VEU:n lehdistötiedoteita vuodelta 1996 |
ULLA KLÖTZER, PUHEENJOHTAJA 1.1.1996 Suomen ensimmäinen
vuosi EU-jäsenmaana on ohi. Joulukuussa pidettiin
Madridissa Eurooppa-neuvoston huippukokous. Päätelmä-asiakirjassaan
neuvosto toteaa, että jäsenvaltiot ovat tehneet monivuotisia työllisyysohjelmia,
jotka jo ovat alkaneet tuottaa tuloksia. Madridin kokouksen
konkreettisin päätös oli EMU:n kolmannen vaiheen toteuttaminen jo päätetyn
aikataulun mukaisesti. Suomalaisten huijaaminen
EU-jäsenyyden taakse lupauksilla elinkustannusten alentumisesta elin-tarvikkeiden
halpenemisen johdosta oli taitava temppu. Koskien EU:n sisäistä
kehitystä vannottiin ennen kansanäänestystä, että pienten maiden vaikutusvalta
pysyy vahvana veto-oikeuden kautta. 29. maaliskuuta 1996 alkaa EU:n hallitustenvälinen konferenssi (HVK). Sen valmisteluryhmän raportista, joka hyväksyttiin Brysselissä 5.12.1995, käy selvästi ilmi, että veto-oikeudesta ollaan luopumassa melkein kaikissa asioissa ja, että pienten maiden vaikutusvalta ollaan kaventamassa ministerineuvoston äänimääriä muuttamalla, komisaarien lukumäärää pienentämällä sekä todennäköisesti siirtymällä sellaiseen enemmistöpäätösjärjestelmään jossa otetaan huomioon myös jäsenmaiden asukasmäärät. Puhuminen Suomen eduskunnan todellisesta mahdollisuudesta päättää Suomen siirtymisestä EMU:n kolmanteen vaiheeseen on syytä lopettaa. Suomen hallituksen nimittämän HVK:n neuvottelukunnan kokouksessa 18.12.1995 pääministeri Paavo Lipponen totesi avoimesti, että "EU-jäsenyyttä koskeva kansanäänestystulos on sitova, ollen myös Emu-päätösten taustalla. Sen tukena on laajapohjaisen hallituksen yksimielinen kanta asiassa." Puolustuspolitiikasta muistutetaan HVK:n valmisteluryhmän raportissa, että uusi kansainvälinen tilanne vaatii kollektiivista vastuuta ja, että HVK:n tulisi tutkia menetelmiä edelleen kehittää eurooppalaista identiteettiä mukaan lukien turvallisuus- ja puolustuspolitiikan alueet. Vuoden 1995 aikana
tuli yhä selvemmäksi, että kansa ja poliittiset päättäjät eivät puhu
yhteistä kieltä ja, että EU-asioissa kansalle edelleen myydään pilvilinnoja. Jos Suomen hallituksella
on puhtaat jauhot pussissaan niin sen tulisi voida luvata uutta kansanäänestystä
EU:sta HVK:n jälkeen. Tämä vaatimus tulee nousemaan monessa EU-jäsenmaassa
kuten vaadittiin Madridissa järjestetyssä huippukokouksen varjokonferenssissa
johon osallistui eri kansalaisjärjestöjen edustajia 25 eri maasta. 7.1.1996 Eräs vahvimpia argumentteja
Suomen EU-jäsenyyden puolesta oli Euroopan yhdentymisen rauhaa ja turvallisuutta
edistävä merkitys. Ranska aloitti syksyllä
1995 ydinkoesarjansa Tyynellämerellä. Huolimatta siitä, että lähes kaikki
lähialueen valtioiden hallitukset vastustivat hanketta. Huolimatta siitä,
että alkuperäiskansojen oikeuksien loukkaukset ovat kaikkien ihmisoikeusasiakirjojen
vastaisia. Tämä kuitenkin tapahtui suurten EU-maiden siunauksella. Nyt Ranska ilmoittaa
omalla ylimielisellä tavallaan, että koesarja lopetetaan helmikuussa
ja, että he toivovat, että Genevessä voidaan allekirjoittaa ydinkoesulkusopimus
