Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] JATKO: Re: Ami Hauhio

From: Heikki Kaukoranta (heikki.kaukoranta@helsinki.fi)
Date: 18.05.2001 - 16:34:34

Siinäpä onkin aatetta. Oikeuksista tietysti pitää maksaa.
- Mutta tunteneeko joku tällaista humoristissävyistä seikkailusarjaa?:::

Humu-Heikki. Kirjoittanut Veikko Hannuniemi, piirtänyt Kalle Patoluoto. 1945.
Helsinki : Piirtopaino (kirjapaino: Libris, Helsinki).

Se puuttuu hyvästä Suomeksi julkaistut itsenäiset sarjakuvakirjat ja albumit
1904-1976 -nimisestä bibliografiasta. Se taitaa puuttua Helsingin yliopiston
kirjaston kansalliskokoelmastakin. Satuin törmäämään siihen
Brummeriana-lastenkirjakokoelmassa, joka on ostettu Markus
Brummer-Korvenkontiolta Helsingin yliopiston kirjastoon.
Se saattaa olla hyvä juttu. Piirrostyö vähän Poika Vesannon tyyliä.

Hannuniemi on toimittanut Piirto-palat -nimistä lehteä 40-luvulla. Siitä on
muistaakseni Timo Reenpää kirjoittanut jotakin Sarjainfoon.

*** Tämä muuten vain, ja yleiseksi huviksi. *** Heikki K.
PS. Brummeriana-kokoelma on periaatteessa aivan käytettävissä. Ongelma sen
kanssa on, ettei siitä ole vielä luetteloa, ja parhaiten siitä on selvillä
kokoelman kartuttaja ja myyjä Markus Brummer itse. Se on hieno kokoelma.
Siitä taitaa olla muuten esillä näyttelykin meillä parastaikaa. Tämä näin
mainoksena vain.