Kylmän sodan
päättymisen jälkeen tapahtui Euroopassa mullistuksia, jotka
lopulta johtivat Berliinin muurin murtumiseen Saksojen yhdistymiseen
ja toisen sotilasliiton Varsovan liiton lakkauttamiseen. Pohjois-Atlantin liitto Nato on tapahtuneista muutoksista
huolimatta jatkanut toimintaansa ja viime vuosien aikana
jopa laajentunut keskisen Itä-Euroopan maihin. Siitä on
myös muodostunut entistäkin selvemmin paitsi USA:n johtaman
liittoutuman myös Euroopan unionin epävirallinen sotilaallinen
toimielin. Väitteistä huolimatta Naton muuttuminen "rauhanjärjestöksi"
ei ole uskottavaa.
Viimeistään sen
aggressiivinen ja kansainvälisistä järjestöistä, ennen muuta
Yhdistyneistä kansakunnista ja ETYJ -järjestöstä piittaamaton
asenne "messiaaniseen" maailmanpoliisin rooliinsa on avannut
monen silmät havaitsemaan siinä menneen maailman imperialismin
jäänteen ja sotakoneen.
Euroopan unionin
jäsenenä Suomi on hylkäämässä ja jo hylännyt ne peruspilarinsa,
joihin maamme ulko- ja turvallisuuspolitiikka nojasi. Nykyisen
linjan mukaisesti Suomi on entistä tiukemmin sitoutumassa
osaksi EU:n yhteistä puolustuspolitiikkaa ja samalla hyväksymässä
kaikilta osin sen roolin, joka sille aikaa myöten Naton
liittolaisena tarjotaan. Olemme kohta tilanteessa, joka
meille on ennenkin ollut tuttu - emme itse ole päättämässä
tulevaisuudestamme.
Suomen kaltaiselle
maalle kylmän sodan ja Euroopan vastakkainasettelun päättymisen
olisi luullut olevan erinomainen tilaisuus jatkaa puolueettomuuden
linjalla. Nyt vain on niin, että EU-integraation logiikka
on toinen.
Tähän on koottu
yhteenvedonomaisesti taustaa niistä askelista ja eurooppalaisista
puheenvuoroista, jotka vääjäämättä viitoittavat Suomenkin
tietä kohti sotilaallista liittoutumista ja EU:n yhteistä
puolustusta. Jälleen kerran ovat meidän poliittisten päättäjiemme
puheet ja teot pahassa ristiriidassa keskenään. Vai ovatko?
Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä. Suomesta toki
löytyy niitäkin, jotka ovat tyytyväisiä kehityksen suuntaa.
Onneksi he ovat toistaiseksi selvä vähemmistö.
Jos muutosta
eliitin politiikkaan halutaan - on jotain tehtävä!
Helsingissä 1.6.1999
| Ulla
Klötzer |
Juhani
Lilja |
| VEU:n
puheenjohtaja |
VEU:n
pääsihteeri |
paluu
KOHTI
YHTEISTÄ PUOLUSTUSTA
Kun Suomessa
käytiin kamppailua liittymisestä Euroopan unioniin ja jo
aikaisemmin jäsenmaiden kansanäänestyskamppailuissa Maastrichtin
sopimuksen hyväksymisestä EI-liikkeet varoittivat tämän
sopimuksen artiklan J.4 avaamasta tiestä, joka mahdollisti
EU:n yhteisen puolustuksen rakentamisen. Sopimuksen hyväksynyt
poliittinen eliitti eri maissa vähätteli tämän sotilaallisen
artiklan merkitystä ja tuttuun tapaan syyttivät vastustajia
kansalaisten pelottelusta.
Tämänkin artiklan
sisältö on normaaliin EU:n asiakirjatyyliin tarkoituksellisesti
sekavan epämääräinen ja antaa tulkinnan mahdollisuuksia.
Artikla J.4 kuuluu näin: " Yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka
käsittää kaikki Euroopan unionin turvallisuuteen liittyvät
kysymykset, ja siihen sisältyy lopulta sellaisen
yhteisen puolustuspolitiikan määritteleminen, joka voisi
aikanaan johtaa yhteiseen puolustukseen."
Maastrichtin
sopimuksen keskeinen sisältö oli euro-alueen luominen. Tähän
vedoten sama poliittinen eliitti on Maastrichtin sopimuksen
voimaan astumisen jälkeen kaivanut tuon J.4 artiklan esiin
ja vaatinut yhteisen talousalueen varmistamista viime kädessä
myös asevoimin.
