VAIHTOEHTO EU:LLE
LEHTI 3/2003, OTTEITA
Kansanäänestys
välttämätön uudessa tilanteessa
Äänioikeus
EU-kansalaisille Artikla
141, "Jos eläisimme Kekkosen aikaa, olisi kansallinen hätätila
julistettu jo aikoja sitteen"
Valiokunnan
tyly päätös "vauhdittaa" kansanäänestystä
KOULUTUS
ON YHTEISKUNNAN ASIA, EI MARKKINOIDEN UUSI RAHASTUSKOHDE
Entinen
EU:n oikeusasiamies Jacob Söderman vaatii kansanäänestystä
"Luontevin
tapa olisi kansanäänestys"
EU-huumoria
Kansanäänestys
välttämätön
Vaihtoehto EU-lle kansanliikkeen lausunto eduskunnan ulkoasiainvaliokunnalle
Laekenin huippukokous päätti joulukuussa 2001 kutsua koolle
konventin pohtimaan Euroopan unionin tulevaisuutta ja erilaisia vaihtoehtoja
sekä selkeyttämään sen monimutkaista laki- ja säädöskokoelmaa.
Se asetti tavoitteeksi myös unionin lähentämisen kansalaisiin.
Alusta alkaen voitiin todeta, että tätä työskentelytapaa
ohjasikin konventille valittu puhemiehistö ja sen puheenjohtaja.
Konventin puheenjohtaja julisti heti alkuun, että tavoitteena on
luoda Euroopan unionin perustuslaki ja että "olemme epäonnistuneet",
ellei sitä saada aikaan. Erilaisia vaihtoehtoja ei edes tuotettu.
Sen asemesta, että entiseen tapaan olisi valmisteltu uutta sopimusta
hallitusten välisen konferenssin HVK:n käsittelyyn, tällä
työskentelytavalla haluttiin ohjata prosessia kovin ottein ja asettaa
päätöksiä tekevä HVK valmiiden asioiden eteen.
Saksan ja Italian pääministerit Gerhard Schröder ja Silvio
Berlusconi ovatkin yhteen ääneen varoittaneet jäsenmaita
avaamasta yhtään kohtaa ehdotuksessa.
EU:n sisäistä
kritiikkiä
Tämä on
tilanne HVK:n kokoontuessa "päättämään"
suurimmaksi osaksi suurten jäsenmaiden ja konventin puheenjohtajiston
ehdoilla tehdystä luonnoksesta. Vaikka Laekenissa annettiin tehtäväksi
lähentää EU:ta kansalaisiin ja edistää avoimuutta
tätä ohjetta ei noudatettu konventin työskentelyssä.
Konventin puheenjohtajisto vastaanotti noin 6 000 muutosehdotusta konventin
jäseniltä. Näitä ehdotuksia ei edes käännetty
kaikkien jäsenmaiden ja hakijamaiden kielille, puhumattakaan että
niitä olisi käsitelty tai niistä olisi äänestetty!
Konventin työskentelytapoja kritisoi mm. Luxembourgin pääministeri
Jean-Claude Juncker saksalaisessa der Spiegel lehdessä (25/2003).
Hänen mukaansa suuresti mainostettu "demokratia-jippo"
(konventti) muuttui pimeimmäksi salahuoneeksi ("Ich habe noch
keine dunklere Dunkelkammer gesehen als den Konvent").
Perustuslakiluonnoksen teksti on Junckerin mukaan täysin mahdotonta
luettavaa ja hän korostaa, että Euroopan kansalaisilla on oikeus
saada tietää kuka, missä muodossa ja mistä lähtien
on vastuussa asioista EU:ssa.
Eri EU kuin vuonna
1994
Kärkevää
kritiikkiä on esittänyt myös Saksan perustuslakituomioistuimen
tuomari ja EU-lainsäädännön asiantuntija, professori
Siegfried Bross, jonka mielestä olisi pitänyt käydä
syvällistä keskustelua perusarvoista kaikissa jäsenmaissa
jo ennen EU-konventin työskentelyn aloittamista. Hän peräänkuuluttaa
"puolueetonta kompetenssi-tuomioistuinta", joka ratkaisi niitä ristiriitoja, jotka hän ennakoi syntyvän kansallisen ja EU-lainsäädännön
välillä. Siegfried Brossin mielestä kansanäänestys
EU:n perustuslaista on välttämätön ainakin joidenkin
osien kohdalta (Die Welt1.8.03).
