Re: Kysymys Kannabisyhdistyksen johtajille

Subject: Re: Kysymys Kannabisyhdistyksen johtajille
From: Timo Larmela (tlarmela@cc.hut.fi)
Date: to 10 loka   1996 - 11:08:24 EEST

On Thu, 10 Oct 1996, Mikael Book wrote:

> Eilisissä (9.10)Ilta-Sanomissa oli kaksi Kannabisyhdistykseen liittyvää
> juttua.
>
> IS raportoi, ensinnäkin, että Kannabisyhdistyksen johtohahmo paljastui
> huumeliigan pomoksi. Kannabisyhdistyksen entinen (-1996) varapj Eivor
> Fabritius on jutun mukaan järjestänyt rahoitusta hasiksen salakuljetukseen ja
> palkannut kuriireja, yhdessä Miika Kortekallion kanssa.

Uutisointi on taas tuota normaalia Iltasanomien sensaatiohakuista tyyliä.
Tietääkseni Eivor Fabritius on syytteessä, josta hän on ainoastaan tunnus-
tanut sen, että käyttää kannabista. Tuskin Eivorista on hetkessä kehitty-
nyt huumeliigan pomoa. Ehkä kysymys on enemmän kahden ihmisen läheisestä
suhteesta, ehkä jopa rakkaudesta. Tästä tuskin kannattaa spekuloida enem-
pää, katsotaan ensin, mihin oikeus päätyy.

> Tästä herää kysymys:
> Sanoutuuko Kannabisyhdistyksen nykyinen johto irti hasiksen
> salakuljetuksesta?

Kannabisyhdistyksen tavoitteena on laillistaa kannabis, jotta päästäisiin
irti salakuljetuksesta ja salakaupasta. Yhdistys ei siis mitenkään har-
rasta tai tue salakuljetusta. Yhdistyksen tavoitteen toteutuminen vie
nimenomaan elinkeinon salakuljettajilta ja rikollisilta. Yhdistys on
lisäksi julkituonut sen, että jos joku yhdistyksen jäsen käyttää yhdis-
tystä hyväkseen kaupatakseen tai levittääkseen laittomia huumeita, hän
menettää yhdistyksen jäsenyyden Tämä periaate ei ole mikään kuollut
kirjain, vaan sitä on noudatettu ja noudatetaan edelleen.

Järjestäytynyt huumerikollisuus on yksi nykymaailman suurimmista on-
gelmista. Se korruptoi yhteiskunnan kauttaaltaan, rahoittaa terroris-
mia ja sotia ja vääristää yhteiskunnan taloudellista ja muuta toimin-
taa. Siksi olisi syytä pikaisesti löytää keinot tämän kehityssuunnan
pysäyttämiseksi. Kannabiksen laillistaminen on yksi keino taistella
huume- ym. rikollisuutta vastaan. Myös kannabiksen kotikasvatus omaan
käyttöön tukee tätä trendiä, onhan ainakin vähän enemmän rahaa pois
rikollisilta markkinoilta.

Olemme usein toistaneet sitä, että kannabiksen laittomuus saattaa ih-
misiä kosketukseen rikollisten kanssa. Tämä on erittäin huono asia.
Sen lisäksi, että vaara alkaa käyttämään kovia aineita lisääntyy,
moni ihminen ajautuu itse rikollisuuteen. Erityisesti tämä riski
koskee nuoria ihmisiä. Näin laman aikana on suuri vaara, että mo-
nelle vanhemmallekin ihmiselle voi tulla houkutus parantaa talouttaan
huumekaupalla. Tämän yhteyden voi katkaista vain dekriminalisoinnilla.

> Toisessa jutussa IS kertoo SKY:n tukevan mm. Matti Wuorta Euroopan
> parlamentiin. Tämä vahvistaa omassa kannanotossani esittämäni
> näkemyksen, jonka mukaan Kannabisyhdistys on yhteiskunnallinen
> liike.

Niin on, nimenomaan sitä.

Terveisin, Timo Larmela
            Suomen kannabisyhdistyksen puheenjohtaja

PS. Vaikka keskustelu mores-listalla onkin ikäänkuin lopetettu, niin
mielestäni sitä voisi vielä käydä. Ihmisillä on monenlaisia esteitä,
että he eivät ehkä näin pienessä aikaikkunassa pysty osallistumaan.
Kokemukseni tämänlaatuisista keskusteluista on se, että niissä on
välillä suvantovaiheita ja sitten taas keskustelu kiihtyy. Kannattaisi
ehkä vielä 2-4 viikkoa jatkaa.