syksyllä. Uskomaton uusi-kolonialistinen ele. RANSKA - mutta ei muut. NATO:n laajennussuunnitelmien takia, jonka prosessissa EU:n rooli on ratkaiseva, Venäjä puhuu jo uudesta varustelukierteestä, ydin- ja muun aseriisunnan keskeyttämisestä, joukkojen uudelleen sijoittamisesta, jopa Baltian maiden uudelleen miehittämisestä. Ennen Madridin EU-huippukokousta
joulukuussa, Saksa ja Ranska pitivät tapansa mukaan oman kokouksensa,
jossa vedettiin kahdenkeskeisiä suuntaviivoja hallitustenväliselle konferenssille
(HVK). EU-politiikan sopeuttaminen
jäsenmaihin Emu-lähentymiskriteereiden muodossa on myös erittäin vakava
yhteiskuntarauhaa vaarantava tekijä. Monessa jäsenmaassa budjettileikkaukset
ovat vasta alullaan. Silti Ranskan ja Belgian kansalaisten reagointi
on jo nyt erittäin voimakas ja Ruotsissa sairaaloiden toiminta on jopa
vaarantunut pahasti lakkojen vuoksi. Suomessa hiljaisuus
vallitsee. HVK aloittaa neuvotteluprosessinsa
Torinossa 29.3.1996. Edessä on monen vaikean asian ratkaiseminen. Toivottavasti
asioista puhutaan niiden oikealla nimellä. EU-kansalaisten piirissä
pilvilinnojen rakentaminen ei enää ole mahdollista. Vaatimus kansanäänestysten järjestämisestä HVK:n jälkeen tulee nousemaan monessa EU-maassa. Siihen on Suomessa tällä kertaa valmistauduttava paremman ja huomattavasti rehellisemmän kansalaiskeskustelun pohjalta kun viimeksi. 16.1.1996 Juuri kun muualla EU:ssa alkaa kuulua yhä huolestuneempia puheenvuoroja EMU:n vaikutuksista työllisyyteen, Suomessa valmistuu selvitys, jonka mukaan Suomen EMU-jäsenyys toisi talouskasvua ja uusia työpaikkoja. EU-parlamentille
annetussa raportissa "Talous- ja rahaunionin sosiaaliset seuraukset
10-1994" tutkijat yhdeksästä eurooppalaisesta yliopistosta käyvät tapauskohtaisesti
läpi ja arvioivat EMU:n seurauksia kuuden jäsenmaan kohdalla. Tulokset
ovat huomattavasti synkemmät työllisyyden suhteen kun nyt ilmestyneessä
suomalaisessa selvityksessä. Saksassa, jossa
työttömyys on tällä hetkellä suurin 47:ään vuoteen, arvovaltaiset sos.dem.-puolueen
johtajat puhuvat inflaation nostamisen puolesta työttömyyden hillitsemiseksi.
Tämä vaarantaisi nykyisiä EMU-kriteereitä joiden kohdalla inflaation
on pidetty ratkaisevana tekijänä. Työttömyys-ongelmat Saksassa ovat
siis sitä suuruusluokkaa, että sos.dem.-poliitikot mieluummin lykkäävät
EMU:n kolmannen vaiheen voimaanastumista kun suostuvat nousevan työttömyyden
myötä syntyviin poliittisiin ja taloudellisiin riskeihin. Tämän hetken EU-puheenjohtajamaa
Italia on esittänyt EMU:n siirtämistä kuten Saksan sos.dem.-puolueen
johtajat. Ranskassa ja Belgiassa pyrkimykset saavuttaa Emu-kriteereitä
ovat johtaneet vakaviin mellakoihin. Ruotsissa ei edes pyritä vakavasti
Emu-ehtojen täyttämiseen. Englannilla ja Tanskalla on olemassa poikkeukset
EMU:un. 18.2.1996 Maaliskuun 29 päivänä
1996 alkaa Torinossa, Italiassa EU:n hallitustenvälinen konferenssi
(HVK), jonka tehtävänä joulukuussa Madridissa pidetyn EU-huippukokouksen
mukaan on "luoda poliittiset ja institutionaaliset edellytykset Euroopan
Unionin sopeuttamiseksi tämän päivän ja huomisen tarpeisiin erityisesti
