METSÄ: Puukauppatapa

Kirjoita käräjille

Seppo Rasi (srasi@kymi.iwn.fi)
Sun, 13 Dec 1998 13:53:00 +0200

Mielestäni sellainen puukauppatapa,jossa puun hinta ja korjuu hinnoitellaan
erikseen on parempi kuin nykyinen pystykauppatapa.
Korjuu-urakointia en ainakaan itse välttämättä antaisi sille,jolla on halvin
tarjous,vaan etenkin harvennuksissa hyvästä työstä hyvä hinta.
Hankintakauppaahan yhtiöt eivät edes halua pahemmin tehdä.
Ajoittain pystykauppahinta jopa ylittää hankintahinnan tukkipuussa.
Etenkin itse järjestetyn motohakkuun puita tuntuvat suuret yhtiöt syrjivän.
Perusteena on eri toimituspisteisiin vaadittavat erilaiset mitta-ja
laatuvaatimukset,jotka vielä tuntuvat muuttuvat hyvin tiheään.

Toisena juttuna ,että olen lueskellut viime päivinä Metsälehti-kustannuksen
kirjaa:Moilanen,Saksa-Alikasvokset metsän uudistamisessa.
Vaikuttaa,että näkemykset hyvästä metsänhoidosta ovat kehittyneet sitten
80-luvun luontaisempaan suuntaan.
Muutenhan tämä viesti on ihan testausta.