|
FT Thomas Wallgren: Artikkeli on julkaistu Ulkopolitiikka lehdessä lokakuussa 1997. Emu ja infantiilin modernin loppu Moderni kulttuuri on ympäristö- ja kehityskriisin tähden murroksen edessä. Modernin murros voi viedä "infantiiliin", "solidaariseen" tai "kyyniseen" moderniin. EU:n rahaliitto Emun syntyä on syytä tarkastella modernin kulttuurimurroksen näkökulmasta. Suomen kulttuurinen identiteetti on viimeisen kahdensadan vuoden aikana perustavalla tavalla muuttunut. Nykyään maamme on läpikotaisin osa modernia länttä. Mutta kuinka tässä kävi? Juuri kun meistä tuli moderneja ihmisiä moderni joutuikin kriisiin. Me jouduimme kriisiin. Modernin kulttuurin murros lienee väistämätön. Murroksen luonteen ymmärtäminen voisi lisää vapauttamme valita tulevan kulttuurikehityksen pääsuunta. Kulttuurien kehityskaarta on joskus hedelmällistä verrata yksilön kehitykseen. Nuorella ihmisellä saattaa olla monenlaisia kykyjä ja ihanteita. Hän haluaa urheilusankaraksi, huippuohjaajaksi ja menestyväksi juristiksi. Aikuistumiseen kuuluu valintojen tekeminen ja omien rajojen tunnustaminen. Modernin aikakauden kultakautena, joka kesti jopa 1960-luvulle saakka, moderni ihminen saattoi uskoa mainittujen kulttuuri-ihanteiden yhteensopivuuteen. Tämä usko antoi modernille kulttuurille sille ominaista voimaa ja optimismia. Modernin aikuistumiskriisi Kulttuuripiirimme kehitysoptimismi ei tietenkään ole koskaan ollut jakamaton. Perusteellisen muutoksen eteen moderni kulttuuri joutui kuitenkin vasta törmättyään viime vuosikymmeninä kahteen maailmanhistoriallista merkitystä omaavan haasteeseen. Kehitysmaiden köhyys ja globaali kehityskriisi opettivat, ettei globaalia yhtenäiskulttuuria, aineellista yltäkylläisyyttä sekä maailmanlaajuista demokratiaa ja tasa-arvoa voida saavuttaa samanaikaisesti. Ympäristöongelmat opettivat, ettei jatkuva taloudellinen kasvu ja solidaarisuus kaiken elävän kanssa sovi yhteen. Globaalien kehitys- ja ympäristöongelmien johdosta moderni kultturi on joutunut "aikuistumiskriisiin". Meidän on asetettava tavoitteemme arvojärjestykseen sillä uhalla, että historia tekee sen meille. Vaihtoehtoja on kolme. Voimme valita "solidaarisen modernin", jolloin pidämme kiinni universaalista demokratiasta ja tasa-arvosta aineellisen yltäkylläisyyden ja taloudellisen kasvun kustannuksella. Voimme myös valita "kyynisen modernin", jolloin luovumme demokratiasta ja tasa-arvosta taloudellisen kasvun ja yltäkylläisyyden pelastamiseksi. Lopuksi voimme valita "infantiilin modernin", jolloin pyrimme, vastoin parempaa tietoa, pitämään kiinni kaikista moderneista arvoista samaan aikaan. EU kyynisen modernin tielle? EU:n edelläkävijä EY syntyi modernin kultuurin kulta-ajan lopuvaiheessa. 1950-luvulla vain sodat näyttivät olevan esteenä modernin kulttuurin ihanteiden koko paletin toteuttamiselle. EY loi taloudellisen yhteistyön kautta vakautta Länsi-Eurooppaan ja sen kautta edellytyksiä modernin kukoistukselle, tai näin ainakin EU-liturgiassa väitetään. Kehitys- ja ympäristökriisin noustessa kaikkien tietoisuuteen EY jäi kuitenkin infantiiliksi projektiksi. Emun kolmannen vaiheen myötä EU on lopullisesti astumassa infantiilista modernista kyynisen modernin tielle. Emun lähentymiskriteerit ovat vieneet kaikkien EU-maiden talouspolitiikan monetarismin suuntaan. Köyhyyden väistyminen ja tasa-arvo, esimerkiksi työllisyysasteen ja sukupuolten välisen tasa-arvon kohentumisen tai alueellisten varallisuuserojen kaventumisen mielessä, eivät Emun oloissa ole kehityksen ja menestyksen mittareita. Valinnan pakko Rahaliitto Emu syntyy - tai jää syntymättä - keskellä modernin lännen kulttuurin syvää kriisiä. Paluuta infantiiliin moderniin ei ole. Länsieurooppalaisten on tehtävä valinta kyynisen ja solidaarisen modernin välillä. Kumpikaan valinta ei tuo ongelmatonta tulevaisuutta. English abstract: The emergence of global environmental problems and the global development crisis implies an "adolescence crisis" for modernity. The age of optimistic modernity, with its belief in the commensurability of all key modern ideals including e.g. global solidarity, democracy and ever-increasing affluence, has come to an end. A transformation of modernity is on its way. The transformation can lead to "infantile modernity", a modernity "of solidarity", or "cynical modernity". The construction of the European Montery Union is discussed in the light of the current tramsformations of modernity. thomas.wallgren@helsinki.fi |