Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Roope-setäkö muuttunut?

From: Mike Pohjola (mikep@iki.fi)
Date: 21.02.2001 - 11:46:46

Osakseni koitui äsken harvinainen, mutta sitäkin auvoisampi
puhelinmyyntikokemus. Jos sallitte jaarittelun, keskustelu meni jotenkin
näin. (Lopussa kysymys, keskustelun voi tarvittaessa skipata.)

Minä: "Mike."

Yli-innokas myyjä: "En kai soita pahaan aikaan?"

Minä: "No et."

Yli-inn. myyj.: "Helsinki Medialta soittelen, huomasin että olet Aku Ankan
lukija, saanko tiedustella ihan itsellekö tilaat vai lapsille?"

Mn.: "Itselle."

Y.-i.mj.: "Ja oletko Roope-sedän taskulehteä koskaan lukenut?"

M: "Joskus hamassa nuoruudessani."

Ym: "Hahhahhaa!"

M: "Hmh."

Ym: "Niin, silloinhan se oli aika heikkoa tavaraa, mutta nyt sitä tekee
samat henkilöt, kuin Aku Ankkaakin."

M: "Siis mitä? Samat toimittajat vai?"

Ym: "Kaikki. Samat toimittajat, samat piirtäjät ja sitä rataa."

M: "Jahah."

Ym: "Niin, että siinä missä aikasemmin Roope-sedässä oli paljon huonoja
tarinoita ja paljon uusintoja, niin nyt siinä on samanlaiset jutut kuin
Aku Ankassakin."

M: "Anteeksi? Mitä uusintoja?"

Ym: "Painettiin sellasia tarinoita, jotka oli jo Aku Ankassa ilmestyneet."

M: "Mielestäni ei."

Ym: "Voi, jatkuvasti!"

M: "Anteeksi nyt, mutta se on kyllä äärimmäisen epätodennäköistä."

Ym: "Ja mitenkä niin?"

M: "Koska ne tehdään ihan eri formaatissa. Aku Ankassa on
kahdeksanruutuinen, Roope-sedässä kuusiruutuinen formaatti. Ei niitä ole
mitään järkeä ruveta muokkaamaan uusiksi."

Ym: "Ai sä olet oikein ottanut asiasta selvää?"

M: "Miten vaan."

Ym: "Miten sä noin paljon tiedät?"

M: "On tullut sarjakuvia harrastettua."

Ym: "Oletko keräilijä?"

M: "Enpä juuri."

Ym: "Mutta kuitenkin, nyt Roope-sedässä alkaa ilmestyä uusia tarinoita,
joissa ei enää Roope-setää ole juuri lainkaan, vaan niissä seikkailee Aku
Ankka."

M: "Vai niin."

Ym: "Kannetkin on nykyään kiiltävää paperia, niinkun oot varmaan
sarjakuvaharrastajana huomannutkin, ja niissäkään ei ole enää Roopea, vaan
aina Aku."

M: "Ahaa."

Ym: "Ja hinnat on todella halvat, pannaanko tulemaan 15 kuukautta?"

M: "Suoraan sanoen suhtaudun edelleen hieman skeptisesti siihen, että ne
tarinat olisivat kauhean hyviä."

Ym: "On ne. Voin ihan henkilökohtaisesti vakuuttaa, että lehti on nykyään
paljon paremmin piirretty ja tarinatkin on kiinnostavampia."

M: "Ai että voit vakuuttaa."

Ym: "Juu. Laitetaanko tulemaan?"

M: "Jos mä käyn kuitenkin vielä vaikka kaupassa tarkistamassa asian, etten
osta sikaa säkissä."

Ym: "Selvä juttu, mä soittelen sitten kuukauden päästä uudestaan."

M: "Kiva."

Ym: "Kuulemiin!"

Ja sitten itse kysymykseen: Onko Roope-sedässä oikeasti tapahtunut jotakin
muutosta, vai oliko se aamuisen ystäväni keksintöä? Ovatko ihan oikeasti
ruvenneet saamaan tarinoita Tanskasta ja Hollannista?

Mike Pohjola
mikep@iki.fi +358-50-5238399 http://www.iki.fi/mikep