Tanskalaisen EU-parlamentin sosialidemokraattisen ryhmän puheenjohtaja
Torben Lund, entinen ministeri, kehotti Politiken -lehdessä elokuussa
tanskalaisia äänestämään ei EU:n perustuslaille.
Hänen mukaansa perustuslaki siirtää liian paljon valtaa
kansallisilta parlamenteilta Brysseliin. Lund arvioi, että ollaan
vain 5 % päässä todellisesta liittovaltiosta ja etteivät
kansalaiset tiedä mitä on tapahtumassa.
Suomessa äänestettiin liittymisestä EU:hun vuonna 1994.
Arvioitaessa kansanäänestystarvetta perustuslaista täytyy
muistaa, että EU on kaukana siitä EU:sta johon liityttiin. Sen
jälkeen Suomi on liittynyt EU:n rahaliittoon, josta enemmistö
kansalaisista olisi halunnut kansanäänestyksen. Ilman kansalaiskeskustelua
ja kansanäänestyksettä eduskunta myös hyväksyi
sekä Amsterdamin että Nizzan sopimukset.
Kansalaisten on nyt saatava sanoa mielipiteensä siitä, tarvitaanko
EU:ssa perustuslakia kaikkine kansallistunnuksineen, puolustusvoimineen
ja yhä vain laajentuneine toimivaltuuksineen.
Perustuslakiluonnos sisältää monta kohtaa josta suomalaisten
on saatava keskustella ja päättää. EU:n päätösvaltaan
siirretään aivan uusia, suomalaisten arkipäivää
koskevia alueita. Se pakottaa, toistaiseksi vielä suomalaisten päätettävissä
olevien, palveluiden saattamisen vapaan kaupan ja kilpailun kohteiksi.
Cancunin WTO -kokouksessa Euroopan Unioni jo ajoi vastoin valtuuksiaankin
kaikkien palveluiden rajoittamatonta kilpailua.
Kesäkuussa julkaistun mielipidemittauksen mukaan 85 % suomalaisista
torjuu EU-presidentin ja 61 % haluaa siirtää valtaa takaisin
jäsenmaille. Kansanäänestystä perustuslaista pitää
68 % tarpeellisena.
Kansanäänestyksiä tullaan näillä näkymin
järjestämään ainakin seitsemässä jäsenmaassa
tai tulevassa jäsenmaassa. Eri puolilla Eurooppaa sekä perustuslain
kannattajat että vastustajat ovat yhdistäneet voimansa demokratian
puolesta.
Julkisuudessa ovat useat asiantuntijatkin ottaneet kantaa kansanäänestyksen
puolesta. Olisi merkillistä ja surullista ellei Suomi, joka mielellään
esiintyy demokratian puolustajana muiden
pohjoismaiden rinnalla, anna omille kansalaisilleen mahdollisuutta äänestää
perustuslaista.
Perustuslakiluonnoksen alkupuheessa väitetään, että
EU maiden kansalaiset tahtovat perustaa uuden Euroopan Unionin ja haluavat
antaa Unionille perustuslain. Uusi unioni ei voi nauttia kansalaisten
tukea, jos kansalaisille ei edes ole mahdollista itse päättää
asiasta.
Tasa-arvoa keskusteluun
Kansanäänestysvaatimus
on oikea vaatimus. Päivämäärää ei kuitenkaan
pidä sitoa EU-parlamenttivaaleihin. HVK:n päättymisen jälkeen
pitäisi käydä ainakin vuoden kestävä kansalaiskeskustelu.
Hakijamaiden kansanäänestykset osoittavat, että jäsenmaissa
on perustettava puolueeton elin, joka valvoo että perustuslakia puolustaville
ja torjuville tahoille luodaan tasa-arvoiset edellytykset käydä
keskustelua. Tämä koskee etenkin kampanjoiden rahoitusta, tilaa
julkisissa tiedotusvälineissä ja kaikin puolin tasapuolista
mahdollisuutta tuoda erilaiset näkemykset esiin.
Vain näin luodaan edellytykset rehtiin kansalaisten oikeuksia kunnioittavaan
äänestykseen ja korkeaan äänestysaktiivisuuteen. Perustuslaki
joka ei nauti laajan enemmistön tukea on omiaan heikentämään
kansalaisten luottamusta Euroopan unioniin, demokratiaan ja ylipäätään
politiikkaan.
