Re: Katto, kannabis ja käytäntö

Subject: Re: Katto, kannabis ja käytäntö
From: Mikael Book (book@tehdas.kaapeli.fi)
Date: ti 24 syys   1996 - 18:03:18 EEST

On Tue, 24 Sep 1996, Marja Nykanen wrote:

> Minä en kannata "yhteiskunnan yleisen mielipiteen" tukemista tai tukematta
> jätttämistä. Olkoon yksilöillä ja yhteisöillä mielipiteensä, yhteiskunnassa
> niitä toivottavasti on monta! Jos Katto ottaa asiakseen ryhtyä "yleisen
> mielipiteen" äänitorveksi, vaikka tarkoituksena olisikin tuon "mielipiteen"
> jalostaminen omaani lähemmin vastaavaksi, minä haluan erota hallituksesta ja
> heti!

Marja, taidat ymmartaa jotain aivan muuta kuin mita olen tarkoittanut.
Toisaalta olen ilmeisesti onnistunut tavoitteessani panna taman listan
lukijoita miettimaan (ja ehka uudelleenarvioimaan!) tiettyja perinteisia ja
ehka jonkun mielesta vanhahtaviakin kategorioita kuten "moraalia",
"julkisuutta" ja "yleista mielipidetta".

Yleisella mielipiteella tarkoitin vallitsevaa mielipidetta, ts. johtavaa
mielipidetta, joka tietenkin muuttuu ajan mukaan. Esim. yleisessa
politiikassa yleinen mielipide lienee nykyaikana se, etta meilla vallitsee
ja meilla tuleekin vallita poliittinen demokratia. Kun taas sotien
valisena aikana tuon asian kanssa oli niin ja nain. Jos poliittinen liike,
joka tahtoo toteuttaa autoritaarista valtiojarjestelmaa, jalleen tulisi
maassamme voimakkaaksi, niin totta ihmeessa tallaisen loyhan
yhteenliittyman kuin Katton(kin) tulisi ottaa kantaa sita vastaan?

Enta kannabiskysymys? Mika on yleinen mielipide kannabiskysymyksessa?
Tasta ei voi olla varma. Asiasta ollaan montaa mielta, kuten listallamme
kayty keskustelukin osoittaa. Mielipiteet ja asenteet muuttuvat
kannabiskysymyksessa vuodesta (tai ainakin vuosikymmenesta) toiseen kuten
olen jo oman elamani aikana ehtinyt havaita. Kannabis lienee kuitenkin
juuri sentyyppinen kysymys, joka saattaisi jossain vaiheessa dialektisesti
jakaa yleisen mielipiteen kahtia niin kuin alkoholi jakoi yleisen
mielipiteen kieltolain aikaan?

Peraankuulutin (ja peraankuulutan) painetun sanan ja myos WWW:n
julkaisijoilta vastuuta ja huolenpitoa yleisesta mielipiteesta. Tama
saattaa kuullostaa "hallitsijan" puheelta, mutta todellisuudessa
kustantajiella ja julkaisijoilla onkin tiettya valtaa. Ketka muuten
vastaavat ja kantavat huolta yleisesta mielipiteesta, elleivat kustantajat
ja julkaisijat? Eivat ainakaan teleoperaattorit, silla
teleoperaattoreillehan julkaiseminen (esim. WWW) on lahinna
"lisarvopalvelu" (value-added service), ts ylimaarainen
rahanansaitsemiskeino.

Mutta rahan ansaitseminen on vain yksi, eikä suinkaan tärkein,
julkaisutoiminnan tarkoituksista. Julkaisutoiminnan tarkoituksena on
myös saada selville muun muassa mikä on kussakin tilanteessa oikein tai
väärin ja mihin suuntaan on yhdessä kuljettava.

  - Mika

Mikael Book * Katto-Meny * Tallbergink 1/39 * FIN-00180 Helsinki
book@kaapeli.fi * Phone +358-0-6947730 * Fax +358-0-27090369
gsm 940 5511 324