METSÄ: Re: METSÄ:_Kaytannon_koetin:_KMO_on_tarpeeton?Reply-to: reijo.pankka@forest.joensuu.fi

Kirjoita käräjille

Reijo Pankka (reijo.pankka@forest.joensuu.fi)
Mon, 1 Feb 1999 21:57:02 +0200

Hei, lyhyet kommentit:

Tapani Veistola kirjoitti:

> Historian *käytännön koe* metsänparannusvarojen leikkaamisen jälkeen jatkuneesta
> metsätalouden kasvusta on mielestäni paras osoitus niiden turhuudesta.

Ehkä viiveen käsite on Tapanille tuttu. En väitä, että
metsätaloudellemme kävisi kuten mustalaisen hevoselle, joka juuri
kun oppi olemaan syömättä - otti ja kuoli. Tuet tosin monessa
mielessä vääristävät markkinoita, mutta ovat usein hyvin
tarpeellisia tulonsiirtoja tuottajille. Metsätalouden kasvu
maassamme ei perustu niinkään puuntuotannon tukiaisiin kuin
jalostuksen ja puunkorjuun tehostumiseen, mistä edistyksestä
puuntuottajat ovat jääneet suurelta osin osattomaksi -
tavanomainen alkutuottajan kohtalo.

> Koska metsätalous on kannattavaa, siitä hyötyvän tulee sen investoinnit maksaa eikä työntää
> kuluja veronmaksajille ja vain tuloja itselleen!

Voihan olla, että kun oikein kovasti hokee jotain mantraa, ryhtyy
siihen itse ja jotkut opetuslapsetkin uskomaan. Puuntuotannon siis
metsänkasvatuksen kannattavuus on jatkuvasti heikentynyt ja
vaatinut toiminnan jatkuvaa tehostamista. Puuntuottajalle tuet ovat
usein se kynnysarvo, jolla puuntuotanto saadaan kustannukset
kattavaksi ja työpalkkaa tuottavaksi. Yleensä tukipolitiikka on
kansantaloudellisesti kannattava työllisyystoimi ja tulonsiirto
maaseudun toiminnan ja elinvoiman turvaamiseksi.

> Energiapuukampanja on jo aloitettu - täysin KMO:sta huolimatta - mm. Kioton sopimuksen ja
> aluepolitiikan takia.

Ei KMO:stakaan tule tehdä mitään mantraa vaan kansallisia ja
kansainvälisiä tarpeita ja tavoitteita mahdollisimman tyydyttävästi
palveleva dynaaminen sopimuskokonaisuus.

> Ehkäpä asioita auttaisi, jos otettaisiin tämä ekologisen kestävyyden hoito MMM:stä YM:ään ja
> metsäsektorin monipuolistaminen MMM:stä KTM:ään. MMM on turha jäänne, sen voi
> lopettaa.

Hallinto on todellakin maassamme kohtuuttomasti paisunut ja
ministeriöiden yhdistämisellä voitaisiin saavuttaa merkittäviäkin
synergiaetuja. Mutta miksi jättää fuusioimista puolitiehen: aivan
yhtä perustellusti voimme liittää YM:n ja Työministeriön
Sisäasiainministeriöön jne.

Parhain terveisin
Reijo

Reijo Pankka, metsäylioppilas