Subject: Re: Tanaan tutustuin Eduskunnan kotisivuun
From: Mikael Book (book@katto.kaapeli.fi)
Date: to 26 syys 1996 - 12:51:16 EEST
Ohessa kaksi liitetta edelliseen viestiini:
LIITE 1
(kopio aineistosta, joka loytyi Eduskunnan tietokannasta,
vrt selostukseni edellisessa viestissani):
KK 603/1992
_________________________________________________________________
VEPS-tunnus KK 603/1992
Valtiopäivät 1992
Kirjallinen kysymys 603
Mäkelä ym.: Suomen kannabisyhdistyksen toiminnasta
Eduskunnan Herra Puhemiehelle
Suomi on yhdistysten luvattu maa. Yksi näistä yhdistyksistä
on Suomen kannabisyhdistys, jonka tavoitteena on mm. vaikuttaa
päihdepolitiikkaan ja lainsäädäntöön siten, että kannabiksen
saatavuus ja kotikasvatus omaan käyttöön tulee lailliseksi
täysi-ikäisille kansalaisille.
Yhdistyksen mielestä kannabiksen kieltolaki on
historiallinen omituisuus, joka aiheuttaa paljon suurempaa
haittaa kuin hyötyä. Yhdistys väittää sen nostavan
huomattavasti rikostilastoja. Yhdistys väittää lain
soveltamisen johtaneen kiistattomiin ihmisoikeus- ja
oikeusturvaloukkauksiin. Lisäksi yhdistyksen kannanotoissa
kerrotaan, kuinka kieltolaki syyllistää ja rikollistaa ihmisiä,
jotka eivät tunne olevansa rikollisia. Joissakin tapauksissa
kerrotaan pakkotoimien kohteeksi joutumisen aiheuttaneen syviä
henkisiä haavoja ja jopa tuhonneen elämän.
Syytteeseen joutumisen ja tuomion kerrotaan rikkovan
ihmissuhteita, hajottavan perheitä, aiheuttavan työpaikan
menetyksiä tai opiskelun keskeytymisen. Ne taas puolestaan
johtavat syrjäytymiseen yhteiskunnasta, mitä ovat edesauttaneet
tuomitut kohtuuttomat korvaukset.
Kaikki edellä kuvattu on suoraa lainausta Suomen
kannabisyhdistyksen 30.10.1992 lähettämästä kiertokirjeestä.
Ihmetystä herättää kirjettä ja yhdistyksen Hamppu-lehteä
lukiessa, että merkitseekö sananvapaus Suomessa oikeutta
tällaisen aineiston levittämiseen ja oikeutta tällaisen
toimintatavoiltaan arveluttavan yhdistyksen toimintaan.
Edellä olevan perusteella ja valtiopäiväjärjestyksen 37 §:n
1 momenttiin viitaten esitämme kunnioittavasti valtioneuvoston
asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Onko Hallitus tietoinen Suomen kannabisyhdistyksen
toiminnasta, ja vastaako yhdistyksen toiminta Suomen
yhdistyslain ja huumausainelain henkeä?
Helsingissä 12 päivänä marraskuuta 1992
Tina Mäkelä Hannu Suhonen
Eduskunnan Herra Puhemiehelle
Valtiopäiväjärjestyksen 37 §:n 1 momentissa mainitussa
tarkoituksessa Te, Herra Puhemies, olette toimittanut
valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi
kansanedustaja Mäkelän ym. näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen
n:o 603:
Onko Hallitus tietoinen Suomen kannabisyhdistyksen
toiminnasta, ja vastaako yhdistyksen toiminta Suomen
yhdistyslain ja huumausainelain henkeä?
Vastauksena kysymykseen esitän kunnioittavasti seuraavaa:
Suomen kannabisyhdistyksen rekisteröinti-ilmoitus on
saapunut oikeusministeriön yhdistysrekisteritoimistoon 14
päivänä marraskuuta 1992. Yhdistyksen sääntöjen mukaan sen
tarkoituksena on vaikuttaa päihdepolitiikkaan ja lainsäädäntöön
siten, että kannabiksen käyttö, saatavuus ja kotikasvatus omaan
käyttöön tulee lailliseksi täysi-ikäisille Suomen
kansalaisille, sekä tutkia kannabiksen käyttöä eri
kulttuureissa ja eri aikoina.
Yhdistysrekisteritoimistosta saatujen tietojen mukaan
yhdistystä ei ole vielä merkitty rekisteriin eikä näin ollen
myöskään sen sääntöjä ole vahvistettu.
Yhdistyslain (503/89) 58 §:n mukaan yhdistys, jota ei ole
merkitty rekisteriin, ei voi saada nimiinsä oikeuksia tai tehdä
sitoumuksia eikä kantaa tai vastata. Rekisteröimättömän
yhdistyksen puolesta tehdystä toimesta aiheutuneesta
velvoitteesta vastaavat toimeen osallistuneet tai siitä
päättäneet henkilökohtaisesti ja yhteisvastuullisesti.
Yhdistyksen muut jäsenet eivät vastaa henkilökohtaisesti
sellaisesta velvoitteesta.