Helsinki 19.9.2003
Vaihtoehto EU:lle Tiedotuskeskus ry
takaisin
sivun alkuun
PUHEENJOHTAJAN
PALSTA
Äänioikeus EU-kansalaisille
Nyt on viimeinen hetki
tullut kerätä voimia laajan EU:n perustuslakia koskevan kansanäänestysliikkeen
taakse, huolimatta siitä, että eduskunnan ulkoasiainvaliokunta
30.9. valmistuneessa mietinnössään ei pitänyt kansanäänestystä
tarpeellisena. Asia, joka jälleen kerran osoittaa miten pahasti päätöksentekijämme
ovat etääntyneet kansasta, jonka enemmistö on kansanäänestyksen
kannalla.
Jos EU:n perustuslaki-ehdotus hyväksytään - vaikkakin ulkoasianvaliokunnan
esittämällä muutoksella, että jokaisella jäsenmaalla
on edelleenkin oma äänivaltainen edustajansa komissiossa - valta
karkaa lopullisesti Brysseliin ja liittovaltiokehitys vahvistuu entisestään.
***
Ehdotuksessa esitetty
Unionin oikeushenkilöllisyys tarkoittaa, että Suomi menettää
äänensä kansainvälisissä foorumeissa. EU:n perustuslaki
(oikeus) on jäsenvaltioiden kaikkien lakien, myös perustuslakien
yläpuolella. Maailmankauppajärjestön (WTO) päätökset
tekee EU:n edustaja kuulematta kansallisia parlamentteja. Tämä
tarkoittaa mm., että palvelujen, vesihuollon ym. ihmisten arkipäivää
syvästi koskevissa asioissa Suomen eduskunta on kytketty pois päätösprosessista.
Kehitys kohti yhteistä puolustusta viedään taas askel eteenpäin.
Yhteinen EU presidentti ja yhteinen ulkoministeri luovat EU:lle yhteiset
kasvot edustamaan EU:n arvoja maailmalla. Huhuillaan myös mahdollisuudesta
yhdistää komission puheenjohtajan ja EU presidentin virkoja.
EU-parlamentin yhteispäätösmenetelmä tulee käsittämään
36 uutta aluetta jne.
Ulkoasianvaliokunnan yksisilmäinen tarrautuminen omaan komissaariin
voidaan lähinnä pitää kansan harhaanjohtamisoperaationa.
Tämä vaatimus tulee mitä todennäköisemmin menemään
läpi ilman suurempia taisteluita kiitokseksi siitä, että
suuret jäsenmaat saavat vaatimuksensa EU presidentin viran perustamisesta
läpi.
Valtaeliitin pimeissä kammareissa tästä asiasta on jo sovittu!
***
Asia jota monessa
jäsenmaassa pidetään varsin ongelmallisena on perustuslakiluonnoksessa
esiintyvä viittaus EU:n yhteisiin arvoihin.
Mm Saksan perustuslakituomioistuimen tuomarin ja EU-lainsäädännön
tutkijan, professori Siegfried Brossin mielestä olisi pitänyt
käydä syvällistä keskustelua perusarvoista kaikissa
jäsenmaissa ja hakijamaissa jo ennen EU-konventin työskentelyn
aloittamista. Hän myös peräänkuuluttaa "puolueetonta
kompetenssi-tuomioistuinta", joka ratkaisi niitä ristiriitoja,
jotka hän ennakoi syntyvän kansallisen ja EU-lainsäädännön
välillä. Siegfried Brossin mielestä kansanäänestys
EU:n perustuslaista on välttämätön ainakin joidenkin
osien kohdalta.
Tanskalaisen EU-parlamentin sosiaalidemokraattisen ryhmän puheenjohtaja
Torben Lund, entinen
ministeri, kehotti Politiken -lehdessä elokuussa tanskalaisia äänestämään
EI EU:n perustuslaille.
Hänen mukaansa perustuslaki siirtää liian paljon valtaa
kansallisilta parlamenteilta Brysseliin. Lund arvioi, että ollaan
vain 5 % päässä todellisesta liittovaltiosta ja etteivät
kansalaiset tiedä mitä on tapahtumassa.
Suomessa äänestettiin liittymisestä EU:hun vuonna 1994.
