paluu

Natoa pestään Coca-Colalla.


Tärkeää ei ole se, miten on, vaan miltä näyttää.
Tärkeitä ovat imagot ja mielikuvat.

Coca-Cola on yksi maailman suurista mielikuvatehtaista ja maailman arvokkain brändi sen Business Weekin luokituksen mukaan, jossa Nokia on numero 5 (häviten Coca Colan ohella ainoastaan Microsoftille, IBM:lle ja General Electricille mutta voittaen mm. Toyotan, Intelin, Mercedes-Benzin, Mc Donalds´in ja Disneyn).
Coca-Colalla on käytössään paras tieto ostosuostuttelun tekniikasta ja siihen tarvittavat brändinkiillotus- ja tajunnantuotantovälineet.

Nyt on alkamassa Naton brändipesu Coca-Colalla.
Nato on sitä varten ostanut palvelukseensa Coca-Colan imagonvartijan, englantilaissyntyisen amerikkalaisen Michael Stopfordin. Ennen siirtymistään Coca-Colalle hän kiillotti öljy-yhtiö Exxonin brändiä.

Nato haluaa itsestään myönteisemmän mielikuvan tulevan 60-vuotisjuhlansa kunniaksi.
Sotaliiton budjetoimia propagandamäärärahoja nostetaan 8 miljoonasta eurosta vastaamaan video- ja internet-ajan vaatimuksia erityisesti nuorten mielissä. Käyttöön otetaan oma NATO-TV myönteisten sotauutisten levittämistarkoituksia varten. "Kierrämme uutistoimittajien suodattimet", sanoo Naton propagandavastaava James Appathurai. (IHT 16.7)
(Euroopan parlamentti ottaa käyttöön oman webbi-tv:n samassa tarkoituksessa.)

Natosta, jonka päämaja Brysselissä on entinen mielisairaala, ei kuitenkaan saa helpolla tehdyksi rauhanyhdistystä. Siitä pitää huolen todellisuus.

Monet poliitikotkin ovat astuneet uuteen (mieli)kuvatodellisuuteen.
Esimerkiksi Saksan liittokansleri Angela Merkelin mielestä kauniit kuvat ovat tärkeämpiä kuin mitkään sanat (Der Spiegel 25/2008). Hän valvoo henkilökohtaisesti poliittista kuvailmettään ja huolehtii aina ennakolta siitä, ettei häntä kuvata sivulta, alhaalta päin tai kävellessä.

Sopii sitä sitten esittää kansainvälisillä politiikan juhlaviikoilla eliitin kuva-showta, kun lavasteet on aina mietitty nimenomaan (mieli)kuvien muodostamista varten.

Tärkeämpi on julkisivu kuin sen tausta. Se, miltä politiikassa näyttää, on kulissi sisällön tyhjyydelle.
Nato ei kuitenkaan ole sisältä tyhjä.

Esko Seppänen