METSÄ: Tukihistoriaa & jarkevyytta

Kirjoita käräjille

Tapani Veistola (tapani.veistola@sll.fi)
Mon, 01 Feb 1999 08:42:23 +0000

Reijon viittaama *viive* liittynee nuorten metsien hoitorästeihin. Ne taas johtuvat siitä, että
maanomistajat eivät ole viitsineet uudistaa metsiään vakuustalletusten poistettua, vaan pistivät
rahat plakkariinsa ja muihin hauskempiin asioihin. Veronmaksaja maksaa nyt siis tätä
toimintaa, mistä metsänomistaja ei ole viitsinyt maksaa, ja mistä metsänomistaja kuitenkin
nettoaa hyödyn kukkaroonsa aikanaan.

Vastaavasti kalamiehellekin verkkojen paikkailu on hidasta ja ikävää puuhaa. Uudet verkot
maksavat rahaa. Ostanpa siis mieluummin verkkorahoilla kaljaa, katson telkkua ja pyydän
valtiolta fyrkkaa *nuorten verkkojen hoitorästien* korjaamiseen. Myyn kalat ja pidän fyrkat
itse, ja kiitän veronmaksajaa, joka maksaa kalansa (ja minun kaljani) moneen kertaan.

Minä todella ihmettelen, jos KMO:n 1,5 miljardin kaappaus menee aikanaan
valtionvarainministeriöstä läpi, kun vuoden 2000 budjettia tehdään. Valtionhan piti kai säästää
ja veroja laskea. Sitähän se valtionvarainministeri Niinistökin tässä viikonloppuna
vaalikampanjaansa käynnistäessään lupaili.

Puhumattakaan siitä, että KMO:n uutuudet (esim. lisää metsäteitä 10 kertaa päästä päähän)
voivat haitata muita yhteiskunnallisia tavoitteita, kuten monimuotoisuuden suojelua. Niillä
pirstottaisiin metsäluontoa lisää ja tukiojitukset taas kohdistuisivat Etelä-Suomen muutenkin
sukupuuton rajalle vietyihin lintu/perhossoihin. Kun metsätaloutemme on tullut mainiosti
tähänkin asti toimeen ilman näitä luonnolle vaarallisia hankkeita, niitä ei tule toteuttaa - ei
ainakaan minun veromarkoistani.

Mitä valtionhallintoon tulee, minun YM:n tehtävä onkin tehdä itsestään tarpeeton. Sitten kun
kaikilla hallinnonaloilla toteutetaan kestävää kehitystä, YM:n voi lakkauttaa. Mutta KMO:stä
päätellen se tie on vielä pitkä ja kivinen. KMO:ssahan on olennaista, että siinä MMM
parhaansa mukaan yrittää pimittää, vaientaa, vesittää ja väärentää Rion ja Helsinki-prosessien
tulokset ja vaatimukset.

Tapani *KMO on turha* Veistola