Arvioitaessa kansanäänestystarvetta perustuslaista täytyy
muistaa, että nykyinen EU on kaukana siitä EU:sta josta äänestettiin
vuonna 1994.
Sen jälkeen Suomi on liittynyt EU:n rahaliittoon, josta enemmistö
kansalaisista olisi halunnut kansanäänestyksen. Ilman kansalaiskeskustelua
ja kansanäänestyksettä eduskunta myös hyväksyi
sekä Amsterdamin että Nizzan sopimukset.
Näiden sopimusten myötä Suomen eduskunta on luovuttanut
merkittävän osan päätösvallastaan
EU:n instituutioille ja siten vähitellen tehnyt itsensä yhä
tarpeettomammaksi vaikka omituista kyllä palkat ovat nousseet samassa
tahdissa kun työpanokset ovat pienentyneet. Perustuslain myötä
eduskunta toimittaa itsensä lopullisesti kaatopaikalle.
Hämmästyttävää on, että harva kansanedustaja
on herännyt huomamaan, että merkittävä osa kansalaisista
on valmis puolustamaan näiden yhteiskunnan rahoilla eläviä
Brysselin kumileimasimia ja että merkittävä osa kansalaisista
tukee vallan siirtämistä takaisin jäsenmaille eikä
päinvastoin kuten tähänastinen kehitys on kulkenut.
On myönnettävä, että tuntuu suorastaan tyhmältä
lähteä puolustamaan kansanedustajien työpaikkoja tilanteessa,
jossa he itse ovat käsiä taputtaen tuhoamassa niitä. Mutta
eiköhän suomalainen sisu riitä tähänkin urakkaan,
vaikka sisu näytti karanneen lahden taakse Ruotsiin - ainakin vähäksi
aikaa.
Ulla Klötzer
takaisin
sivun alkuun
Artikla
141
"Jos eläisimme Kekkosen aikaa, olisi kansallinen hätätila
julistettu jo aikoja sitteen"
Poliittinen ja taloudellinen
eliittimme on johtanut meidät tilanteeseen, josta näimme juuri
surkuhupaisan näytelmän nimeltään "artikla 141
-neuvottelut". Näytelmä uusiutuu aina n. neljän vuoden
välein, koska olemme liittyneet ylikansalliseen suunnitelmatalouteen
nimeltään EU. Itsenäisen kansallisvaltio -Suomen kannattajana
en voi kuin ihmetellä ja surra kansakuntamme nykytilaa - olemme luovuttaneet
vapaaehtoisesti mahdollisuuden päättää omista kansalaisten
jokapäiväiseen elämään liittyvistä asioista.
Artikla 141 on hyvä esimerkki tästä. Kyse on siis siitä,
että saammeko omilla rahoillamme turvata oman elintarviketuotantomme.
Oleellisista asioista
ei keskustella
Ajallemme ominaista
on, että keskustelu käydään kuitenkin kokonaan siitä,
saammeko me jotain tukea ja kuinka paljon. Keskustelua ei käydä
alkuunkaan siitä, kuinka on mahdollista, että näin oleellisessa
tärkeässä asiassa meillä ei ole omaa vapaata päätäntävaltaa.
141 -neuvottelujen tulos oli ainakin minun laillani ajatteleville ihmisille
täysin odotettu - viljelijän tuki jatkoi tasaista laskua. Näin
on tarkoitettukin. EU:n uusliberaali vapaa kilpailu keskittää
tuotannon sinne, missä sen suhteellinen kilpailukyky on paras.
Valtaeliitti elää
virtuaalitodellisuudessa
Pohjoinen sijaintimme,
karut ja pienet pellot ja suuret logistiikkakulut merkitsevät sitä,
että Suomelle ei ole EU:ssa varattu ruoan tuottajan roolia. Onnetonta
on myös se, niin kuin viimeaikojen esimerkit osoittavat, että
myös monilla teollisuudenaloilla tuo samainen suhteellisen edun periaate
vie työpaikkoja ja yrityksiä pois Suomesta.
Jos eläisimme Kekkosen aikaa, olisi kansallinen hätätila
julistettu jo aikoja sitten. Meidän valtaeliittimme elää
kuitenkin omaa virtuaalitodellisuuttaan juosten loputtomissa Brysselin
kokouksissa. Heidän onnekseen ruokalautaset ovat lounailla riittäneet
kaikille ja lisäksi on päästy "oikeaan viiteryhmään"
kuuluvien "oikeitten ihmisten" kanssa samaan kuvaan ja kustannukset
on korvattu ruhtinaallisesti.
