Julkinen ja yksityinen suhtautuminen laittomiin huumeisiin

Subject: Julkinen ja yksityinen suhtautuminen laittomiin huumeisiin
From: Petrus Pennanen (ppennane@rock.helsinki.fi)
Date: ti 15 loka   1996 - 18:45:43 EEST

Timo Larmela kirjoitti:
> Suomessa saa julkisuuden
> henkilö sanoa vain kielteisiä asioita muista huumeista kuin alkoho-
> lista ja lääketehtaiden valmistamista huumeista, joita kutsutaan
> psyyke-, rauhoittaviksi yms. lääkkeiksi. Kekkosen aika voi edelleen
> hyvin.
>
> Tämä tietenkin koskee vain julkisia lausuntoja. Yksityisesti mielipi-
> teet ja oma tajusteiden käyttö voikin sitten olla ihan muuta. "Kyllä-
> hän sä ymmärrät, että mä en voi julkisesti sanoa..."

Tässä ajankohtainen tunnustus aiheesta nuorsuomalaisten Petri Kaivannolta,
joka vastasi Haravan kyselyssä "jokseenkin eri mieltä":

--
HEI!

Petrus Pennanen on huolissaan johdonmukaisuuteni puutteesta päihdeasioissa. Ja on osittain oikeassa. On 2 täysin eri asiaa: minun idealismini ja mikä on realistisesti mahdollista. Kannabiskysymyksessä idealismini löytyy kotisivuiltani http://www.sci.fi/~pkaivant ja realismia on taas vastaukseni Allianssin Haravaan. [snip] > Kiva että puhut suvaitsevaisuuden puolesta. Olisi kiva, jos olisit myös > mielipiteiltäsi suvaitsevainen ja johdonmukainen. Mielestäsi lieviä > huumeita, kuten kannabista ei pidä sallia, koska "Suomalaisten pitää > ensin opetella kyttmn alkoholia oikein. Toisin sanoen juomaan viini > pivittin". Mielestäsi siis maassamme asuvat lukuisat ahkerat, veroja > maksavat kunnon kansalaiset pitäisi laittaa vankilaan, koska heidän > mielestään on mukavampia rentoutua polttamalla pilveä kuin juomalla > alkoholia. Näinhän on nykyisten huumelakien mukaan, etkä sinä halua > niitä muuttaa. SUVAITSEVAISUUTTA??!! Perustelusi on muuten uskomattoman > hölmö, minkä ihmeen takia ihmisten pitäisi "juoda viiniä päivittäin" tai > juoda ylipäätään alkoholia?

Ei ole pakko juoda. Geneettisesti 10% suomalaisista on potentiaalisia alkoholisteja, heille päihteettömyys tai joku muu päihde saattaisi soveltua paremmin. Itse rakastan kaikkia alkoholijuomia lukuunottamatta suomalaista lagerolutta - syntymähoroskooppi kieltää minulta päihteet, mutta etyylimyrkkyä osaan mielestäni käyttää oikein. Minulle alkoholi on gastronomiaa

Itseironiani ja subjektiivisuuteni on helppo ottaa turhan vakavasti, mutta "on HYVÄ, ettei Eemeleitä ole enemmän" eli en vaadi ketään elämään elämäänsä niin kuin minä.

Olen hengittänyt sisään, kiitos kysymästä.

[snip] > Nykyisen lain mukaan pelkkä > pilven poltto on rangaistavissa max. 2 vuoden tuomiolla, ja mielipiteesi > kertovat selkeästi siitä, ettet tule toimimaan aktiivisesti ko. lain > kumoamiseksi. Eli jos sinä saat päättää, asiat jatkuvat kuten > aiemminkin, ja poliisi ahdistelee pilveä joskus polttavia kunnon > kansalaisia entiseen malliin.

Tulen toimimaan aktiivisesti huumeiden käytön kriminalisoinnin kumoamiseksi.

Tässä siteeraus sivuiltani:

Suomen on suhtauduttava vakavasti huumeiden vastaiseen taisteluun ja satsattava erityisesti valistustyöhön. Uskon ja toivon, että vapaampi alkoholipolitiikka muuttaisi tulevien sukupolvien suhtautumista päihteisiin kaikin puolin järkevämmäksi. Tietenkin koko yhteiskunnan terveydentila vaikuttaa näihin asioihin.

Meidän on myös ymmärrettävä muiden EU:n jäsenmaiden tilanteet niiden omista lähtökohdista. Espanjassa esimerkiksi mietojen huumeiden laillistaminen on jo ajankohtaista kahdesta syystä: 1) voimavarat tarvitaan kovien huumeiden vastaiseen työhön 2) valtio saisi verotuloja ja pystyisi kontrolloimaan huumeiden käyttöä paremmin.

EU:n tasolla osallistuttava tiiviisti huumeiden vastaiseen työhön, mutta jos näyttää siltä, että mietojen huumeiden laillistaminen tulee ajankohtaiseksi koko Unionin alueella (toivottavasti ei), niin EI OLE SYYTÄ HARATA VASTAAN. [Eikös ole huvittava lause, sanotaan mielipide molempiin suuntiin kunnon poliitikkotyyliin -Petrus]

Em.lausetta Petrus Pennanen ei lukenut tarkkaan. Lähden oletuksesta, että mietojen huumeiden laillistaminen EU:ssa on todennäköistä.

> Sait Allianssin testissä yhden korkeimmista tuloksista, olit kanssani > samoilla linjoilla useimmissa asioissa. Äänestäisin sinua sekä euro- > että kunnallisvaaleissa, jos et olisi mennyt pilaamaan linjaasi olemalla > kannabiksen suhteen poliisivaltiota ja mukavien ihmisten vankilaan > laittamista kannattava ylimielisillä, typerillä perusteluilla. Niin > vakavan asian kuin kieltolain kannattaminen huuhaa-perusteilla laittaa > koko "suvaitsevaisen" poliittisen linjasi erittäin kyseenalaiseksi.

Vastaukseni kysymykseen "Lievät huumeet kuten kannabis on sallittava - jokseenkin eri mieltä" on kieltämättä ristiriidassa sydämeni äänen kanssa. Ehkä tähän kysymykseen olisi ollut parasta vastata EN TIEDÄ. Keskusteltuani läheisteni kanssa, he kehottivat minua varovaisuuteen huumeasiassa. Esiintymällä SKY:n ehdokkaana ja kannabiksen lipunkantajana (varsinkaan kun en itse käytä) tekisi muille liian helpoksi leimata minut vaaralliseksi hihhuliksi. Toisin sanoen en halunnut pelotella mummoja.

Käsittääkseni asiallinen provokaatiolinjani on tuloksellisinta.

Toinen italialaisista EU-komissaareista, Emma Bonino, joka hiljattain kävi Suomessa on ehdottanut KAIKKIEN HUUMEIDEN laillistamista EU:ssa. Säikähtäneenä kuinka voimakkaasti suomalaiset EU-parlamentaarikkotantat, mm.Ritva Laurila reagoivat tähän, en todellakaan halunnut ratsastamaan pilvenpolttajien äänillä.

Emma Bonino edustaa muuten entistä radikaalipuoluetta, nyk.Lega antiproibizionista eli kieltojen vastainen liitto. Olen muuten nuorempana suunnitellut vastaavan puolueen perustamista Suomeen. Toivottavasti kieltojen vastainen linjani mahtuu osaksi Nuorsuomalaista liikettä, ettei meidän täydy perustaa tällaista yhden asian puoluetta.

[snip]

Parhain terveisin,

Petri Kaivanto