Amsterdamin sopimukseen
johtaneessa hallitusten välisessä konferenssissa ns. HVK
-prosessissa puolustusulottuvuus nousikin sopimuksen keskeiseksi
asiaksi. Uudessa sopimuksessa, joka astui voimaan 1.5.1999,
J.4 artikla muuttui artiklaksi J.7. Sopimuskohdan muotoilu
jatkaa samaa epämääräistä linjaa, mutta tukee entistä selvemmin
linjaa kohti yhteistä puolustusta. Amsterdamin sopimuksen
J.7 artikla kuuluu seuraavasti: " Yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka
käsittää kaikki Euroopan unionin turvallisuuteen liittyvät
kysymykset, mukaan lukien toisen alakohdan mukaisesti asteittain
määriteltävä yhteinen puolustuspolitiikka, joka saattaa
aikanaan johtaa yhteiseen puolustukseen, jos Eurooppa-neuvosto
niin päättää. Tällöin se suosittelee, että kukin jäsenvaltio
hyväksyy päätöksen valtiosääntönsä asettamien vaatimusten
mukaisesti."
Yhteiseen puolustukseen
voidaan siirtyä siis ilman uutta hallitusten välistä konferenssia
- tarvitaan vain Eurooppa-neuvoston päätös.
Suomen hallitus
on pitänyt suurena voittona sitä, että Amsterdamin sopimukseen
ei kirjattu Länsi-Euroopan unionin WEU:n ja EU:n yhdistämistä.
Hämmentävää onkin se, että välittömästi sopimuksen voimaan
astumisen jälkeen valtionpäämiehet kokoontuvat Kölniin 3.
- 4. kesäkuuta keskustelemaan ja mahdollisesti päättämään
juuri tästä asiasta!
Kuten seuraavat
puheenvuorot osoittavat kysymys ei enää ole siitä, syntyykö
yhteinen puolustus, vaan milloin se syntyy.
| |
" Euroopan
tulee pystyä voimistamaan poliittista arvovaltaansa
kansainvälisellä areenalla, laatimalla aito eurooppalainen
puolustus." Presidentti Jacques Chirac lounaspuheessa
Pariisissa 12.11.98 Elisabeth II kunniaksi. |
| |
Saksan ulkoministeri Joschka Fischer lehdistötilaisuudessa
17.11.98: " Saksan puheenjohtajakaudella yritetään
ottaa askel eteenpäin Euroopan turvallisuus- ja puolustusidentiteetin
määrittelyssä." |
| |
" Eurooppa
tarvitsee vahvistettuja taisteluvoimia, jotka
pystyvät reagoimaan nopeasti uusiin riskitilanteisiin
ja jotka voivat nojautua kilpailukykyiseen ja vahvaan
teolliseen ja puolustusteknologiseen perustaan."
Saint-Malossa 4.12.98 pidetyn ranskalais-saksalaisen
huippukokouksen julkilausuma. |
| |
Suomen
pääministerin kotoiset puheet Helsingin Sanomissa
10.12.98 vaikuttavat olevan väärässä seurassa. " Paavo
Lipponen vakuuttaa, että Ranska ja Britannia haluavat
kehittää vain kriisinhallintakykyä eikä yhteistä puolustusta." |
| |
Englannin
pääministerin Tony Blairin visio 11.12.98 onkin
erilainen: "Puolueettomien maiden tulee itse päättää
asemastaan tulevassa eurooppalaisessa turvallisuus-
ja puolustusidentiteetissä. Puolueettomat maat eivät
kuitenkaan voi olla osallistumatta kuluihin." |
| |
Itävaltalainen
"Der Standard" raportoi Wienin 12.-13.12.98 pidetystä
huippukokouksesta: " Ranskalais-brittiläinen aloite
EU:n omista puolustusvoimista sai enimmäkseen
positiivisen vastaanoton." Tosin pääministeri Lipposen
mukaan juuri nämä maat eivät halua yhteistä puolustusta... |
| |
Samaa linjaa
veti myös liittokansleri Gerhard Schröder puheessaan
Haagissa 19.1.99: " Olen vakuuttunut, että asemamme
maailmassa koskien ulkomaankauppaa ja kansainvälistä
finanssipolitiikkaa tulee ennemmin tai myöhemmin johtamaan
