METSÄ: Re: monimuotoisuus, Lähde,jättöpuut

Kirjoita käräjille

Anneli Jalkanen (anneli.jalkanen@metla.fi)
Wed, 16 Dec 1998 13:44:29 +0200

Kommentteja Hyvöselle ja Vartiaiselle

>Lähteen kertomuksesta voi päätellä, että hänen
>tieteellisen toimintansa vapauden rajoittaminen ei ole kohdistunut niinkään
>tutkimusmenetelmiin kuin tutkimusten sisältöön.

Kun kritisoin tätä tulkintaa, tarkoitin että Metlassahan jatkettiin sekä
harsuuntumisen että eri-ikäisrakenteisen metsän tutkimista, eli näitä
aiheita ei jätetty syrjään. Jos olen ymmärtänyt laitoksen johdon tavoitteen
oikein, se ajoi takaa nimenomaan sellaisia koejärjestelyjä, joilla
voitaisiin vastata ko. ongelmaan.

Tutkimukset pitäisi dokumentoida raporteissa niin hyvin, että lukijoiden
olisi mahdollista arvioida esitettyjen koejärjestelyjen ja analyysien
riittävyyttä ja oikeellisuutta. Tämä on tiedeyhteisön tehtävä. Siksi
tarkoitushakuisella tutkimustulosten esittämisellä puhumattakaan
vääristelystä on lyhyet jäljet. Tiede korjaa itse itseään, ja on myös
huomattava, että ellei meillä jostain syystä tutkittaisi jotain tärkeää
metsänkasvatuksen ongelmaa, sitä varmasti tutkitaan jossain muualla. Kuten
tiedetään, avohakkuut ja monimuotoisuuden väheneminen ovatkin kovan
kritiikin alla kaikkialla missä metsätaloutta harjoitetaan.

>hyvän metsänhoidon kriteerinä esitetty viiden (5) elävän
>puun jättäminen hehtaaria kohden hakkuualueelle on otettu hatusta. HS
>kirjoittaa,
>että tuo viiden elävän puun jättäminen perustuu Juhani Viitalan johtaman
>metsien
>sertifiointityöryhmän suositukseen.

Saivartelu jättöpuiden tarkasta määrästä on turhaa niin kauan kuin
tutkimustietoa ei ole, eli Niemelä on valitettavasti oikeassa, että
hatustahan se. Tärkeämpää asiassa on kuitenkin, että ideana edellisen
puupolven yksilöiden jättäminen on hyväksytty käytännön metsätaloudessa
(vaikka tutkimustuloksia ei ole). Luonnontilaisissa metsissä edellisen
puusukupolven puita on yleensä pystyssä paljon enemmän kuin jättöpuita nyt
jätetään. Isoja puita jää nyt myös rannoille ja muihin avainbiotooppeihin,
joten ei olla ihan sen viiden puun varassa. Sertifiointi on erittäin hyvä
esimerkki poliittisesta prosessista jossa tutkimustulokset eivät paljoa
paina, vaan kriteerit hierotaan kompromissina eri intressitahojen kesken.
Toisin sanoen 5 puuta on valittu kai niin että ne eivät 'liikaa' haittaa
uudistettavan taimikon kasvua. Iso elävä puu hidastaa kasvua useiden
kymmenien neliömetrien laajuisella alueella ympäristössään.

>säilyttääkö nykyinen hakkuutapa metsän
>monimuotoisuuden. Jos ei säilytä, niin miksi tieteellisen tutkimustyön
>tulokset
>eivät vaikuta todelliseen metsän käsittelyyn.

Kyllä vaikuttavat käsittelyyn, joskin hitaasti. Edellisiin kohtiin tietoa
Maaseudun Tulevaisuudessa ja Metlan tiedonantoja 705. Vielä kerran: metsän
käsittelyohjeet ovat menneet huomattavasti parempaan suuntaan, niiden
lisäksi tarvitaan oikeastaan vain riittävän laaja vanhojen metsien
suojelualueverkosto Etelä-Suomeen. Näin uskon, kunnes uudet tutkimustuloset
taas muuttavat käsitykset!

>Tehdäänkö Suomessa niin kuin biodiversiteettisopimus edellyttää ?

Monimuotoisuutta seurataan mm. jo mainitussa Tapion hakkuiden luontolaadun
seurannassa sekä valtakunnan metsien inventoinnissa. Jonkinasteinen
monimuotoisuuden väheneminen on väistämätöntä aina kun metsiä käytetään,
kysymys on siitä mikä on liian paljon. Lajien tilannetta pitää myös katsoa
kokonaisuutena koko havumetsävyöhykkeellä. Tähän asti monet lajit ovat
saaneet turvapaikan Venäjällä, mutta kun siellä metsien käytön
intensiteetti kasvaa, tulee meillekin enemmän paineita. Sinänsä kannatan
varovaisuusperiaatetta, mutta kun on kyse aste-eroista, eli miten paljon on
liikaa, on paljon vaikeampaa antaa suosituksia kuin jos puhutaan esim.
DDT:n käytöstä, josta ei voida sanoa että vähän voidaan käyttää kunhan ei
liikaa. Metsien käytön lopettaminen kokonaan varovaisuusperiaatteen vuoksi
olisi sama kuin lopetettaisiin puun poltto pienuuneissa koska niistä tulee
saasteita kuten pienhiukkasia.

Terveisin Anneli Jalkanen