Toivottavasti 141-sirkus
avaa kansan silmät?
Toivottavasti 141
-neuvottelut mediasirkuksineen avaavat kansalaisten silmät ja tämä
herääminen aikaansaisi nykymenon yleisen kyseenalaistamisen.
"Vallasväen" suhteen olen toivoni menettänyt. Kyseenalaistaminen
voisi alkaa vaatimalla kansanäänestystä EU:n perustuslaista.
Äänestystä edeltäisi vilkas kansalaiskeskustelu puolesta
ja vastaan. Keskustella tulisi myös siitä, mikä on tällä
nykymenolla Suomen tulevaisuus ja onko Suomen ja suomalaisten mahdollista
elää ja menestyä myös EU:n ulkopuolella?
Urho Kittilä
takaisin
sivun alkuun
VEU:n
puheenjohtaja Ulla Klötzer kritisoi perustuslakivaliokunnan päätöstä
Valiokunnan tyly päätös "vauhdittaa"
kansanäänestystä
Suomen eduskunta päätti
3.10 äänin 141-36 olla vaatimatta kansanäänestystä
EU:n tulevasta perustuslaki-sopimuksesta. Suomen perustuslain 2 pykälän
mukaan "Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville
kokoontunut eduskunta".
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kansa on antanut blanko-shekkejä
kansanedustajille päätettäväksi mistä asioista
tahansa. Toimivassa demokratiassa eduskuntavaaleja edeltävä
keskustelu tulee toimia siten, että kansalaisten tietoisuus tulevista
poliittisista haasteista kasvaa ja, että eri puolueiden ja ehdokkaiden
kanta näihin haasteisiin, tulee selväksi äänestäjille.
Toimivassa demokratiassa sekä puolueet, yksittäiset ehdokkaat
että tiedotusvälineet kantavat vastuun tämän toteuttamisesta.
Raaka hyökkäys
kansanvaltaa vastaan
Eduskunnan päätös
olla vaatimatta kansanäänestystä EU:n perustuslaista on
raaka hyökkäys kansanvaltaa kohtaan. Varsinkin kun otetaan huomioon
kuinka viime eduskuntavaaleja edeltävässä keskustelussa
- huolimatta eri kansalaisjärjestöjen painostuksista - ei millään
tavalla kiinnitetty huomiota EU:n perustuslaki -kysymykseen. Kysymykseen
joka on tämän vaalikauden tärkein. Näin ollen eri
kansalaispiirien vaatimukset kansanäänestyksen järjestämisestä
on täysin perusteltuja ja kansanvaltaa kunnioittavia.
Kansanäänestyksen välttämättömyys korostuu
entisestään myös perustuslaki-luonnoksen johdannossa esiintyvän
lauseen johdosta, "että Euroopan kansat, jotka ovat ylpeitä
omasta identiteetistään ja kansallisesta historiastaan, ovat
vakaasti päättäneet ylittää entiset vastakkainasettelunsa
ja luoda yhteisen tulevaisuuden yhä läheisemmällä
liitolla".
Kansalaiset ovat
EU-kriittisiä
Suomen hallituksen
katsotaan EU-piireissä kuuluvan liittovaltioystävällisimpään
ryhmään. Tämä ei kuitenkaan välttämättä
vastaa Suomen kansan tahtoa. Myös muissa EU-maissa esiintyy kriittisyyttä
läheisempää liittoa vastaan.
Irlannissa äänestettiin ensimmäisellä kerralla ei
Nizzan sopimukselle. Tanska ja Ruotsi ovat äänestäneet
ei eurolle. Englanti on euron ulkopuolella kansalaisten kriittisyyden
vuoksi. Äskettäin tehdyn mielipidemittauksen mukaan 70 % saksalaisista
ja 51 % ranskalaisista äänestäisivät ei eurolle jos
siihen olisi nyt mahdollisuus.
Äskettäin Roomassa kokoontuneen ensimmäisen perustuslakia
käsittelevän HVK:n (Hallitustenvälinen-konferenssi) aikana
mieltään osoitti 250 000 ihmistä. Mielenosoittajien mielestä
EU:n perustuslaki lisää sosiaalista epätasa-arvoa sekä
edistää EU:n militarisointia.
