiviään käsikirjoittaneeksi
tuon Raymond-vaikutteisen Maan mies Marsista -sarjiksen. Herra Helismaa oli
ennen sotaa Viipurissa kirjapainossa töissä, ja sieltä juonsi muistaakseni
tuttavuus Hauhioonkin. Helismaa taisi julkaista sitten omaakin
viihdelehteä. Ja Helismaan kirjoittamien Pekka ja Pätkä -filmien Pätkää
50-luvulla osuvasti esittänyt tappi Masa Niemi oli niin ikään Reino
Helismaan kirjapainotyökaveri Viipurista jo 30-luvulta!

Jätkäpoika ja runoilija - hyvä kirja! Ainakin niille, joita kiinnostaa,
mimmoista oli olla populaarikulttuurin moniottelija silloin helvetin kauan
sitten.

Reino Helismaan poika Markku Helismaa muuten kertoi mulle, että hänen
isänsä osallistui 50-60-luvun vaihteessa Sarjakuvalehdessä (muistaakseni)
olleeseen lukijoille avoimeen puhekuplien tekstityskilpailuun. Reino
lähetti tukun ehdotuksia. Kymmenestä palkitusta kontribuutiosta yhdeksän
oli tuolloin jo melkein kuusikymppisen Helismaan kynästä. Äijä oli kuulemma
sadatellut, että kukahan se kymmenes oikein mahtoi olla! Karkkia oli
kuulemma talossa piisannut ton skaban jälkeen.

T. JJJJJJJJJJJJJJJKKKKKKKKKKKKKKKK