METSÄ: VAST:METSÄ:_Vs: METSÄ:VAST:METSÄ:_V? s:_METSÄ:_Suomen_Kuval_ehti,_KMO_ja_avoimu? us

Kirjoita käräjille

VARTIAINEN MIKKO (mikko.vartiainen@hrhl.fi)
12 Feb 99 17:12:57 +0200

Joitakin vastauksia Pietilälle:

Kirjoitin:

Pietilä vastasi:

>Kaikkihan tietävät (vai tietävätkö) mikä on pehmeä laki -puoli. Minä tietämätön
>en osaa kommentoida.

Ensinnäkin anteeksi ! Tarkoitus ei ollut briljeerata vieraskielisillä termeillä.
Soft law-käsite on aika tunnettu. Se tarkoittaa kansainvälisessä oikeudessa
sopimuksenluonteisia suosituksia, joilla ei ole kuitenkaan sitovuutta. Ts.
valtio, joka on laatimassa ja hyväksymässä tällaista suositusta ei ole
kuitenkaan velvoitettu noudattamaan sitä niin kuin solmittua sopimusta pitää
noudattaa. Näillä soft law-papereilla ohjataan kansainvälisen oikeuden
suuntautumista yhtenäisempään suuntaan. Kansalaiset omassa maassa voivat aina
vaatia, että hallitus noudattaa sitä mitä se on ollut soft law`na
kansainvälisillä areenoilla laatimassa.

Pietilä vastaa:

>Mielestäni aika hyvin, vaikka tietenkin aina parantamisen varaa on. Nyt olisi
>tilaisuus kertoa miten ohjelmaa tulisi muuttaa, vaan sitäkään tällä listalla
>juuri käsitellä. Paitsi tietenkin metsän harsinta ja hankintahakkuut
>pakollisiksi, niin ja sellutehtaat pois Suomesta. Miten muutoin sellutehtaat
>estävät pienimuotoisen puunjalostuksen kehittymisen Suomessa?

EML on tuottanut keskustelun pohjaksi vaihtoehtoisen metsäohjelman kmo:lle.
Saattaisi ollakin hyvä, että ryhtyisimme kollektiivisesti keskustelemaan siitä
ja työstämään siitä käyttökelpoista paperia ?!

Erehdyin sitten taas käyttämään vierasta kieltä:

Tähän Pietilä vastasi:

>Olisin kiitollinen, jos myös kääntäisit suuret ajatukset johon vetoat, se toisi
>asian ikään kuin selvemmäksi muille kuin alan ammattilaisille.

Käännös olisi jotensakin tällainen: alkuperäiskansojen ja muiden metsistä
riippuvaisten kansojen oikeudet, hyvinvointi, mielipiteet ja edut on otettava
kaikilla tasoilla (paikallinen, alueellinen, kansainvälinen) keskeiselle asemaan
päätöksenteossa.

T. Mikko Vartiainen