Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Matti Remes Iltalehdessäblaa blaa

From: jvainio@urova.fi
Date: 18.01.2001 - 17:51:51

Minä kun luulin, että sanomalehtistripit ovat se pilapiirtämisen kuninkuusluokka
, ainakin mitä potentiaalisiin ansioihin ja maineeseen tulee. Mutta tietysti voi
olla, että kun pilakuvilla tarkoitetaan Playboy-piirroksia, niin siinä on ihan
oma trendikertoimensa - ainakin jos pääsee Playboy Mansionin bileisiin...
Olisiko se nyt ollut Jack Davis, joka muisteli piirtäjänuraansa Playboyssa
(voiko sitäkin tuttavallisesti kutsua "pleikkariksi"?) sanoen, että olisihan hän
sinne juhlimaankin päässyt, mutta kun ei vaimo tykännyt hyvää.

(Jack Davisista tuli mieleen, että ei taida Remes tehdä semmoisia Little Annie
Fanny -tyylisiä täysvärikuvia?)

Epäilen, voiko POLIITTISIA pilapiirroksia verrata moottoriurheiluasteikolla
ollenkaan - niiden kai pitäisi olla jollain tavoin vakavamielisempiä, vähemmän
trendikkäitä. Olen lueskellut viime aikoina etenkin amerikkalaisten poliittisten
piirtäjien haastatteluja (minun pitäisi tehdä aiheesta piakkoin proseminaarityö)
ja ainakin jotkut heistä tuntuvat suhtautuvan aiheeseensa suorastaan
hurmoshenkisesti. (Tyyliin: pilapiirtäjän VELVOLLISUUS on olla provosoiva ja
keskustelua herättävä, viihteellisyys on puhtaasti toissijaista).
Asenne ei taida olla aivan sama Suomessa?
Tulen selvittelemään tätä myöskin puhtaan omatoimisesti kevään kuluessa:
ensimmäinen pilapiirrokseni ilmestyy LAPIN KANSASSA huomenna, perjantaina.
(MAINOS! MAINOS!)

Lapin kansa muuten oli ensimmäinen lehti, jossa Remeksen Sarvikuonojen maa alkoi
ilmestyä... Näemmeköhän sen seuraavaksi kansainvälisesti syndikoituna?
Kaiken Remekseen kohdistetun naljailun jälkeenkin ainakin minun on todettava,
että KATEEKSI VAAN KÄY!!

---Jyrki Vainio