METSÄ: METS-: KMO ja journalismi

Kirjoita käräjille

LAURI VAARA MMEKN (vaara@LadyBird.helsinki.fi)
Thu, 4 Feb 1999 17:59:48 EET DST

Tervehdys

Huolestuit Hannu oikeasta asiasta. Metsätiedotuksen tila on surkea.

>Surkein tilanne on tietenkin Maaseudun Tulevaisuudessa ja
>Metsälehdessä, jotka eivät julkaise edes selviä metsäuutisia, jos ne
>koetaan ongelmallisiksi. Näinhän tapahtui kuin Ekometsätalouden
>Liitto teki kilpailuvirastolle selvityspyynnön. Vaikka esim. MTK on
>joutunut antamaan selvityspyyntöön lausuntonsa ei Maaseudun
>Tulevaisuus nähnyt asiassa uutisaihetta.

Erityisen torjuttava asia näyttääkin olevan puunkorjuun tehokkuuden
arvostelu. Toimittajat torjuvat ajatuksenkin, että puunkorjuun
tehokkuus olisi mainonnalla ylläpidetty uskomus, keisarin uudet
vaatteet. Olen ehdottanut Yleisradiolle faktatietoon perustuvaa
ohjelmaa puunkorjuusta, mutta tuloksena oli propagandaohjelma
teollisuuden puunkorjuusta. Pääkaupungin lehdet eivät myöskään suostu
julkaisemaan sellaisia kirjoituksia, joissa teollisuuden puunkorjuu
osoitetaan tehottomaksi.

>Pahinta tilanteessa on se, että pitkään jatkuttuaan konsensuuri
>(konsensus+sensuuri) alkaa jo toteuttaa itseään. Ei enää kyetä edes
>käsittelemään metsäasiaa kuin metsäsektorin ehdoilla.

Luulen, ettei edes haluta. Olen saanut sen käsityksen, että Yleisradio
ja monet lehdet haluavat olla isänmaallisia ja torjua kotimaisen
metsätalouden arvostelun, jotta ei annettaisi aseita Greenpeacen ja
muiden luonnonsuojelujärjestöjen käsiin. Torjunta kätketään sallimalla
silloin tällöin yksittäinen arvosteleva kirjoitus, mutta mahdollinen
jatkokeskustelu katkaistaan.

Lauri Vaara