Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] suomessa liian vähän mangapiirtäjiä

From: Shimo Suntila (siilsu@utu.fi)
Date: 04.05.2001 - 14:46:46

On Fri, 4 May 2001, VermeS wrote:

> Suomalainen mangan piirtäjä? Jaa Jani Eronen on siis japanilainen
> nimi? Warren raiskasi jo mangan miksi jonkun suomalaisen pitäisi
> viellä raiskata se uudestaan?

   Riippuu määrittelystä, mutta mangapiirtäjä voi todellakin olla
"vain ja ainoastaan japanilainen sarjakuvapiirtäjä". Sitten päästäänkin
määritelmien viidakkoon kun spekuloidaan voiko Japanin kansalaisuuden
saanut jenkki olla mangapiirtäjä, tai Eurooppaan muuttanut japanilainen?
Riittääkö mangatyylin piirtäminen, onko määräävä asia sukujuuret (ja
monesko polvi vielä lasketaan) vai onko koko homman ydin kansalaisuus?
   Näihin kysymyksiin en ole saanut vielä keneltäkään tiukoista
määritelmistä pitävältä kattavaa vastausta.

   Mitä tulee Warrenin tuotoksiin, Biohazards oli kerrassaan mahtava
albumi, eikä Dangerous Acquintances paljon jälkeen jäänyt. Sim Hellin
jälkeen piirrostyyli on muuttunut rutkasti, ja nykyisestä jäljestä en
paljoakaan pidä. Toisaalta näkemäni Dirty Pair -anime ei sekään
mitenkään ihmeellistä ollut.

   Ja alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, ilmeisesti kyse on
suomalaisista piirtäjistä, jotka piirtävät mangatyyliin. Lyhyemmin
keskustelun helpottamiseksi siis suomalaiset mangapiirtäjät.

- Shimo

--
 Shimo Suntila, shimo@utu.fi \ Scifi * Fantasia * Anime * Tähtien sota /
 http://users.utu.fi/siilsu/  \   Spin * Vapaa Galaksi * Kosmoskynä   /