Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] suomessa liian vähänmangapiirtäjiä

From: Shimo Suntila (siilsu@utu.fi)
Date: 09.05.2001 - 12:32:32

On Wed, 9 May 2001, Herkko Eskelinen wrote:

> olin tuossa taannoin sellaisella kurssilla ja siellä oli joku
> tämmönen tauti niissä ihmisissä, että ne luki niitä manga-juttuja.
> ja luettuaan ne sitten keskusteli aiheesta ja luki sitten lisää.
> jne. jne.

   Ahaa! Olet törmännyt Manga-Lampioihin (lampio = lapio + umpitampio),
joiden mielestä kaikki manga on hyvää, koska se on mangaa. Itse tiedän
Anime-Lampioita. Sympatiani.

> minä en näe mangassa juurikaan hyvää. se on minusta perkeleen
> ikävystyttävää ja samaan muottiin lyötyä.

   Osa on roskaa. Osa on pelkkää kevyttä viihdettä (mikä ei sinänsä ole
huono juttu), ja sitten osa on sellaista elämää suurempaa. Joissakin
tapauksissa tarinan alku on silkkaa teinihöttöä, mutta ihan lopussa
paljastuukin, että sarja on ajatuksia herättävä ja lopultakin aika hyvä.

> "vautsi!!! tää jätkä piirtää 12 sivua päivässä mangaa....vautsi!!!
> vautsi!!!"

   Jesh, Lampioitahan ne.

> onks pellefantti hyvä?

   Omasta mielestäni ei. Maailman vahvin nalle ja Bobo olivat hyviä
(silloin joskus), mutta Pellefantti oli itseään täynnä oleva omahyväinen
ääliö. Toisaalta ehkä enemmän Pellefanttia lukemalla olisin ollut
valmiimpi oikeaan maailmaan.

- Shimo

--
 Shimo Suntila, shimo@utu.fi \ Scifi * Fantasia * Anime * Tähtien sota /