METSÄ: Re: your mail

Kirjoita käräjille

Taneli J Mielikainen (tmielika@cs.Helsinki.FI)
Thu, 26 Nov 1998 10:14:18 +0200 (EET)

On Wed, 25 Nov 1998, Rita Vaisanen wrote:

Olisi varmasti jo korkea aika tunnustaa, ettei tarkoitukseni ole hyökätä
kirjoittajia vastaan vaan tuoda esiin toisia näkökantoja joiden kenties
itse kuvittelen olevat mainompia...

> [...]
> keskusteluissa.Esimerkiksi viime kevaana yksi maan paalehdista levaytti
> puoliaukeamaa asiasta teemalla 'Kuinka paljon suomalaista ikimetsaa on
> kaadettu taman numeron tekemiseen?' Jutun henki oli enemman tai vahemman
> se, etta vaikka suomalaiset olisivatkin niin lyhytnakoisia, etta
> myisivat ikimetsansa halpana sanomalehtipaperina tanne Keski-Eurooppaan,
> me sita ostaisi, me emme halua olla kanssarikollisia. Paikalliset
> luonnonsuojelijat esittivat samassa yhteydessa valmiutensa tulla Suomen
> ainutlaatuisia metsia puolustamaan, jos suomalaiset eivat sita itse

Itselläni ei ole kokemuksia kuin piskuisesta Keski-Euroopan maasta nimeltä
Saksa. Siellä ollaan kyllä innokkaasti parjaamassa muita maita
metsäkysymyksissä, mutta puolustetaan arjalaista kunniaa (?) olemalla ihan
hiljaa kotimaisista ongelmista. Esimerkiksi jo kertaalleen mainitsemani
kuusi-kriisi ei ole ainakaan minun havaintojeni/tietojeni mukaan ollut
liiemmälti julkisuudessa. Kuitenkin ongelma on ekosysteemille kenties
vieläkin pahempi kuin jos Suomessa siirryttäisiin Kanada-henksisiin
avohakkuisiin. (eroosio) Toinen jankkaamani asia eli yksityisautoilun
rajoittaminen, joka Saksassa on subjektiivisena mielipiteenäni pahin
ympärystöongelma (otsonin yliannostus alailmakehässä... Aurinkoisina
päivinä lapsia ja vanhuksia neuvotaan pysyttelemään sisällä 100 000
asukkaan pikkukaupungissa. Itsekin kärsin koko ajan
"allergiaflunssasta".), ei ole suurta kannatusta saanut edes samaisten
tahojen(?) puolelta.
Ja mitä Suomen ikimetsiin tulee niin kovin ikuisia ne eivät käsittääkseni
ole, kiitos kaskenpolton ja muun aikaisemman metsänkäyttöperinteen.

> Yksityisella tasolla tormaan aiheeseen tuon tuostakin. Hyvin monet
> ihmettelevat kuinka sellainen maa, jonka ei pitaisi olla mikaan
> kehitysmaa, ryostomyy metsansa ja maisemansa kuin se olisi loppumaton ja
> aareton. Vertaus jo menetettyihin sademetsiin nousee usein esiin, kuten
> myos kysymykset paikallisista metsansuojelulaeista. Ja etta ovatko

Keski-Eurooppa on kaiketi täynnä luonnonsuojelun mallimaita. Käsittääkseni
erinäisillä sikäläisillä mailla on ongelmia lähinnä puunkorjuun
kannattavuuden kanssa. (Suomi siis kilpailija eli vihollisvaltio) Tosin
vuoristossa ei paljon monitoimikoneella ajella varsinkin kun pienehkökin
hakkaaminen saattaisi tuhota koko vuoren.

> suomalaiset niin helposti hoynaytettavia ja taloudellisen kasvunsa
> lumoissa, etta syytavat samalla osan arvokkaasta luonnostaan ja
> kulttuuriperinnostaan paperiteolisuuden Moolokin kitaan? Etta millainen
> valtionuskonto ja Pyha Lehma se puunjalostusteollisuus Suomessa oikein
> on? Ei mitenkaan mukavia kysymyksia vastattaviksi, sanoisin. Luulisin, etta
> nyt kun Suomen tunnettavuus nuorena EU-jasenena muutenkin kuin
> Joulupukin maana pakostakin muissa Euroopan maissa lisaantyy, ei
> raiskiolla oleva metsakysymys maan imagolle mitenkaan hyvaa tee...
> uskottavuushan siina karsii.