yhteiseen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan, joka
on nimensä arvoinen." Ja hän jatkoi: " kansallinen
suvereniteetti ulko- ja turvallisuuspolitiikassa on
kohta pelkkää harhaluuloa." |
| |
EU:n ulkoministereiden
Eltvillessä 15.3.99 pidetyssä epävirallisessa
kokouksessa Saksa esitti muun muassa seuraavaa: "
Päämääränä on vahvistaa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa
sekä täydentää sitä kehittämällä yhteistä eurooppalaista
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa. Tämä vaatii
toimintakapasiteettia, joka nojaa uskottavaan sotilaalliseen
kapasiteettiin ja asianmukaisiin päätöksentekoelimiin." |
| |
Länsi-Euroopan
unionin WEU:n pysyvä komitea hyväksyi Pariisissa
17.3.99 toimintasuunnitelman "Puolustuksen Aika",
jossa se toteaa : "Eurooppa tarvitsee omaa puolustuskapasiteettia"
ja että se "hyväksyy täydellisesti Saint Malo kokouksen
tulkinnan, että Eurooppa-neuvostolle annetaan valtuudet,
hallitusten välisellä tasolla, päättää ja toimia Euroopalle
tarpeellisella tavalla. Ei ole mitään järkeä rakentaa
euro-unionia, jos Eurooppa ei pysty takaamaan kansalaisilleen
rauhaa, turvallisuutta ja vapautta." |
| |
EU:n ulkosuhteiden
komissaari Hans van den Broek totesi WEU:n
50 vuotisjuhlassa Brysselissä 17.3.99: " WEU:n ja
EU:n yhdistäminen on monimutkaista, niin kauan kuin
kaikki eivät ole WEU:n jäseniä. Ehkä on tullut aika
pyytää niitä EU:n jäsenmaita, jotka eivät nyt ole
WEU:n jäseniä harkitsemaan asemaansa." |
| |
Esittäytyessään
EU-parlamentille ensimmäistä kertaa 13.4.99 tuleva
komission puheenjohtaja Romano Prodi totesi:
"Euroopan unionin on Maastrichtin ja Amsterdamin sopimusten
periaatteiden pohjalta kyettävä ajan mittaan luomaan
omaa puolustuskapasiteettiaan ja jo nyt rationalisoitava
puolustusteollisuuden voimavaransa." |
| |
Romano
Prodi jatkoi aiheen käsittelyä parlamentissa käyttämässään
puheenvuorossa 3.5.99 toteamalla: "Euroopan unionin
yhteinen puolustus on perustavanlaatuinen ehto rauhan
ja vakauden ylläpitämiseksi." |
| |
Bonnissa
28.5.99 kokoontuneet EU-maiden ulkoministerit olivat
yksimielisiä jatko-ohjelmasta. Selostaessaan lehdistölle
epävirallisen kokouksen loppulauselmaa Saksan puolustusministeri
Rudolf Scharping puhui siis myös Suomen Jan-Erik Enestamin suulla todetessaan: "Odotamme, että Kölnin huippukokouksesta
3.- 4. 6. muodostuisi yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan
kehittämisen alkusysäys. Tänään hyväksyimme määrätietoisen
työohjelman 18 kuukaudelle, jotta saamme syvennettyä
turvallisuus- ja puolustuspoliittista yhdentymistä
ennen Ranskan puheenjohtajakauden alkua vuoden 2000
toisella puoliskolla." |
| |
Kysyttäessä
onnistuuko Euroopan unioni Ranskan puheenjohtajakauden
lopulla tekemään päätöksen yhteisestä turvallisuus-
ja puolustuspolitiikasta Scharping vastasi: "
Se olisi ihana tulos!" Kysymykseen eikö puolueettomilla
mailla ollut mitään huomauttamista tätä prosessia vastaan,
hän vastasi yksinkertaisesti: "Ei". |
Edellä olevat
edustavat hyvin sitä keskustelua, jota johtavien EU-maiden
kesken käydään. Tätä taustaa vasten suomalaisen poliittisen
eliitin puheet kriisinhallinnasta tai pyrkimykset peitellä
EU:n todellisia tavoitteita joutuvat varsin omituiseen valoon.