Suomen kansalla on oikeus rehelliseen ja avoimeen keskusteluun EU:n perustuslaista.
Suomen hallitus on taitavasti ohjannut tähänastista keskustelua
vaatimukseen jokaisen jäsenmaan omasta komissaarista.
Oleellisia asioita
EU-keskusteluun
Perustuslaissa on kuitenkin monta muuta asiaa, jotka vaikuttavat enemmän
kansalaisten arkeen kun oma komissaari, joka EU-sääntöjen
mukaan ei edes saa ottaa vastaan mitään kansallisia ohjeita
vaan tulee toimia koko EU:n etujen ajajana.
Keskustelua pitäisi käydä mm. perustuslain seuraavista
kohdista:
- Unionista oikeushenkilönä (art.I.6), joka antaa EU:lle valtuudet
neuvotella ja päättää kansainvälisistä sopimuksista
(mm. Maailmankauppajärjestössä julkisten palvelujen kilpailuttamisesta
ja yksityistämisestä) ilman kansallisten parlamenttien kytkemistä
prosessiin; siis toimia valtioiden valtiona.
- EU-parlamentin yhteispäätösmenetelmän ulottamisesta
36 uudelle alueelle, siis lainsäädäntövallan kasvattamisesta
niin että se vahvistaa unionin liittovaltiorakennetta.
- Unionille annettavasta vallasta yhteensovittaa jäsenvaltioiden
talous- ja työllisyyspolitiikka sekä unionin oikeudesta tehdä
aloitteita jäsenvaltioiden sosiaalipolitiikan yhteensovittamisesta
(art. III.14)
- Määräenemmistöpäätösten ulottamisesta
lähes joka alalle - Unionin asteittain määriteltävästä
yhteisestä puolustuksesta ja sen aiheuttamista kuluista sekä
monesta muusta asiasta, jotka koskettavat suomalaisten arkea joko suoraan
tai välillisesti!
takaisn
sivun alkuun
European
Eduacation 2003 - Koulutusfoorumi Berliinissä 18-20.syyskuuta
KOULUTUS
ON YHTEISKUNNAN ASIA, EI MARKKINOIDEN UUSI RAHASTUSKOHDE
Euroopan Unioni laajenee
kovaa vauhtia. Yhdessä uusien itäeurooppalaisten maiden kanssa
unionilla on edessään valtavia haasteita. Niistä yksi on
koulutus.
Syyskuussa järjestettiin Humboldtin yliopistossa Berliinissä
ensimmäinen " European Education Forum 2003 ", josta haluttiin
luoda vaihtoehtoinen foorumi keskustelulle Euroopan ja sitä kautta
koko maailman koulutuspolitiikasta ja sen tulevaisuudesta. Samaan aikaan
Berliinissä olivat koolla EU:n opetusministerit.
Eurooppa liikkeellä
kaupallistamista vastaan
Tapahtuma oli jatkoa
ja jonkinlainen huipentumakin erilaisille koulutuksen kaupallistamista
vastustaville liikkeille, jotka ovat toimineet eri puolilla Eurooppaa
viime vuosien aikana.
Foorumin tarkoitus oli herkistää ihmiset kuulostelemaan Euroopan
ajankohtaista koulutuspolitiikka sekä antaa mahdollisuus oman kriittisen
mielipiteen luomiseen.
Berliinissä oltiin huolissaan päätöksentekoprosesseista
unioniin sisällä jotka, ovat suljettuja ja jopa suoranaisen
epädemokraattisia. Monet opettaja - ja opiskelijajärjestöt
kokevat, etteivät he ole tarpeeksi edustettuina silloin kun päätöksiä
tehdään.
Niin sanottu Bolognan prosessi oli erityisesti tapetilla Berliinissä.
Euroopan opetusministereiden vuonna 2001 laatimaa koulutussuunnitelmaa
pidetään koulutuksen yksityistämisen ja kaupallistamisen
lähtölaukauksena. Myöskään muita Bolognassa esitettyjä
teesejä koulutuksen harmonisoinnista opiskelijoiden liikkuvuuteen
ei ole kriittisesti ja avoimesti arvioitu. Mitä ne tarkoittaisivat
käytännössä ja millaisin seurauksin?
