Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Jako foorumeihin mars!

From: kuvagra@nic.fi
Date: 10.01.2001 - 16:13:13

Timo Ronkainen heitti ihan asiallisen kysymyksen:

Millä perusteella jako foorumeihin tehdään?

Tuohon voisi myös liittä kysymyksen: Montako foorumia tarvitaan?

Sama kysymys koskee tavallaan myös kupla.netin linkkilistaa. Montako
otsikkoa tarvitaan? Paikalla on erittäin hyviä linkkejä ja jotensakin
siedettävä määrä, mutta kun aineistoa on pikku hiljaa tullut lisää, on
rakenne alkanut mennä viduralleen. Uskoisin, että tässä lähiaikoina
linkitettävien sivujen määrä on pikemminkin kasvussa kuin vähenemään päin,
eli tätäkin pitäisi miettiä. Ennen kuin alan ehdotella, heitän vielä
muutaman kysymyksen lisää.

Millä perusteella, kenen tarpeista lähtien, linkit luokitellaan?

Entä rajataanko/rajoitetaanko linkitettävää aineistoa mitenkään?

Jos aineistoa ei rajata, joudutaan nähdäkseni menemään hierarkisempaan
luokitteluun, eli sijoittamaan linkkejä useammalle kuin yhdelle sivulle.
Linkkilistan ylläpito muuttuu tässä tapauksessa myös turhan rankaksi
hommaksi, turhaa sälää on paljon (esim. materiaali "eksoottisilla" kielillä).

Kannatan itse rajoituksia ja perustelen:
Riittää kun tärkeimmät ja parhaat ovat mukana. Linkki täydellisemmälle
linkkisivulle riittää (vertaa nykuyinen hakemistoja) ellei sitten jotakin
asiaa (esim. kotimaisuutta) haluta jostain syystä korostaa.

Nykyinen jako on:

| Hakemistoja
| Suomalaisia sarjakuvasivuja
| Sarjakuvafestivaaleja
| Sarjakuvaseuroja
| Organisaatioita ja yhdistyksiä
| Vaihtoehtosarjakuvaa
| Sekalaista sarjakuvaan liittyvää
| Sarjakuvapiirtäjien kotisivuja

Kaltaiseni nipottajat huomaavat heti, että tässä ei ole paljonkaan tolkkua
(varsinkaan jos katsoo mitä noiden otsikoiden alta löytyy). Systeemiä on
ilmeiseti kehitetty tarpeen mukaan, mutta nyt tarve voisi olla kehittää sitä
niin, että siihen olisi helppoa ja selkeää lisätä uusia linkkejä.
Tavoitteena voisi olla se, että listaa ei tarvitse lukea kokonaan läpi
löytääkseen sen mitä etsii (tai paremminkin todetakseen ettei etsittyä löydy).

Minusta kotimaisuutta voisi korostaa sijoittelulla sen verran, että laittaisi
Suomen- (ja ruotsinkieliset) sivut listan alkuun (tai sitten alaotsikon
jälkeen ensimmäiseksi). Kielijakoa puolustaa myös se, että kotimaiset sivut
latautuvat periaatteessa nopeammin kuin ulkomaiset... ainakin osa niistä.

Marian ehdottamat alueet taide- ja vaihtoehtosarjakuva ovat hieman
ongelmallisia termejä(muillekin kuin minulle?). Onko niiden merkitys jo
vakiintunut? Lähinnä viittaan esim. keskusteluihin bändien
musiikkityyleistä. Edellytääkö taide- tai vaihtoehtosarjakuvaksi
noteeratuksi tuleminen jonkinlaista statementtia tekijöiltä? Joltain
tietyltä kriitikolta? Ja toisaalta, missä vaiheessa setti liukuu
mainstreamin puolelle?! Tähänhän Ronkainenkin kommentoi jenkkinäkökulmaa.
Ratkaisisin ongelman niin, että taide ja vaihtoehtoinen tuotanto saisi
tämän "leiman" korkeintaan linkin luonnehdinnassa, ei omaa alaotsikkoa.

Verkkosarjakuvakin on hieman hämärä käsite, mutta uskoisin, että
lähiaikoina aletaan netissä julkaista enemmän ja enemmän juttuja
(ulkomailta löytyy jo hyviä esimerkkejä muunkin laisesta julkaisemisesta
kuin viikon verkkosarja). Verkkojulkaiseminen myös eroaa selkeästi
paperilehden kotisivusta, joten se ansainnee oman kategorian. Näkyy tuolla
olevankin jo monta kotimaista linkkiä mitkä sopis tänne.

Mietin pitäisikö kaupallisin perustein toimivat muut tahot laittaa omaksi
ryhmäkseen, mutta eiköhän ne ole juuri niitä sekalaisia...