Paraikaa riehuva Balkanin sota osoittaa selvästi, että eroa
kriisinhallinnan, rauhaanpakottamisen tai täysimittaisen
sodan välillä ei taida sittenkään olla kuin puheissa. Naton
roolia EU:n puolustuksen suunnittelussa onkin syytä tarkastella
hieman tarkemmin.
paluu
NATO,
WEU ja EU
Kaikissa EU:n
asiakirjoissa Länsi-Euroopan unionia WEU:ta, jota siis nyt
ollaan sulauttamassa Euroopan unioniin, kutsutaan "Naton
eurooppalaiseksi tukijalaksi." Se on tietysti varsin ymmärrettävää,
sillä nykyisistä 15 jäsenmaasta 11 on myös jäsenenä Natossa.
Suomalaiset,
joista peräti 70% vastustaa jäsenyyttä Natossa, ovat mielipidemittausten
mukaan varmoja siitä, että poliittiset päättäjät ovat vaivihkaa
viemässä Suomea Naton jäsenyyteen. Poliittinen eliitti luonnollisesti
kiistää tämän. On syytä kysyä onko realistista edes ajatella,
että EU:n jäsen voisi pitkällä tähtäimellä pysyä sotilasliiton
ulkopuolella?
| |
Puolustuspolitiikka
on aina ollut keskeinen alue integraatiopolitiikassa.
Yhteisessä julistuksessa Länsi-Euroopan unionista
WEU:sta Belgia, Saksa, Espanja, Ranska, Italia, Luxemburg,
Hollanti, Portugali ja Iso-Britannia toteavat näin: |
| |
"WEU:n
jäsenvaltiot ovat yhtä mieltä siitä, että tulee kehittää
todellista eurooppalaista turvallisuus- ja puolustusulottuvuutta
ja että eurooppalaisten vastuuta puolustusasioissa
pitää kehittää siten, että rakennetaan asteittainen
prosessi. WEU:n tulee olla elimellinen osa EU:n kehitystä
ja omalta osaltaan vahvistaa solidaarisuuttaan Natolle.
WEU:n jäsenvaltiot haluavat yksimielisesti vahvistaa
WEU:n roolia siten, että ajanmittaan syntyy yhteinen
puolustuspolitiikka Euroopan unionille, joka saattaa
johtaa yhteiseen puolustukseen ja on sopusoinnussa
Naton kanssa." |
| |
Syyskuussa
1994 Saksan silloiset hallituspuolueet hyväksyivät
julistuksen, jossa todetaan USA:n, Naton ja EU:n suhteista
seuraavanlaisesti: |
| |
"Sellaisessa
valtioiden yhteisössä, joka pitää itseään yhtenä unionina,
kaikkien jäsenten on voitava nauttia samoista turvallisuustakeista.
Tämä on edellytys jäsenyydelle. Jos osoittautuu, että
USA:lla on halua, ei ainoastaan vastata velvoitteistaan
nykyisellä alueella, vaan on valmis ulottamaan ne
koskemaan ainakin niitä maita, jotka haluavat EU:n
jäseniksi, niin tulee EU:n osallistua omaan puolustukseensa
niillä alueilla, joissa ei ole Naton ydinaseita. Tulevaisuudessa
tämä merkitsee Naton muuttamista liitoksi, jonka puitteissa
EU, USA ja Kanada tasa-arvoisesti kantavat vastuun
ja muodostavat yksikön, joka pystyy tehokkaasti toimimaan." |
| |
EU-parlamentti
hyväksyi 14.5.1998 julkilausuman, jossa todetaan muun
muassa: "WEU, joka on olennainen osa EU:n kehitystä,
tulee toimia Euroopan turvallisuus- ja puolustusidentiteetin
tärkeänä elementtinä Naton puitteissa." |
| |
Itävaltalainen
"Der Standard"päivälehti kommentoi Wienin huippukokouksen
puolustuskeskustelua 11.12.98: " Nato istuu "hiljaisena
vieraana" EU:n neuvottelupöydässä. On puhdas illuusio
uskoa, että EU:n puolustus koskaan voisi toimia ilman
Natoa ja sen sotilaallisia rakenteita." |
| |
Saksan
pysyvä edustaja WEU:ssa Rolf Hofstetter esitteli
29.1.1999 WEU:n pysyvälle komitealle Saksan puheenjohtajakauden ohjelmaa ja sanoi: "Puheenjohtajamaa tekee kaikkensa,
jotta WEU saattaa päätökseen Nato-ministerineuvoston
kokouksessa kesäkuussa 1996 Berliinissä tehdyt päätökset
EU:n turvallisuus- ja puolustusidentiteetistä, jotta
ne voidaan lopullisesti hyväksyä Washingtonin Nato-huippukokouksessa.
