METSÄ: Re: METSÄ:_Tukihistoriaa_&_jarkevyytta?Reply-to: reijo.pankka@forest.joensuu.fi

Kirjoita käräjille

Reijo Pankka (reijo.pankka@forest.joensuu.fi)
Fri, 5 Feb 1999 16:23:41 +0200

Terve käräjäkiville,

Pienellä 'viiveellä' tarkennan ajatuksiani:

Tapani Veistola kirjoitti:

> Reijon viittaama *viive* liittynee nuorten metsien hoitorästeihin. Ne taas johtuvat siitä, että
> maanomistajat eivät ole viitsineet uudistaa metsiään vakuustalletusten poistettua, vaan pistivät
> rahat plakkariinsa ja muihin hauskempiin asioihin. Veronmaksaja maksaa nyt siis tätä
> toimintaa, mistä metsänomistaja ei ole viitsinyt maksaa, ja mistä metsänomistaja kuitenkin
> nettoaa hyödyn kukkaroonsa aikanaan.

Viiveellä tarkoitin itse asiassa sitä, että toiminnan (tai
toimimattomuuden) seuraukset ilmenevät mm. metsien arvon
(talous-/luonto-) muutoksina vasta kauan itse muutoksen jälkeen
eli tässä tapauksessa kestävän metsätalouden rahoitusleikkausten
jälkeen.

Mikäli metsänomistajat ovat vakuustalletusten poistumisen jälkeen
(v. 1991?) laiminlyöneet metsän uudistamisen, ei näillä alueilla
luonnollisestikaan ole vielä nuorta metsää, jonka hoitoon hän
avustusta voisi saada ja johon emme veronmaksajina siis voi
osallistua!

> Vastaavasti kalamiehellekin verkkojen paikkailu on hidasta ja ikävää puuhaa. Uudet verkot
> maksavat rahaa. Ostanpa siis mieluummin verkkorahoilla kaljaa, katson telkkua ja pyydän
> valtiolta fyrkkaa *nuorten verkkojen hoitorästien* korjaamiseen. Myyn kalat ja pidän fyrkat
> itse, ja kiitän veronmaksajaa, joka maksaa kalansa (ja minun kaljani) moneen kertaan.

En löytänyt punaista lankaa. Mitä taas nuoriin metsiin
suunnattuihin avustuksiin tulee, on niiden perusta pitkälti
kansantaloudessa. Nuorten metsien hoidolla saatava
kansantaloudellinen etu puuston arvon kehittymisessä seuraavien
vuosikymmenten kuluessa työllistämisvaikutustensa ohessa on
parlamentaarisessa järjestyksessä katsottu taloudellisen
panostuksen arvoiseksi. Ehkä nämä ovat niitä miljardien
hukkainvestointeja, mutta metsänomistajiin ja maaseutuväestöön
Tapanin kohdistamat syytökset ovat harhaisuudessaan surullista
luettavaa.

> [...]
> vaalikampanjaansa käynnistäessään lupaili.
>
> Puhumattakaan siitä, että KMO:n uutuudet (esim. lisää metsäteitä 10 kertaa päästä päähän)
> voivat haitata muita yhteiskunnallisia tavoitteita, kuten monimuotoisuuden suojelua. Niillä
> pirstottaisiin metsäluontoa lisää ja tukiojitukset taas kohdistuisivat Etelä-Suomen muutenkin
> sukupuuton rajalle vietyihin lintu/perhossoihin. Kun metsätaloutemme on tullut mainiosti
> tähänkin asti toimeen ilman näitä luonnolle vaarallisia hankkeita, niitä ei tule toteuttaa - ei

On KMO:sta sitten mitä mieltä hyvänsä, jo KEMERA (Kestävän
metsätalouden rahoituslaki) estää rahoituksen ojittamattomien
soiden kuivatukseen ja KMO:n täytäntöönpanossa on sitouduttu
YVA:n laadintaan, niin että kyllä YM:llekin on vielä käyttöä ennen
tarpeettomaksi tulemistaan.

> Mitä valtionhallintoon tulee, minun YM:n tehtävä onkin tehdä itsestään tarpeeton. Sitten kun
> kaikilla hallinnonaloilla toteutetaan kestävää kehitystä, YM:n voi lakkauttaa. Mutta KMO:stä
> päätellen se tie on vielä pitkä ja kivinen. KMO:ssahan on olennaista, että siinä MMM
> parhaansa mukaan yrittää pimittää, vaientaa, vesittää ja väärentää Rion ja Helsinki-prosessien
> tulokset ja vaatimukset.

Jos valtionhallinnon keventämisessä jäämme odottamaan 'taivasten
valtakunnan' laskeutumista yhteiskuntaamme, saammepa vielä
odottaa. Mitä taas MMM:n intresseihin KMO:ssa tulee, on se hyvä
että palavasieluisia veikkovennamoita vielä riittää: "Rötösherrat
kuriin!" Pojasta ei polvi tosin ole parantunut!

Parhain terveisin
Reijo

Reijo Pankka, metsäylioppilas
Joensuun yliopisto