tulevaa laajentumista ajatellen". HVK:ta on valmisteltu kesäkuusta 1995 lähtien valmisteluryhmässä, joka on koostunut yhdeksästä edustajasta jokaisen jäsenmaan ulkoministeriöstä, yhdestä komission edustajasta sekä kahdesta EU-parlamentin edustajasta, josta toinen oli saksalainen kristillisdemokraatti ja toinen oli ranskalainen sosialisti. Valmisteluryhmä jätti raporttinsa joulukuussa Madridin EU-huippukokoukslle jatko-valmisteluja varten. Valmisteluryhmän
raportissa kiinnitetään erityistä huomiota Maastrichtin sopimuksen niihin
kohtiin, jotka mahdollistavat EU:n instituutioiden poliittisen syventämisen
kohti vahvaa liittovaltio-mallia. Näistä kohdista ei paljon keskusteltu
Suomessa ennen kansanäänestystä. Raportissa viitataan mm. seuraavaan
artikloihin: - artiklaan 189b (8), joka mahdollistaa uusien toimialueiden siirtämisen EU:lle - artikloihin J.4
(6) ja J.10, joissa mahdollistetaan ulko- ja turvallisuuspolitiikan
uudistamisen siten, että se johtaa yhteiseen puolustukseen. - julistukseen väestösuojelusta, energiasta ja turismista, jolla mahdollistetaan näiden toimi-alueiden siirtäminen EU:n päätösvallan alaisiksi. Kysymyksissä, jotka
koskevat institutionaalisia kysymyksiä, kuten EU-komissaarien lukumäärää,
äänimääriä ministerineuvostossa jne., viitataan valmisteluryhmän raportissa
jäsenyysneuvottelujen "Ioannina kompromissiin" sekä Korfun huippukokoukseen,
joiden tuloksena Suomi ja muut samanaikaisesti jäsenyyttä hakeneet maat
ovat periaatteessa antaneet EU:lle vapaat kädet edetä kohti liittovaltion
rakentamista. Joulukuussa EU:n
Madridin huippukokouksessa hyväksyttiin kuitenkin paljon laimeampi päätös-asiakirja,
joka pääasiallisesti on eräänlainen "lähihistoriallinen läpileikkaus"
siitä miten hyvin EU on onnistunut eri tehtävissä. EU:n laajentumisesta
Madridin loppuasiakirja toteaa, että "Eurooppa-neuvosto kehottaa komissiota
arvioimaan tarkemmin laajentumisen vaikutuksia yhteisön politiikkaan,
erityisesti maatalous- ja rakennepolitiikan osalta". 2.3.
1996 Suomen hallituksen
selonteko EU:n hallitustenvälisestä konferenssista, joka alkaa Torinossa
29.3.96, on määräenemmistöpäätösten kautta siirtämässä huomattavasti
enemmän valtaa EU:lle. Selonteko puhuu määräenemmistöpäätösten puolesta
jopa ulko- ja turvallisuuspolitiikassa, joka ennen EU-kansanäänestystä
pidettiin pyhänä yksimielisyysalueena. Selonteossa Suomen
hallitus pyrkii edelleen liittovaltiomallin hämärtämiseen puhumalla
läheisyys-periaatteen tärkeydestä tarkentamatta kuitenkaan miten se
tullaan toteuttamaan. Hallitus viittaa Edinburghin Eurooppa-neuvoston
kokoukseen 1992 jolloin hyväksyttiin läheisyysperiaatteen jatkoksi myös
toimenpiteet läpinäkyvyyden ja avoimuuden lisäämiseksi unionin päätöksenteossa.
Äskettäin tehty tanskalainen tutkimus osoittaa kuitenkin, että Edinburgh-kokouksen
asettamat tavoitteet eivät ole toteutuneet. Kun lähes kaikilla
toimialueilla siirrytään määräenemmistöpäätöksiin pienellä jäsenmaalla
ei ole enää mitään todellisia mahdollisuuksia estää tämäntyyppisiä päätöksiä. Kun nyt ollaan siirtämässä
vielä enemmän päätösvaltaa EU:lle olisi ensisijaisen tärkeätä, että
läheisyysperiaatteesta ei ainoastaan puhuta vaan, että sille myös luodaan
toimintaedellytykset. Kaksi vaihtoehtoa on olemassa: Joko kansanvalta
toteutuu EU:ssa tai jäsenmaassa. 26.3.
