SUOMEN NETTOMAKSU V. 1995 = 1,97 mrd
mk ! Teuvo Junka Vielä keväällä 1994 virallisella tasolla tehdyt laskelmat
osoittivat, että ensimmäisenä jäsenyysvuotena Suomi saisi EU:lta suurin piirtein yhtä
paljon kuin se sinne maksaisi. Tämä arvio sisältyi myös siihen valtioneuvoston
tiedotteeseen, joka jaettiin äänioikeusilmoituksen yhteydessä kaikille
äänioikeutetuille. Taulukko 1. Maksut ja tulot Milj. mk EU:n talousarvio (EU:n tilintarkastajien laskelmat): Maksut EU:n talousarvioon: * Nk. perinteiset omat varat yhteensä, siitä: 886 Tulot EU:n talousarviosta: * Siirtymäkauden tuki 2734 = Suomen nettomaksu EU:n talousarvioon (tulot - maksut) -1082 Suomen maksut EU:n talousarvion ulkopuolelle ja muut huomioon otettavat erät: * Maksut Euroopan investointipankille 484 = Edelliset maksut yhteensä 893 Tuloihin sisältyvät EU:n nk. toimintamenot; mukana ei ole komission ja muiden toimielinten varsinaisia hallintomenoja. Näitä toimintamenoja EU maksoi viime vuonna lähes 360 miljardia markkaa. Tähän summaan sisältyy kuitenkin noin 31 mrd. markkaa sellaisia menoja, joita ei voida kohdistaa eri jäsenmaille. Lisäksi summaan sisältyy yhteensä noin 7 mrd. markkaa sellaisia menoja, jotka raportissa on kyllä kohdistettu eri jäsenmaille mutta tätä kohdistamista voidaan pitää perusteettomana. Valtaosa näistä menoista (tai jäsenmmaille merkityistä tuloista), johtuu EU:n hallinnollisten yksiköiden sijainnista ko. maissa. Aikaisemmista raporteistaan poiketen tilintarkastajat ovat nyt "pystynee" kohdistamaan myös kehitysyhteistyömenojaan ja Keski- ja Itä-Euroopan maille antamiaan tukia eri jäsenmailleen. Kun nämä yhteensä 38 mrd. markkaa vähennetään EU:n toimintamenoista, jäljelle jää noin 321 mrd. markkaa, jotka voidaan katsoa jäsenmaiden EU:lta saamiksi tuloiksi. HS:n 27.11.1996 julkaisemassa artikkelissa eri maiden nettomaksuista esitettiin kuvio, jossa maiden nettomaksut oli muutettu miljardeiksi markoiksi. Kuvio oli ehkä harhaanjohtava, koska vertailussa jäsenmaiden koko ei tullut esiin. Oheisessa kuviossa tämä vika on korjattu laskemalla nettomaksu ja nettotulo markkoina asukasta kohti.
Kuvio 1. Eri jäsenmaiden nettomaksut EU:lle, mk/asukas. Suurin asukasta kohti laskettu nettomaksaja on Luxemburg. Rikkaana maana sen ALV- ja BKTL-maksut ovat huomattavasti EU:n keskitasoa suuremmat. Kun maa ymmärrettävistä syistä saa maataloutukea ja rakennerahastotukea selvistä EU:n keskitasoa vähemmän. Samoista syistä myös Saksan nettomaksu nousee selvästi muita suuremmaksi. Hollannin nettomaksua nostaa selvästi muita maita suuremmat tullimaksut EU:lle. Maataloustukea Hollanti saa enemmän kuin EU-maat keskimäärin, mutta rakennerahastotukea selvästi keskimääräistä vähemmän. Englanti saa EU:lta tukea keskimääräistä vähemmän, mutta maksaa myös EU:lle maksuja keskimääräistä vähemmän. Englannin ALV-maksu asukasta kohti oli jopa pienempi kuin Suomen ja BKTL-maksukin asukasta kohti oli vain Suomen suuruusluokkaa. Ranska sai EU:n koko maataloustuesta noin 25 %. Kun Ranskan maksut EU:lle olivat suurin piirtein keskitasoa, Ranskan pienehkö nettomaksu johtuu pitkälle sen saamista suurista maataloustuista. Jopa Suomen nettomaksu asukasta kohti oli Ranskaa suurempi. Uusista jäsenmaista Suomen ja Ruotsin maksut EU:lle asukasta kohti olivat EU:n keskitasoa kieppeillä; Itävallan maksut olivat keskitasoa selvästi suuremmat. Kaikkien uusien jäsemaiden tulot EU:lta olivat EU:n keskitasoa pienemmät; erityisen vähän tuloja asukasta kohti sai Ruotsi. Yhteistä uusille jäsenmaille oli, että valtaosa EU:lta saaduista tuloista oli siirtymätukea. Tanskaa lukuunottamatta EU:n nettosaajat olivat nk. köyhiä jäsenmaita. Tanskan EU:lta saama maataloustuki/asukas oli noin kolminkertainen keskitasoon verrattuna eli selvästi suurempi kuin missään muussa rikkaassa EU-maassa. Tämä teki Tanskasta edelleen nettosaajan. Kreikan ja Portugalin bruttomaksut asukasta kohti olivat vain puolet EU:n keskiatasosta. Kreikan, Espanjan ja Portugalin suuret nettotulo EU:lta johtuvat suurista rakennerahastotuista ja lähes yhtä paljon maataloustuista. Irlannin maksut EU:lle olivat keskitasoa lievästi suuremmat, mutta asukasta kohti lasketut maatalous- ja rakennerahastotuet olivat Irlannissa EU:n kaikista suurimmat. Irlanti sai maataloustukea asukasta kohti yli nelinkertaisen ja rakennerahastotukea lähes kuusinkertaisen määrän EU:n keskitasoon verrattuna. Näin Irlanti on EU:n selvästi suurin nettosaaja. Irlanti on siten ainoa maa, jossa EU on selvällä rahalla ostanut kansalaisten kannatuksen. EU-rahavirtoja peukaloimalla minkään maan hallintoviranomaiset tuskin pystyvät hankkimaan EU-jäsenyydelle ainakaan pysyvää kansalaisten kannatusta. |