METSÄ: Vs: METSÄ:VAST:METSÄ:_Vs: METSÄ:_Suom? en_Kuval_ehti,_KMO_ja_avoimuus?In-reply-to: <0021BF4A0

Kirjoita käräjille

Jukka_Pietilä ()
pe, 12 helmi 99 08:57:57 PST

Mikko Vartiainen kirjoitti:

> Pietilä näköjään puolustaa KMO:n laatijoiden käsitystä siitä mikä on
> osallistuva
> metsäohjelman laadintaprosessi.

Kiitos, enpä tiennytkään tätä. Nyt on Pietilä lokeroitu ja listan kirjoittajista vääräoppiseksi havaittu.

> Koko uuden kansainvälisen metsiä koskevan sopimus- ja suosituskirjon
> keskeisenä
> juonteena on kansalaisten kuuleminen metsäasioista päätettäessä. Tästä
> linjasta
> on kirjaukset biodiversiteettisopimuksessa ja aavikoitumissopimuksessa.
> Lisäksi
> alkuperäiskansojen oikeuksia koskeva ILO-sopimus turvaa hyvin laajasti
> alkuperäisväestön maahan ja sen luonnonvaroihin koskevat oikeudet, mm.
> oikeuden
> tulla kuulluksi.

Demokratia on siitä hankalaa, että huomioitavia mielipiteitä on niin monia, ja ne ovat osin ristiriitaisia. Kaikkia ei voida miellyttää. Tietenkin eml olisi tyytyväinen, jos se yksin päättäisi mitä esimerkiksi KMO sisältää, muttei tällöinkään kaikkien kansalaisten ja alkuperäiskansojen kaikkia mielipiteitä ja haluja voida kuulla saati sitten huomioida.

> Soft law-puolella kansalaisten osallistumisen periaate esiintyy Rion
> metsäperiaatteissa sekä hallitusten välisen metsäpaneelin laajassa
> suositusasiakirjassa (jota myös Suomen hallituksen edustajat ovat olleet
> muotoilemassa) vuodelta 1997.

Kaikkihan tietävät (vai tietävätkö) mikä on pehmeä laki -puoli. Minä tietämätön en osaa kommentoida.

> Tärkeintä on kuitenkin asian sisältö eikä pelkkä muoto. Kansalaisia voidaan
> kuulla ihan oikeasti tai vain näennäisesti. Jos kansalaisia kullaan oikeasti,
> kuten em. sopimukset ja sitoumukset edellyttävät, niin tästä kuulemisesta jää
> jonkinlainen jälki käsiteltävään asiaan. Nyt sopii sitten kysyä, näkyykö
> KMO:ssa
> jollain tavoin se, että sen laatimisen taustalla on kymmeniä
> kansalaistilaisuuksia ?

En osaa vastata, en ole seurannut KMOn kehittymistä.

> Em. sopimukset ja suositukset edellyttävät mm. että metsiin liittyvä tieto ja
> teknologia, joka on metsän perinteisten käyttäjien tiedossa ja käytössä,
> hyödynnetään. Toisin sanoen ne moninaiset muodot, joilla kansalaiset käyttävät
>
> ja ovat käyttäneet metsää, otetaan huomioon suunnitellussa metsäpolitiikassa.
> Onkohan näin tehty uudessa KMO:ssa ?

Mielestäni aika hyvin, vaikka tietenkin aina parantamisen varaa on. Nyt olisi tilaisuus kertoa miten ohjelmaa tulisi muuttaa, vaan sitäkään tällä listalla juuri käsitellä. Paitsi tietenkin metsän harsinta ja hankintahakkuut pakollisiksi, niin ja sellutehtaat pois Suomesta. Miten muutoin sellutehtaat estävät pienimuotoisen puunjalostuksen kehittymisen Suomessa?

> Ettei vain tuo kansallinen metsäohjelma olisi sellainen ylätason paperi, jolla
>
> ei ole juurikaan yhtymäkohtia koko kansan arkiseen metsän käyttöön. Lainaan
> lopuksi tällaista Declaration of Leticia -julistusta, joka on laadittu 1996
> osana hallitustenvälistä metsäpaneeli-prosessia: "the rights, welfare,
> viewpoints and interests of Indigenous Peoples and other forest-dependent

> peoples should be central to all decision-making about forests at local,
> national, regional and international levels".

Olisin kiitollinen, jos myös kääntäisit suuret ajatukset johon vetoat, se toisi asian ikään kuin selvemmäksi muille kuin alan ammattilaisille.

> Emmekö me Suomen kansa ole metsistä riippuvainen kansa ?

Erittäin suuresti.

> Terveisin ja keskustelua toivoen

Kiitos samoin,

Jukka Pietilä