METSÄ: Re: METSÄ:_METS-:_KMO_ja_journalismi?In-Reply-To: <79D2EB4073@silvia.helsinki.fi>

Kirjoita käräjille

eml (ekometsa@sci.fi)
Thu, 04 Feb 1999 19:09:49 +0200

Terveiset vaan sinne Vaarankin tutkijankammioon!

Olen ehdottanut Yleisradiolle faktatietoon perustuvaa
>ohjelmaa puunkorjuusta, mutta tuloksena oli propagandaohjelma
>teollisuuden puunkorjuusta. Pääkaupungin lehdet eivät myöskään suostu
>julkaisemaan sellaisia kirjoituksia, joissa teollisuuden puunkorjuu
>osoitetaan tehottomaksi.

Satuinpa katsomaan mainitun ohjelman. Toimittajakin taisi olla peräti
metsäteollisuuden keskusliiton johtajan veli, ellen väärin huomannut.
Ohjelmahan toi mieleen todellakin Neuvostoliiton, DDR:n tai Natsi-Saksan.
Siinä ilvekset, jänikset sun muut metsän elävät aina pyrähtivät välikuviin
kun urheat monitoimikoneyrittäjät
kamppailivat puita pinoon. Ja mikä ihaninta yhtään avohakkuualuetta ei
tainnut näkyä. Aina se moto puikkelehti puiden välissä kuin Lähteen
hakkuissa ikään!
Pitkään mietin miksi asiallisen metsäohjelman keskelle oli sinne tänne
leikattu vielä ralliautoilusta pätkiä. Kaiketi vain siksi että kuviteltiin
näin saatavan rallikansalta suosiota myös motojen metsäralliin...

Myönnettäköön että olen minäkin eri kanaville ohjelmaehdotuksia tehnyt,
mutta ei siellä nyt tilaa taida olla.

>Luulen, ettei edes haluta. Olen saanut sen käsityksen, että Yleisradio
>ja monet lehdet haluavat olla isänmaallisia ja torjua kotimaisen
>metsätalouden arvostelun, jotta ei annettaisi aseita Greenpeacen ja
>muiden luonnonsuojelujärjestöjen käsiin. Torjunta kätketään sallimalla
>silloin tällöin yksittäinen arvosteleva kirjoitus, mutta mahdollinen
>jatkokeskustelu katkaistaan.

"Isänmaallisuus&Greenpeace"analyysi lienee oikea. Kuka kertoisi
päätoimittajien yhdistykselle että ylikansallisilla yhtiöillä ei ole
isänmaata?

terveisin

Hannu Hyvönen