Åtgärder för maximering av vindkraftens bidrag till uppfyllandet av Finlands Kyotoförpliktelser.

1. Författningsändringar.
HIM´s program för befrämjande av förnybara energikällor (HIM´s publikationer 4/1999) bör uppdateras i enlighet med EU-direktivet (Europaparlamentet 4.7.2001), konfirmeras av statsrådet samt kompletteras med behövliga nya lagar och förordningar så, att befrämjandet blir stabilt och förutsägbart samt ägnat att tillämpas inom den samnordiska elmarknaden.

Programmets målsättning, 500 MW vindkraft till år 2010, bör formuleras som ett minimum och den stora regionpolitiska potentialen i decentraliserad energiproduktions bör tillvaratas.

2. Förutsägbar beviljning
Statsrådets beslut om energistöd (VnP 29/1999) bör revideras och kompletteras för vindkraftens behov så, att förutsägbara bidrag automatiskt beviljas sådana projekt som uppfyller stipulerade kriterier angående tekniska innovationer eller ekonomiska kriterier (t.ex. investeringskostnader per årsproduktion).

3. Avdelat stöd av tre kategorier
En ny budgetlag bör stiftas, som kanaliserar öronmärkta anslag till vindkraft, som en kombination av investeringsbidrag, skatteåterbäring och ett tillräckligt stort produktionsbaserat bidrag. I de nordiska länderna anses gränsen för lönsamhet ligga vid en intäkt på 34 p/kWh.

3.1. Investeringsbidraget bör kvarhållas på nivån > 30% (vilket motsvarar ca 8 p/kWh) speciellt med tanke på forsknings- och utvecklingsprojekt, och för ordinära projekt till dess att andra stödformer berättigar till en sänkning (jfr. Sverige 15%).

3.2. Återbäring av energiskatt (="miljöbonus")
Återbäring av energiskatt (nu 4,1 p/kWh) bör fortsättas, än hellre höjas, (jmfr Sveriges 18 öre), med beaktande av rådande värderingar på minskning av koldioxidutsläpp.

3.3. "Fartgivande" produktionsstöd
Ett fartgivande produktionsstöd kunde dimensioneras så att det i tillägg till rådande prisnivå på nordisk elmarknaden plus investeringsbidrag plus skatteåterbäring ger totalintäkten 34 p/kWh.

4. F&U-anslag, nätanslutningsregler och övriga åtgärder
4.1. Vindkraften bör anvisas minst lika stora F&U-anslag som under NEMO programmens tid. Kontinuerligt tryggande av sakkunskapen behövs för de sk. stora turbinenheterna, för utveckling av vindatlasuppgifterna för vindprognosering på kort sikt, för offshorebyggandet och för att trygga kontinuiteten för den exporterande komponentindustrin och arktisk teknologi.

4.2 De för decentraliserad elproduktion (embedded generation) föråldrade reglerna för kostnadsfördelningen angående utbyggnad och förstärkning av elnätet och för transitering av el i nätet bör revideras.

4.3. Omarbetning av fastighetsskatten för att undanröja risken för total olönsamhet för vinkraftverk.

4.4. Statsrådet bör ge en kommitté / utredare uppdraget att utreda möjligheterna att på sikt harmonisera vindkraftens stödsystem med förhållandena på den nordiska elmarknaden och senare i hela EU. Detta kan ske genom en övergång från statligt stöd till marknadsbaserat och konkurrensutsatt stöd t.ex. i form av handel med gröna certifikat. Detta bör ske i tidsmässig och regelmässig harmoni med övriga aktörer på den samnordiska elmarknaden.

Ett alternativ vore stöd i form av fast avräkningspris, som Danmark, Tyskland, Spanien och Frankrike tagit i bruk, för att snabbt få igång en utveckling av vindkraften tills gemensamt stödsystem utarbetats inom EU. Metoden är enkel, ersätter alla delar i p. 3 och kan senare omarbetas till ett EU-harmoniserat gröncertifikatsystem.

27.7.01/fm