Re: tilde i URL

Subject: Re: tilde i URL
From: Mikael Book (book@katto.kaapeli.fi)
Date: ma 16 joulu  1996 - 15:52:28 EET

Charlotta af Hallstrom skrev:

> Är det någon speciell orsak varför nästan alla (utom jag) har ~ (tilde) i
> sin URL till hemsidan?

Jag fågade en unixguru, som svarade att orsaken är teknisk. Tilden anger,
att det är fråga om en användare. Tilden föregår ju användarnamnet.

> Är det någon nytta med det?

Det kan evt. ha sin betydelse ifall det uppstår ansvarsfrågor.
Då kan man ju avv URLen sluta sig till vem som står bakom de sidor som
saken gäller.

> Borde jag ändra min URL?

Nej. Du kan skatta dig lycklig. Du har ju en enklare
URL än många andra...

Man kan slippa tilden i URLen genom att be sin systemoperatör om en
tildelös (?) URL som omdirigeras (redirect) till den ursprungliga
URLen. Exempel

   http://www.kaapeli.fi/book/

skulle kunna omdirigeras till

     http://www.kaapeli.fi/~book/

Den senare är min hemsidas nuvarande URL.

   - Mika