Tämä tarkoittaa erityisesti sopimusta Nato-välineiden
käytöstä pelkästään EU:n johtamissa operaatioissa." |
| |
USA:n
Nato-lähettiläs Alexander Vershbow pohti EU-Nato suhteen
kehittämistä WEU:n turvallisuustutkimusinstituutin
seminaarissa Pariisissa helmikuun alussa 1999 seuraavasti:
" Ensimmäinen huolemme on, että tutkiessamme mahdollisuuksia
muuttaa Nato-WEU suhde Nato-EU malliksi, tulee varmistaa,
että uusi järjestely sisältää ja pitää kiinni niistä
periaatteista, joista sovittiin kesäkuussa 1996 Berliinissä.
Erityisen tärkeä on Berliinin asiakirjan periaate,
että toimimme yhdessä Naton kanssa missä tahansa.
Joissakin tapauksissa USA saattaa valita olla osallistumatta
johonkin operaatioon, mutta päätöksen siitä, johtaako
jotain operaatiota Nato vai WEU tulee olla yhteinen." |
| |
WEU:n
tuoreessa toimintaohjelmassa 17.3.99 "Puolustuksen aika"
Nato suhteesta todetaan näin: " Komitea ehdottaa aikataulua,
joka sisältää muun muassa a) välittömässä tulevaisuudessa
aikataulun laatimisen WEU:n integroimiseksi EU:hun,
b) keskipitkällä aikavälillä integraatiota syvennetään,
kun saavutetaan yksimielisyys erilaisten WEU tehtävien
ja instituutioiden siirtämisestä EU:lle ja c) seuraavaksi
tulee saada aikaan yhteinen puolustusrakenne ja EU:n
puolustusvoimat EU:n sisään, jolla on vastaavasti linkit
Natoon." |
paluu
SUOMEN
HALLITUSOHJELMA
Maastrichtin
ja Amsterdamin sopimusten, sekä edellä kuvatun WEU-Nato
keskustelun valossa, on ymmärrettävää, että Suomen hallitus
ei hallitusohjelmassaan enää huhtikuussa 1999 puhu itsenäisestä
puolustuksesta. Puolueettomuus muutettiin jo edellisessä
hallitusohjelmassa liittoutumattomuudeksi. Ohjelmassa siihen
on liitetty epämääräinen termi "vallitsevissa oloissa".
Tämän "muuttuneen olotilan" määrittely on jätetty täysin
avoimeksi. On kuitenkin selvästi nähtävissä, että päätös
ei ole Suomen hallituksen eikä varsinkaan Suomen kansan
käsissä vaan sitä ohjataan aivan muualta.
Mikäli Suomi
olisi todella halunnut jatkaa omaksumallaan puolueettomuuden
ja sotilaallisen liittoutumattomuuden linjalla, sen olisi
pitänyt huolehtia asemastaan ja tehdä esityksiä, joilla
tällainen asema voitaisiin säilyttää. Näin ei ole tehty.
Suomi on innokkaasti mukana tarkkaili-jana WEU:ssa ja Natossa
sekä mukana omasta aloitteestaan sotateollisessa järjestössä
WEAG:ssä. Ulkoministeri Tarja Halosen mukaan Suomi onkin
jo avoliitossa Naton kanssa. Integraatiokehityksen logiikka
johtaa siihen, että lopullista aviopäätöstä ei enää tee
Suomi.
Balkanin sota
osoittaa karulla tavalla mistä Suomi on luopumassa. Suoraan
sotilasliittoihin kuuluvat maat ovat menettäneet täysin
mahdollisuutensa vaikuttaa hallitsemattomaksi ryöstäytyneeseen
kriisiin, jota USA johtaa.