Laaja-alaisen perus-opetuksen
puolesta
Foorumissa korostettiin,
että osaaminen ja tieto eivät ole kappatavaraa toisin kuin GATS-sopimus
väittää, vaan yleinen hyödyke, jonka piiriin jokaisella
tulisi olla pääsy. Etenkin laaja-alainen perusopetus nähtiin
koulutuksen ensimmäiseksi kulmakiveksi.
Koulutuksen ja vapaan yliopistotutkimuksen on palveltava yhteiskuntaa
ilman, että markkinat kulloinkin määrittävät
sen mikä on tärkeää ja tutkimuksen arvoista.
Koulutuksen yhtenäistä rakennetta tärkeämmäksi
Euroopassa kuin myös muualla maailmassa koettiin sen laajalle ulottuvat
sosiaaliset vaikutukset.
Koulutuksessa kyseessä
suuret rahat
Monet opiskelijajärjestöt
olivat huolissaan opiskelijoiden toimeentulosta. Uudet suunnitelmat opintojen
rahoittamisesta uhkaavat köyhimpien ja sosiaaliekonomiselta taustaltaan
heikompiosaisten pois sulkemista koulutuksen piiristä. Eräs
opiskelujen rahoittamisen muoto voisi tulevaisuudessa olla sellainen,
jossa opiskelija saa tietyn kertakorvauksen valtiolta opiskeluun ja kun
tämä määrä on käytetty, loppu on maksettava
itse.
Koulutuksen tulevaisuudesta on syytä olla huolissaan. 2000-luvun
kynnyksellä maailmassa käytettiin koulutukseen julkisia varoja
yli 1000 miljardia dollaria. Lukuun sisältyvät eri puolilla
maailmaa olevien yli 50 miljoonan opettajan, miljardin koululaisen ja
opiskelijan sekä satojen tuhansien oppilaitosten kustannukset. Koulutusala
on siis valtava sektori, jota jotkut kuvaavatkin jättiläismäisiksi
markkinoiksi.
Myös uusien tieto- ja tietoliikennetekniikoiden kehittyminen on lisännyt
etäopiskelua huomattavasti ja luonut uusia virtuaaliyliopistoja.
Globalisaation paineessa valtioiden rooli on heikentynyt ja julkisia palveluja
on ryhdytty kritisoimaan .Valitettavasti myös koulutus, joka kärsii
jatkuvasta rahoituspulasta, on kritisoinnin kohteena lähes kaikkialla.
Päätöksenteossa mukana olevat tahot kun näkevät
vapaan kaupan kaikki ongelmat ratkaisevana yleislääkkeenä.
Kohti Pariisin
sosiaalifoorumia
Berliinissä yli
50 työryhmässä yli 600 osallistujaa eri puolilta Eurooppaa
vaihtoi näkemyksiään ja kokemuksiaan siitä, mikä
opiskelijoiden ja opettajien eli ruohonjuuritason näkökulmasta
on hyvää koulutuspolitiikkaa.
Ensimmäinen vaatimus oli koulutuksen demokratisoiminen. Koulutukseen
täytyy olla jokaisella oikeus niin Euroopassa kuin rajojen takanakin.
Berliinissä oltiin vakuuttuneita, että koulutuksen ensisijainen
tarkoitus on vastata yhteiskunnan eikä markkinoiden tarpeisiin.
Eurooppalainen yhteistyö kansalais-, opettaja- ja opiskelijajärjestöjen
kesken jatkuu. Verkostoituminen nähtiin yhdeksi tehokkaaksi tavaksi
vaikuttaa. Seuraava etappi on Pariisin Euroopan sosiaalifoorumi marraskuussa
2003, jonka yksi pääteemoista on koulutus.
Mirva Tossavainen
takaisin
sivun alkuun
Entinen
EU:n oikeusasiamies Jacob Söderman vaatii kansanäänestystä
"Kansalla on oikeus tietää, mistä
oikeastaan on kysymys"
Vuosina 1995-2003
EU:n oikeusasiamiehenä toiminut Jacob Söderman pohtii EU:n olemusta
uusimmassa Ulkopolitiikka-lehdessä (2/2003). Söderman muistuttaa,
että Suomen eduskunnalla on käytössään mahdollisuus
luovuttaa valtaansa EU:lle, mutta perustuslakimme antaa mahdollisuuden
kuulla kansaa järjestämällä neuvoa-antavan kansanäänestyksen,
ennen kuin päätös eduskunnassa tehdään. Söderman
kannattaa kansanäänestyksen järjestämistä.
