Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Jako foorumeihin mars!

From: kuvagra@nic.fi
Date: 15.01.2001 - 09:05:05

>tarve ja käytäntö synnyttää foorumit. Toivottavasti. Sitä mukaa kun ihmiset
>kirjoittavat, voidaan sopia esim. että tästälahtien näitä ja näitä koskevat
>viestit uuteen vastaperustettuun voorumiin... (hmm?)

Tarve voi myös olla hetkittäinen, jolloin omaa foorumia ei tarvita. Tästä
syystä juuri olisi hyvä miettiä selkeät alueet. Ensin hieman laajemmat ja
sitten ehkä kapeammat (esim. amerikkalainen sarjakuva -> supersankarit) jos
tarvetta on.

>Pitäisiköhän omakustantajat ja kaupalliset kustantajat vielä laittaa
>erikseen? Vaikka kumpiakaan tuskin tunguksi asti on Suomessa.

Yksi ongelmana ovat rajatapaukset (esim. Kurpitsa yms.). Verkko on aika
demokraattinen media siinä mielessä, että pienenkin (oma)kustantajan sivut
voivat olla laadukkaammat tai kattavammat kuin ison ja tunnetun
kustantajan. Erottelu ei tästä syystä olisi mielestäni ainakaan linkkejä
katsomaan tulevan diletantin kannalta oleellista. Toki jos kustantajien
sivustoja alkaisi olla kymmeniä tai satoja, olisi järkevää jakaa se
pienempiin osioihin.

>Ja kuka on sarjakuvaharrastaja? Piirtämistä harrastava, tutkimista, vaiko
>keräilyä vai ihan jotain vielä muuta?

Viittaat ilmeisesti kohtaan:
- Sarjakuvapiirtäjien kotisivuja
- Sarjakuvaharrastajien kotisivuja

No, harrastajien sivuilla on yleensä muutakin tauhkaa kuin omia sarjakuvia.
Eli sarjakuvan tekeminen, keräily tms. ei ole harrastajalle yhtä tärkeää
kuin sarjakuvapiirtäjälle. Olet oikeassa Timo, harrastajien sivut voisi
jakaa osastoihin "Sekalaista" ja "Verkkosarjakuvat" (jos niitä on laatunsa
puolesta ollenkaan tarvetta ottaa mukaan?). Ajoin takaa sitä, että kävijä
löytäisi helposti verkossa julkaistuja sarjiksia. Nykyinen tilanne
(linkkialueiden otsikointi) on tässä suhteessa aivan mahdoton.

"Sarjakuvalistauksia" kohdassa olisi ilmeisesti joitakin keräilijöiden
sivuja, mutta esim. tutkijoiden sivut, sikäli kun sellaisia on (Herkman,
Soikkeli, muita ?) olisi varmaankin sitten osastossa sekalaista. Tietenkään
ei olisi pöllömpi idea laittaa sinne otsikkoa "Sarjakuvatutkimus", mutta
ainakaan mun tiedot ei riitä arvioimaan millainen tarve tälläiselle
komealta kalskahtavalle otsikolle olisi.

Kupla.netin sivuillahan on muuten omana ala sivuna/osiona "Alan-toiminta".
En nyt muista mitä kaikkea tuolta löytyy, mutta rakenteellisesti se on
vähän hassu. Varmaan ideana on nostaa esiin joitakin sarjakuvazydeemejä
mutta minusta linkit sivulta pitäisi olla linkki myös sille sivulle tai
ehkä paremmin niin, että linkit siirrettäisiin kyseisen sivun loppuun.
Onhan sarjakuva-aiheisten sivujen pusaaminenkin alan toimintaa.

Maria B:
>Kuulostaa järkevältä. Mutta kuka kertoo että mikä nimeksi sille kolmen
>kimpalle (taide-vaihtoehto-wanted)

Esim. Sarjakuvataiteilijat
Takavuosina vielä -70 ja -80 luvulla puhuttiin muuten sarjakuvan
yhteydessäkin avantgardesta. Kirjallisuudesta lähtöisin oleva termi
tarkoittaa kokeilevaa ja uusille ilmaisumuodoille tilaa raivaavaa.
Nyttemmin taidesarjakuva on selkeästi vakiintunut termistöön kuvaamaan
samaa(?) asiaa.

Reima