Yhdistyslain 43 §:n nojalla yhdistyksen kotipaikan alioikeus
voi sisäasiainministeriön, virallisen syyttäjän tai yhdistyksen
jäsenen kanteesta julistaa yhdistyksen lakkautetuksi muun
muassa, jos yhdistys toimii olennaisesti vastoin lakia tai
hyviä tapoja. Lain 59 §:n mukaan lakkauttaminen voi kohdistua
myös rekisteröimättömään yhdistykseen.
Sisäasiainministeriö tulee selvittämään, onko yhdistys
toiminut olennaisesti vastoin lakia tai hyviä tapoja, sekä
ryhtymään niihin toimenpiteisiin, joita selvityksen perusteella
on pidettävä tarpeellisina.
Helsingissä 16 päivänä joulukuuta 1992
Sisäasiainministeri Mauri Pekkarinen
Till Riksdagens Herr Talman
I det syfte 37 § 1 mom. riksdagsordningen anger har Ni, Herr
Talman, till vederbörande medlem av statsrådet översänt
avskrift av följande av riksdagsman Mäkelä m.fl. undertecknade
spörsmål nr 603:
Är Regeringen medveten om den verksamhet som Finlands
cannabisförening bedriver och överensstämmer
föreningens verksamhet med tanken bakom förenings- och
narkotikalagstiftningen i vårt land?
Som svar på detta spörsmål får jag vördsamt anföra följande:
Registreringsanmälan för Finlands cannabisförening inkom
till justitieministeriets föreningsregisterbyrå den 14 november
1992. Enligt föreningens stadgar är dess mål att på verka
rusmedelspolitiken och lagstiftningen så att användningen av
och tillgången till cannabis samt hemmaodling för eget bruk
blir laglig för myndiga finska medborgare samt att undersöka
användningen av cannabis i olika kulturer och under olika tider.
Enligt uppgifter från föreningsregisterbyrån har föreningen
ännu inte registrerats och sålunda har dess stadgar heller inte
godkänts.
Enligt 58 § föreningslagen (503/89) kan en förening som inte
har antecknats i registret inte i sitt namn förvärva
rättigheter eller ingå förbindelser, inte heller kära eller
svara. För förpliktelser som följer av åtgärder som vidtagits
på en oregistrerad förenings vägnar svarar personligen och
solidariskt de som har deltagit i åtgärden eller beslutet.
Föreningens övriga medlemmar svarar inte personligen för
förpliktelsen.
Enligt 43 § föreningslagen kan underrätten på en förenings
hemort på talan av inrikesministeriet, allmän åklagare eller en
föreningsmedlem förklara föreningen upplöst bl.a. om den utövar
verksamhet som väsentligt strider mot lag eller god sed. Enligt
lagens 59 § kan även en oregistrerad förening upplösas.
Inrikesministeriet kommer att utreda om föreningen har
utövat sådan verksamhet som väsentligt strider mot lag eller
god sed samt vidta sädana åtgärder som denna utredning ger
anledning till.
Helsingfors den 16 december 1992
Inrikesminister Mauri Pekkarinen
-----
LIITE 2
Ystavani kiinnitti huomioni sivuun http://www.kaapeli.fi/~sky/SKY.html,
jolla kerrotaan etta:
"Tutkinnan suorittaneen Sisäministeriön kanta oli "ettei yhdistys ole
toiminut olennaisesti vastoin lakia tai hyviä tapoja". Oikeusministeriön
yhdistysrekisteritoimisto hylkäsi keväällä 1993 yhdistyksen 1991 jättämän
rekisteröinti-ilmoituksen. Ministeriö tulkitsi SKY:n tarkoituksen "hyvien
tapojen vastaiseksi siten, että esitetty tarkoitus on yhteiskunnassamme
vallitsevien oikeus- ja moraali- käsitysten vastainen". Yhdistys valitti
kesällä 1993 yhdistysrekisterin hylkäävästä päätöksestä Korkeimpaan
hallinto-oikeuteen. KHO vahvisti yhdistysrekisterin päätöksen syksyllä 1994
hieman toisin perustein. Päätöksessään KHO myönsi, että yhdistyksen pyrkimys
muuttaa yhteis- kunnassa vallitsevia käsityksiä ja voimassaolevaa
lainsäädäntöä ei sinänsä ole hyvien tapojen vastaista, mutta KHO:n mielestä
tarkoitus sisältää kuitenkin pyrkimyksen edistää terveydelle haitallisen
tavan yleistymistä.
SKY jatkaa kuitenkin toimintaansa, toistaiseksi rekisteröimättömänä
yhdistyksenä. SKY on tehnyt KHO:n päätöksestä valituksen Euroopan
ihmisoikeuselimiin."
---- Mika
Mikael Book * Katto-Meny * Tallbergink 1/39 * FIN-00180 Helsinki book@kaapeli.fi * Phone +358-0-6947730 * Fax +358-0-27090369 gsm 940 5511 324
This archive was generated by hypermail 2a24 : ti 25 maalis 2025 - 01:20:16 EET