1996 Päivä päivältä tulee
yhä selvemmäksi, että suurin osa EU-vastustajien, ennen kansanäänestystä
annetuista varoituksista EU:n ongelmista ja uhkista ovat toteutumassa. Mitä yhteiseen ulko-
ja turvallisuuspolitiikkaan tulee, merkittävä osa EU-maiden poliittisista
johto-henkilöistä on jo kauan keskustellut avoimesti siitä, että pitemmän
päällä EU-jäsenyys ja Nato-jäsenyys kuuluvat yhteen. Nyt Suomessa kohua
herättävässä BSE-asiassakin EU-vastustaja olivat liikkeelle jo ennen
kansan-äänestystä. Saksan lehdistössä kerrottiin BSE:n tarttumisvaarasta
ihmiseen jo vuoden 1993 loppu-puolella kohua herättävissä lehtijutuissa,
jotka johtivat osittaiseen tuontikieltoon, joka siitä lähtien on palloteltu
EU- ja Saksan viranomaisten välillä. Yhtä vakava ongelma kun BSE on terveydelle haitallisten ja allergiaa aiheuttavien Atso-elintarvikevärien paluu suomalaisten ruokapöytään. Atso-värit kiellettiin kaikissa pohjoismaissa jo 80-luvun alussa. Kun tähän lisätään ennen kansanäänestystä annetut lupaukset uusista työpaikoista ja ulkomaisista investoinneista, jotka annettiin erittäinkin korkealta poliittiselta taholta, ja joista ei ole tietoakaan, suomalaisten herääminen EU-unesta pitäisi olla aika lähellä. Suomen nettomaksut EU:lle kun vielä käännettiin nettosaanniksi sellaisella laskentatavalla jota ei käytetä muissa EU-maissa. Sitä mukaan kun
EU-lupaukset osoittautuvat saippuakupliksi ruotsalaisten JA muuttui
EU:ksi. EU-parlamenttivaaleissa turhautuneisuus valheisiin johti katastrofaalisen
alhaiseen tulokseen. Vain 41,3 % ruotsalaisista kävivät äänestämässä.
Vastustajille tulos oli yhtä juhlaa. Puolet Ruotsin 22 EU-parlamenttipaikoista
meni EU-vastustajille. 11.4.1996 Huolimatta siitä,
että presidenttimme ennen kansanäänestystä puhui jäsenyyden puolesta
väittäessään, että ilman Euroopan Unionia "olemme tuomitut suurtyöttömyyteen
ja jatkuvaan lamaan" työttömyys on Suomessa edelleen kohtalokkaalla
tasolla. EU:n myötä Suomen
verotuskin muuttui kun lähes kaikkiin palveluihin, maksuihin ja tuotteisiin
oli lisättävä arvonlisävero (22 %), joko on lähes puhdas EU-vero. EU-jäsenyyden myötä kuluttajasuojamme on huomattavasti heikentynyt. Ympäristönsuojelusta on tarkoitus keskustella HVK:ssa. Suomen maatalouden osalta myönnetään nyt, että maatilojen lukumäärä on vähennettävä 110
000:sta noin Julkisen sektorin
alasajossa ollaan vielä alkutekijöissä. Emu-kriteereiden saavuttaminen
on vielä jonkin matka päässä ja vaatii vielä rankkoja säästöjä valtion
budjetissa. 15.4.1996 Jo vuonna 1993 esitettiin
Saksan lehdistössä avoimesti arviointeja siitä, että BSE, elikkä hullun
lehmän tauti voi siirtyä ihmisiin. Silloin kuluttajat vaativat turhaan
tuontikieltoa englantilaiselle naudanlihalle. Saksan hallitus viittasi
kuitenkin EU:n vapaan kaupankäynnin periaatteeseen ja valitti olevansa
aivan yksin tuontikieltovaatimuksessaan. Mutta on myöskin
muistettava, että Saksa on EU:n federalistisin maa. Englanti on jo useasti
