METSÄ: Vs: METSA:_METS=

Kirjoita käräjille

Jukka_Pietila (jukka.pietila@mtt.fi)
pe, 11 joulu 98 13:29:05 PST

Kirjoitettiin:

> Vastaaja Jukka Pietilä ei varmaankaan sitten tiedä sitä että kesähakkuiden
> vuoksi sahatavaraa joudutaan kemikaaleilla käsittelemään sahoilla. Tämä on
> melkoinen ongelma paitsi saha-alueen päästöjen kannalta myös puun
> kuluttajien kannalta. Kukapa haluaisi kirjahyllykseen tai sängykseen
> myrkyillä käsiteltyä puuta?

Jukka Pietilä tietää, ettei sahatavaraa käsitellä sahoilla kemikaalein, koska kukaan ei halua kirjahyllykseen tai sängykseen myrkytettyä puuta. Asia oli eri 20 vuotta sitten, kun sahatavara kuivattiin ulkona lautatarhalla eikä käsittelyn haittoja tiedetty. Keinokuivausta käytettäessä lauta saadaan kuivumaan niin nopeasti, etteivät sienet ehdi kasvaa siinä.

> Olen myös saanut raporttia siitä, kuinka kesäpuun sahatavara
> myrkkykäsittelyistä huolimatta olisi herkempää homehtumaan. Onko kellään
> lisää tietoa tästä problematiikasta.

Kesällä kaadettu puu voi olla herkempää pilaantumaan, koska silloin puun ravinteet ovat sokereina ja siten homeille sopivampaa ravintoa. En tiedä, onko kukaan kokeellisesti selvittänyt ongelmaa.

> Kesähakkuut ovat laatusahatavaran jalostuksen kannalta kyseenalainen
> projekti. Mekaanisen kuidutuksen kannalta ne saattavat jotakin hyötyä
> tuottaa, mutta eihän metsätaloutta ja metsänhoitoa pitäisi yhden sektorin
> tarpeiden mukaan sanella. Eikö koivunhävityksestä ole mitään opittu?

Samalla tavoin tukki sinistyy kuorellisena, jos sitä talvesta kesään säilytetään.

Inventoinnin 1951-53 koivupuuston tilavuus oli 281 miljoonaa kuutiota, vuosien 1992-94 inventoinnin mukaan koivupuuston tilavuus oli 276 miljoonaa kuuutiota.

> Kesähakkuiden ja hyttysentappamisen vertaaminen luonnonhäirintänä oli hyvä
> havainnollistus siitä välinpitämättömyydestä, jota metsäalalla tunnetaan
> eettisiä kysymyksiä kohtaan. Toivoa sopii, että eurooppalainen kuluttaja
> ei ole yhtä paatunut.

Onko linnunpojan henki sitten arvokkaampi kuin hyttysen? Miksi?

Hyvää viikonloppua,

Jukka Pietilä