Muualta katsottuna olisi mukavaa, jos Suomesta tehtäisiin suuri
luonnonsuojelualue, jossa voisi käydä ihailemassa villiä luontoa oppainaan
savupirteissä asuvat suomalaiset. Elämysmatkailua. Koko Suomen luonnon
rauhoittaminen olisi ihan hyvä ajatus, jos vaan muuten saataisiin
tarpeeksi rahnaa kuluttamiseen. Tai sitten useampien ihmisten täytyisi
siirtyä "tuottavaan" työhön pois rahan siirtelystä.

Onko Keski-Euroopan asukeilta kielletty maan osto Suomesta? Jos ei, niin
esim. viherrauhan tulisi ostaa suomalaista ikimetsää varakkaiden
sponsoriensa turvin.

Hienoista salaliittoteoriosta tuli muuten mieleen, että Green Peacen
tukijoista suurin on varmaankin öljyteollisuus. Kun Green Peace paheksui
Shelliä, perui se käsittämättömästi lausuntonsa ja pyyteli vielä kovasti
anteeksi jälkeen päin. (...ja se autoilun eli polttoaineen kulutuksen
rajoittaminen)

> - Keskustelussanne on myos vilahtanut tunnealy-teema (Salovaara contra
> Mielikainen) ja oikeutus sen kayttoon tallaisia monisyisia kysymyksia
> pohtiessa. Termi emotional intelligence on taalla mm. tyoelamassa
> laajasti hyvaksytty ja kayttokelpoiseksi todettu. Yha useammin
> tyohonottohaastatteluissa tyonhakijan tunnealy testataan, ja monta
> kertaa mita korkeammasta asemasta on kysymys, sita tarkeampi tekija
> tyopaikan saamiseksi henkilon tunnealyn kehittyneisyys on. Tunnealy

Tällöin on paljon helpompaa tarjota palkankorotusta toiselle ja potkuja
toiselle. Totta. Tunneälyn nostaminen jalustalle mahdollistaa tosin
vieläkin enemmän luihujen pyrkyrien pahat aikeet ja
epäoikeudenmukaisuudet. Rationaalisessa pähkäilyssä on se hyvä puoli, että
argumentit voidaan kenties verifioida jotenkin.

> nahdaan osana luovuutta, kykyna ratkaista eritasoisia ongelmia ja
> olennaisena osana hyvaa suhdetoimintaa joka taas lisaa yrityksen
> kilpailukykya. Kehittynyt tunnealy antaa tervetta rohkeutta ottaa
> riskeja ja haasteita niin yksityis- kuin yrityselamassakin, luoda uutta
> vanhan toistamisen sijaan.

Hitler oli erittäin tunneälyinen veikko. Hän otti riskejä, osasi käsitellä
ihmisiä. Uuden luominen tosin taisi häneltä jäädä aika vähiin, mutta
toteutti hän ainakin vanhoja ajatuksia ihan uudella
tavalla/mittasuhteissa.

> - Viela yksi juttu: jos Discokuningas-Mielikaisella on aikaa ja
> harrastusta lukemiseen loytyy, ehka Nobelin kirjallisuuspalkinnon
> voittaneen William Goldingin teos Lord of the Flies tarjoaa nakokulmaa
> noihin Sinun eettisiin ongelmiisi. (Loytynee myos suomeksi nimella
> Karpasten herra.)

Pitääpä yrittää jossain välissä ehättää... (Teinikulttuurissa ainakin
samanniminen teos on hyvin suosittu) Eettisiä ongelmia en koe potevani.
Sen sijaan älyllisiä "puhtaan etiikan" olemassaolosta minulla voipi
ollakin jos niin päätän. Jos asiaan on ratkaisu, kannattaisi se toitottaa
kaikelle kansalle. Toki etiikka on kätevää ja hauskaa sekä uskontojen
puolelta perusteltuakin, muttei "filosofisesti" luulen ma.

!HUOM!
Diskokuningas on muuten Absoluuttisen nollapisteen kauniita sanoituksia,
joita voin syvällisten ajatusten perusteella jo suositella kaikille.
Itse en varmasti mitään noin hienoa osaisi keksiä.

http://www.iki.fi/twn/ >-<[8D-* Diskokuningas on niin viisas,
tel:+358-(0)50-5436123 ^ WinTeR ^ että häntä luulee tyhmäksi...

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/