Jotkut toimijat voisi linkittää useampaan kuin yhteen kategoriaan (esim.
sarjakuvalehdet ja verkkosarjakuvat tai sarjakuvalehdet ja organisaaatiot)
jos ne ovat sen arvoisia.

Sarjakuvaharrastajien kotisivulistakin on ongelma. Sinne kuuluis ne mitkä
ei tasoltaan "yllä" Sarjakuvapiirtäjien kotisivujen tasolle. Kuka sen tason
ja sarjakuvapiirtäjyyden määrittelisi? Toisaalta onko ylipäätään
tarpeellista linkittää heikkotasoista matskua (kuka kertoo mikä on
heikkotasoista?).

Ulkomaisella puolella on vähemmän alaotsikoita, koska tarve niiden suhteen
poikkeaa nähdäkseni kotimaisesta. Kommentoikaa mitä puuttuu tai minkä voisi
yhdistää (kyhäsin tuon aika nopeasti). Ronkainen ainakin on omalla
sivullaan harrastanut luokittelua ansiokkaasti. Oleellista olisi kai
palvella kaikkien sarjakuvaharrastajien tarpeita. Lukijoita, piirtäjiä,
keräilijöitä,ja ehkä jopa tutkijoitakin.

Nykyinen systeemi missä ajankohtaiset linkit on nostettu koko saitin
etusivulle on minusta erittäin viksu. Vielä jos sitä jaksettaisiin perata
silloin tällöin.

Tässä siis ehdottamani jako:

SUOMALAISIA SARJAKUVASIVUJA
- Yhdistykset ja organisaatiot (siis myös seurat ja vapaammat ryhmittymät
kuten tapaamiset)
- Sarjakuvafestivaalit ja tapahtumat (animatrix?)
- Sarjakuvalehtien ja kustantajien kotisivut(myös omakustanteet!)
- Verkkosarjakuvat
- Sarjakuvalistauksia ( siis suomessa julkaistut lehdet, Corbenin ja
Barksin sarjat, jne. tämän erottaminen voisi innostaa keräilijöitä
kartoittamaan alaa tai jotain... Tärkeä kai kuitenkin)
- Sarjakuvapiirtäjien kotisivuja
- Sarjakuvaharrastajien kotisivuja
- Keskustelut (siis ohjaus listoille ja foorumeille)
- Sekalaista (Muut kaupallisin ja epä kaupallisin perustein toimivat:
kaupat, levittäjät, kahvilat, galleriat, patsaan- ja napintekijät,
kirjapainot tms. Tähän voisi jopa harkita maksullista, mainostyyppistä
linkitystä, vai voisiko?!)

ULKOMAISIA SARJAKUVASIVUJA
- Sarjakuvapiirtäjien kotisivuja
- Sarjakuvalehtien ja kustantajien kotisivut(myös omakustanteet!)
- Verkkosarjakuvat
- Sarjakuvafestivaalit
- Yhdistykset ja organisaatiot
- Sekalaista

HAKEMISTOJA
Tämä olisi suurin piirtein sama kuin nytkin ja kattaisi siis pääsyn kaikeen
mitä ylläolevat ei jostain syystä huomioi.

Ja sitten siihen foorumien jaotteluun?

Minusta siellä alkaa nyt olla jo aika paljon noita foorumeita. Eli:

SARJISFOORUMI
  Yleistä höpinää kaikesta sarjakuviin liittyvästä.
SARJAKUVAELOKUVAT
  Sarjakuvaelokuviin liittyvää keskustelua.
OSTO JA MYYNTI PALSTA
  Täällä voit myydä tai jättää ostopyyntöjä sarjakuvista.
SUPERSANKARIFOORUMI
  Supersankarisarjakuviin keskittyvä foorumi.
GALLUP
   Foorumi erilaisille gallupeille.
TAIDESARJAKUVA
  Foorumi taidesarjakuvien ystäville.
VAIHTOEHTOSARJAKUVA
   Ksekustelua vaihtoehtosarjakuvista.
WANTED
  Etsitkö käsikirjoittajaa tai piirtäjää sarjakuvaasi

Jos näin montaa halutaan (ja saadaan pysymään hengissä) en tahdo rajoittaa,
mutta tarpeita kannattaisi tässäkin miettiä. Kaksi ensimmäistä voisi
ainakin kivuttomasti niputtaa samoin ehkä kolme viimeistä. Gallupkin menisi
yleisen höpinän piikkiin. Ylipäätään tekijän, ja pelkästään sarjakuvia
lukevan/keräävän näkövinkkelit eroaa aika tavalla toisistaan. Tämä taas
vaikuttaa siihen mikä on ns. keskustelun ja argumentoinnin
(mielenkiintoisuuden) taso.

Reima Mäkinen
gsm 040-7157 222

kuvagra@nic.fi