Julkaisemme ohessa kansanäänestyksen järjestämistä
perustelevan kohdan Södermanin kirjoituksesta Ulkopolitiikka-lehdessä.
"Kansanäänestystä
on vastustettu sillä, etteivät tavalliset kansalaiset tai mökin
mummot ymmärrä vaikeita asioita. Suomen eduskunta edustanee
Suomen kansaa tässäkin suhteessa. Luonnos on niin monimutkainen
ja sekava, että vähintään puolet eduskunnasta reputtaisi,
jos luonnoksen yksityiskohdista järjestettäisiin tentti. Silti
jokainen suomalainen pystyy vastaamaan kysymykseen, ovatko he todella
valmiita luovuttamaan EU:lle lisää valtaa maamme asioista.
On myös väitetty, ettei luonnoksen pohjalta enää tapahtuisi
suuria muutoksia. Mikäli luonnos hyväksytään, tekee
se EU:sta oikeushenkilön. EU-oikeus, joka on Suomen valtiosääntöoikeuttakin
vahvempi, ottaa nykyisten valtuuksien lisäksi tarvittaessa haltuunsa
myös sisä- ja oikeuspolitiikan.
Jos vielä määräenemmistö-säännöksiä
helpotetaan ja jäsenmaiden veto-oikeus monessa tapauksessa poistetaan,
voisi EU säätää sellaisia Suomea koskevia lakeja,
joita suomalaisten olisi vaikea hyväksyä. EU:lla olisi ehdotuksen
mukaan oma lippu, hymni, Eurooppa-päivä, oma raha, jonkinasteinen
parlamentti ja vahva komissio. Lisäksi sillä olisi vahva ote
ulkomaankauppapolitiikasta ja pian myös ulko- ja turvallisuuspolitiikasta.
Se on selvästi vahvempi EU kuin se, johon Suomi liittyi vuonna 1995."
"Hallitusten välinen konferenssi (HVK) sopinee lähitulevaisuudessa
siitä, millainen sopimus EU:n perustuslaista lopulta muovautuu. Sen
hyväksyminen on merkittävä asia EU:lle. Se on merkittävä
myös maallemme. Suomi ei aina historiansa aikana ole voinut kuulla
kansaa tärkeissä ratkaisuissa. Nyt kuitenkin elämme vaihetta,
jolloin Suomella olisi tilaisuus kuulla kansaa.
Kansan kuulemiseen olisi myös syytä, koska tuoreimpien kyselyjen
mukaan suomalaisten epäluulo EU:ta kohtaan on säilynyt. Kansanäänestys
antaisi hyvän mahdollisuuden antaa EU:sta tietoa sekä vastata
kysymyksiin ja väitteisiin. Kansalla on oikeus tietää,
mistä oikeastaan on kysymys."
takaisin
sivun alkuun
"Luontevin
tapa olisi kansanäänestys"
Juuri ilmestyneessä
kirjassaan Jyrätäänkö meidät, emeritusprofessori,
kansleri Kauko Sipponen pohtii unionin ja sen kansalaisen suhdetta monipuolisesti,
mm. perustuslakisopimuksen arviointi eri kannoilta.
Sipposen mielestä kansanäänestystä tarvitaan. Syitä
ovat mm. unionin luonteen muuttuminen liittymisäänestyksen päivistä.
Mitä Sipponen lopulta ajaa takaa, sitä voi arvailla. Mielenkiintoinen
puheenvuoro joka tapauksessa.
takaisin
sivun alkuun
Suoria
& käyriä
Saako käyriä
kurkkuja kuljettaa tervatulla savolaisveneellä?
Saa jos kurkut, vene ja terva ovat Erkki Liikasen.
Mitä tarkoittaa
EU:n läheisyysperiaate?
EU:lta saatavan tuen täytyy olla lähtöisin läheltä
eli kansan kukkarosta.
Miksi Paavo Lipponen
haluaa pois Suomesta huitsin Brysseliin?
Koska siellä asuu vähemmän kaunaisia suomalaisia.
Mikä on lääkärissä
käyvien EU-virkamiesten yleisin vaiva?
Euroosi.
Montako euro-meppiä
mahtuu kupla-volkkariin?
Vaikka kuinka monta. Kyllä se kupla joskus puhkeaa.
takaisin
sivun alkuun
|