TEP-tiedote 2/00

TEP / AURINKOKEITTIMET. Tilanne 31.12.99.

Tekniikka elämää palvelemaan ry toimitti ensimmäisen aurinkokeittimensä Namibiaan huhtikuussa 1992. Keittimiä on viety sinne 60 kpl, muihin 23:een kehitysmaahan yhteensä 47 kpl eli yhteensä 107 keitintä. Kehitysmaissa keittimiä TEPin toimesta on rakennettu n. 300 kpl., enimmät Namibiassa. Suomessa on TEPin ohjauksella mm.25 kurssilla eri paikkakunnilla rakennettu yhteensä 140 laatik- ko- + 13 paraboloidikeitintä sekä lukuisia pieniä paneelikeittimiä. Suurin sarja oli Äetsän kansanopisto- laisten tekemä 16 laatikkokeitintä vuonna 1994. Namibiassa TEPillä on ollut oma keitinkoordinaattori, Petri Konttinen on tehnyt sinne kolme tutki- mus- ja neuvontamatkaa vuosina 1994-95 ja Jouko Niemi kaksi neuvontamatkaa käynnistäen mm. PENDUKA naisjärjestön 160:n keittimen rakentamisen Windhoek'issa vuonna 1996. Nepalissa yhteistyöjärjestönä on ollut Plants for Life. Jyväskylän Yliopiston tutkijat ja opiskelijat kokeilleet siellä erilaisia keittimiä ja suorittaneet keittimen käyttöön liittyviä tutkimuksia. Keitinten rakentamista on edistetty luennoilla, näyttelyissä ja rakennusohjeita lähettämällä. Kesällä 1995 valmistunutta ohjekirjaa "Something new under the sun" on levitetty 2000 kpl ja uutta manuaalia "Manual TFL-2 for solar cookers" 1000 kpl. vuoden 1998 lopusta alkaen.

TEPin laatikkokeittimessä on tilaa kolmelle 3 litran astialle ja sen teho on n. 200 wattia. Suomessa kesäkuun 20 asteen ulkolämpötilassa 100 asteen lämpötila ylittyy 30 minuutissa ja max. lämpötilaksi tyhjällä keittimellä saadaan 130 astetta. Keitin painaa 12 kiloa, sisätilavuus on 53 litraa, ulkomitat ovat 300x560x660 mm. Keittimen runkoon käytetään jätepahvia, eristykseen jätepaperia. Keitin on sopiva 'matkalaukku' kehitysmaahan mentäessä. Rakentamiseen tarvitaan n.20 tuntia ja ainekustannukset ovat n. 175 markkaa. TEPin paraboloidikeitin (D=700 mm) on tehty 2.5 litran astialle ja siinä 1 litra vettä kiehuu kesällä 45 minuutissa. Heijastin on kirkasta alumiinia (tai folioitua peltiä) painon ollessa 2.3 kiloa. Käyttöikä on kymmeniä vuosia, rakentamiseen menee 15-25 tuntia ja ainekustannukset ovat 50-75 markkaa. Suurempi paraboloidikeitin (D=1000mm) on teholtaan kaksinkertainen ja tehty 4-5 litran astialle. Ainekustannukset ovat 100-150 markkaa riippuen käytetäänkö kierrätys- tai uutta heijastinpeltiä. TEPin paneelikeitin on suunniteltu pakolaisleirikäyttöön. Pakolaisleiriperheen puuroannos kypsyy Suomessakin parissa tunnissa. Keitin on nopeasti koottava, paino 1.2 kiloa. Hinta paisto- pussilla n. 25 markkaa, muovikuvulla 50 markkaa.

Keittimien suurin merkitys on aavikoitumisen vähentämisessä, naisten ajansäästössä polttopuiden noutamisessa ja savuhaittojen poisjäännissä. Ruoan valmistus on helppoa ja turvallista, ruoka ei pala pohjaan ja pysyy kauan lämpimänä. Myös veden sterilointiin keitin on oivallinen. Puupulasta kärsivää väestöä lasketaan olevan likimain 2.2 miljardia. Naisten kantama päivittäinen puumäärä ruoanlaittoon vastaa n. 80.000 rekkakontillista. UNICEF:in arvioinnin mukaan kolmasosa ruoanvalmistukseen tarvittavasta puumäärästä voitaisiin säästää keittimillä. Keitini säästää hintansa 3-6 kuukaudessa. Keittimiä on käytössä tällä hetkellä alle 2 miljoonaa, mikä on vajaa prosentti arvioidusta tarpeesta.

Keittimen käytön edistämiseen TEP saa tukea FINIDAla. Projekti on osa TEPin "Soveltuva teknologia"-projektia; keräystilin n:o LEONIA 800028-10626 225.

Lisätietoja:
Kyösti-Ville Venermo. Hernekertuntie 9. 02660 Espoo. P. 548 3452, 040-5633 640