julistanut käyttävänsä veto-oikeuttaan estääkseen integraation syventämistä
kohti liittovaltiota ja Englannilla on poikkeus Emu-politiikasta, kuten
Tanskallakin. Mikä on tavallisen kansalaisen maksama hinta tästä kaupasta? Tähän mennessä hyvin
vähän varoja on myönnetty BSE-tutkimukseen huolimatta asiantuntijoiden
pyynnöistä. Tauti on päässyt etenemään omassa hurjassa tahdissaan. Ja edelleen pelataan
kansalaisten hengillä. Äskettäin kokoontuneet EU-maatalousministerit
eivät päässeet nimittäin sopuun siitä, että lihajätteitä sisältävät
rehut tulisi kieltää. Kauppa senkun pyörii. 9.5.1996 Kun Suomen EU-jäsenyydestä
on kulunut vasta vuosi ja neljä kuukautta poliittinen eliittimme, ja
sen lähellä olevat tahot, ovat viemässä suomalaisia, paitsi yhä syvempään
poliittiseen integraatioon niin myöskin erittäin paljon syvempään yhteistyöhön
Länsi-Euroopan unionin, eli WEU:n ja läntisen puolustusliiton NATO:n
kanssa. Yhä julmemmin tulee näkyviin se tosiasia, että suomalaisten poliitikkojen keskustelu ja arviointi EU-Suomen liikkumavapaudesta laahaa noin vuoden tai kaksi jäljessä muusta keskustelusta. Suomessa arvovaltaiset
tahot ovat viime päivinä todenneet, että ehkä olisi Suomen etujen mukaista
arvioida NATO-jäsenyyttä. On muistettava,
että NATO on ydinase-sotilasliitto. Tämän hetken suomalainen keskustelu
antaa ymmärtää, että Suomi voisi kuten esim. Norja kieltäytyä ydinaseista
maaperällään rauhan aikoina. On kuitenkin muistettava, että Norjan Venäjän-vastainen
sisämaaraja on noin 100 km. Suomen Venäjän vastainen sisämaaraja on
lähes kymmenkertainen. Niille, jotka ovat
seuranneet muiden EU-maiden keskustelua ydinaseiden roolista EU:n turvallisuus-
ja puolustuspolitiikassa, tämä kehitys on ollut selvä jo pitkään. 16.6.1996 Keskustan puoluekokouksessa puheenjohtaja Esko Aho toistaa vaatimuksensa kansanäänestyksen järjestämisestä EMU:sta sekä toteaa, että Suomen turvallisuus on rakennettava sotilaallisen liittoutumattomuuden ja itsenäisen puolustuksen varaan. Nämä lausunnot edustavat
puhdasta poliittista opportunismia ja halpamaista kaksinaamaisuutta.
Esko Aho oli vahvasti ajamassa Suomea Maastrichtin sopimuksen taakse
ja hänen pitäisi tuntea jokainen Maastrichtin sopimuksen artikla erittäin
hyvin. Kun Suomen hallitus kävi neuvotteluja Maastrichtin sopimuksesta EU:ta vastustavat tahot vaativat, että Suomen hallituksen tulisi vaatia Suomelle samoja poikkeuksia yhteiseen raha- ja talousunioniin (EMU:un) sekä yhteiseen puolustuspolitiikkaan kuin Tanskalla on. Näistä poikkeuksia ei ole kirjattu mihinkään pöytäkirjaan Suomen kohdalla. Jos siis Esko Aho haluaa uuden kansanäänestyksen EMU:st ja vaatii Suomelle oikeutta pysyä liittoutumattomana ja ylläpitää itsenäistä puolustusta, Suomen kansan on äänestettävä uudestaan koko Maatrichtin sopimuksesta. Vaihtoehto EU:lle on vaatinut kansanäänestyksen järjestämistä sekä HVK:sta että EMU:sta. 2.7.