| |
Kun
Saksan liittokansleri Gerhard Schröder ja ulkoministeri
Joschka Fischer vierailivat vastanimettyinä Washingtonissa
tutustuakseen vaikutusmahdollisuuksiinsa Natossa, he
saattoivat todeta, että USA:n Nato-lähettilään Alexander
Vershbowin kuvaama Nato-WEU-EU yhteispäätösprosessi
ei toimi. Ulkoministeri Fischerin kommentti lehdistölle
oli paljon puhuva: "Ei mitään mahdollisuuksia vaikuttaa
mihinkään." |
Nyt jo meidänkin
asemamme on Amsterdamin sopimuksen artikla J.1 muuttanut
riippuvuus-suhteeksi ja alisteiseksi EU:lle. Omia kenties
poikkeavia mielipiteitä ei sallita.
| |
Artiklan
J.1 kohta 2 kuuluu seuraavasti: "Jäsenvaltiot tukevat
aktiivisesti ja varauksettomasti unionin ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa
uskollisuuden ja keskinäisen yhteisvastuullisuuden hengessä.
Jäsenvaltiot toimivat yhdessä lujittaakseen ja kehittääkseen
keskinäistä poliittista yhteisvastuullisuuttaan. Ne
pidättäytyvät kaikista toimista, jotka ovat unionin
etujen vastaisia kansainvälisissä suhteissa. Neuvosto
huolehtii siitä, että näitä periaatteita noudatetaan." |
paluu
EUROOPAN
UNIONIN YHTEISEN JA NATOON KYTKETYN PUOLUSTUKSEN HINTA
Yhteinen puolustus
vie perinteisesti rauhaan ja aseidenriisuntaan pyrkivien
sotilaallisesti liittoutumattomien tai puolueettomien maiden
oikeuden puhua omalla äänellään kansainvälisillä foorumeilla.
Tämän lisäksi yhteisen puolustuksen vaatimat asejärjestelmäuudistukset
rasittavat suunnattomasti maiden talouksia. Tästähän meillä
on jo aavistus ilmavoimien ja ns. valmiusjoukkojen asearsenaalia
maksaessamme. Naton Washingtonin "juhlakokouksen" hyväksymässä
uudessa strategiassa vaaditaan, että edistääkseen rauhaa
ja vakautta Euroopassa ja muualla, on eurooppalaisten partnereiden
vahvistettava sotilaallista kapasiteettiaan. "Jos haluat
rauhaa - varustaudu sotaan" -ideologia piti huippukokoustaan.
| |
Kokouksen
yhteydessä USA:n puolustusministeri William Cohen, jolla
on vahvat kytkennät USA:n sotateollisuuteen, varoitti
Saksan puolustusministeriä Rudolf Scharpingia kasvavasta
"teknologiakuilusta" eurooppalaisten armeijoiden ja
USA:n High-Tech -armeijan välillä: "Tarvitaan uusia
asejärjestelmiä ohjusten torjuntaan, uutta teknologiaa
elektroniseen sodankäyntiin, kauas kantavia kuljetuskoneita
ja niin edespäin." |
Hahmotetulla
EU-Nato yhteistyöllä on myös moraalinen hintansa. Balkanin
sota osoittaa, että Nato-EU akseli on valmis toimimaan kansainvälisten
sopimusten ja jopa omien asiakirjojensa vastaisesti. Naton
hyökkäys Jugoslaviaan on ristiriidassa sekä Yhdistyneiden
kansakuntien asetuksen II artiklan että Wienin 1980 ja Helsingin
1975 sopimusten kanssa. Se oli myös vastoin Naton omia asiakirjoja.
Uudessa strategiassaan
Nato nostaa itsensä " euroatlanttisen alueen turvallisuuden
ja vakauden" vartijaksi. Hoitaakseen "yhteisiä turvallisuusintressejä"
se antaa itselleen oikeuden puuttua sotilaallisesti tilanteisiin
missä vain, jos tilanne niin vaatii, ilman YK:n tai ETYJ:n
suostumusta. Naton pääsihteerin Javier Solanan mukaan: "YK:n
turvallisuusneuvostoa ei tarvita."
Uuden strategian
mukaan Eurooppaan sijoitetut ydinaseet ovat elintärkeitä.
Tämä merkitsee sitä, että ydinaseriisunta pysähtyy ja edessä
saattaa olla uusi asevarustelukierre.
| |
WEU:n
asiakirjassa "Ydinaseiden rooli ja tulevaisuus 19.5.
1994 EU:n puolustuksen ydin ilmaistaan sen kohdassa
330 näin: " Keskustelu EU:n ydinpelotteesta on totuuden
hetki rakennettaessa Euroopan poliittista unionia." |
Hetki lähestyy
pikavauhtia.
paluu