1996 Suomen virallinen turvallisuuspolitiikka toistaa sotilaallisista liittoutumattomuutta ja itsenäistä puolustusta. Viime aikoina keskusteluun on avovaltaiselta taholta tuotu myös avoin vaatimus Suomen liittymisestä NATO:on. Suomi on WEU:n, Länsi-Euroopan unionin, tarkkailijajäsen. EU-jäsenmaissa on jo pitkään käyty keskustelua NATO:n ja WEU:n keskinäisistä suhteista. Keskustelun on tiivistänyt Saksan kristillis-demokraattisen puolueen parlamenttiryhmän johtaja Wolfgang Schäuble yksiselitteisesti: "Eurooppalaisen turvallisuuspolitiikan on oltava osa NATO:a. Minun käsitykseni mukaan päämääränä on oltava, että EU-jäsenyyteen kuuluu Nato-jäsenyys." Kysymykseen Irlannin, Itä-vallan, Ruotsin ja Suomen asemasta Schäuble vastasi: "Voidaan sopia ylimenovaiheesta. Mutta meidän tulee tehdä selväksi päämäärämme uusille partnereille ja ystäville." Maastrichtin sopimuksessa WEU:ta nimitetään NATO:n eurooppalaiseksi tukijalaksi ja alkaneessa hallitustenvälisessä konferenssissa (HV) monien jäsenmaiden esityksissä onkin vaadittu EU:n ja WEU:n yhdistämistä. HVK:ssa muutetaankin EU:n perussopimuksia ja siksi Vaihtoehto EU:lle -liike on vaatinut kansanäänestystä kokouksen lopputuloksesta. NATO on sotilasliitto ja sen olemassaolon edellytys on uhkakuva, jolla se voi perustella tarpeellisuuttaan. Varsovan liiton hajottua ainoan uhkakuvan Nato-kenraalien mielissä muodostaa Venäjä. Kun näin on tulisi Suomen historiallisen kokemuksensa perusteella tehdä oikeuta johto-päätöksiä. Kansalaisten turvattomuutta lisää sotilasliittoon kuuluminen ja sen itäisen rajan ollessa samalla Suomen itärajan. Asetelma pakottaisi Venäjän suhtautumaan Suomeen sitä vastaan suunnatun sotilasliiton osana. Nato-jäsenyyteen
liittyy myös raha. Jäsenyysintoilijoiden mielestä se ei liene este,
mutta sitä ei voi myöskään sivuuttaa. 20.7.1996 Nuorille järjestetään jälleen kansanäänestyksen tapaa omat EU-parlamentin varjovaalit. Ennen kansanäänestystä nuorille luotiin kansainvälisyyden hengessä ruusuinen kuva vapaasta liikkumisesta sekä opiskelu- ja työpaikoista. Monet isät ja äidit kertoivat äänestävänsä kyllä lapsiensa tulevaisuuden puolesta. Kokonaan vaille huomiota jäi karu todellisuus, joka EU-jäsen-maiden nuorille oli silloin ja on vielä tänään tarjolla. EU-komission ja Calouste Gulbenkian Foundationin juuri julkistamassa raportissa "Children in Europe" todetaan, että "EU on enemmän huolestunut lapsiin liittyvien tavaroiden ja palvelujen vapaasta liikkumisesta kuin itse lapsista". Raportin mukaan tilastot osoittavat kodittomuuden, köyhyyden ja katulapsien määrän kasvavan melkein kaikissa EU-maissa. Nuorten työttömyys on erittäin suurin koko EU-alueella. Esimerkiksi Ruotsissa, Belgiassa ja Ranskassa, joissa työttömyysaste on noin 10%:n kahta puolta, nuorten työttömyys on 20 - 25 %. Espanjassa nuorista työttöminä on lähes 43 %. Ranskalainen opetuskomissaari Edith Cresson on aivan vakavissaan esittänyt koulujen jakamista eliittikouluihin lahjakkaille ja tavallisiin "rahvaan" lapsille. Samaan aikaan Ranskassa lukutaidottomuus on muodostunut vakavaksi ja laajalle levinneeksi ongelmaksi. Saksassa, niin kuin muissakin EMU:un pyrkivissä maissa, kouluihin kohdistetaan leikkauksia säästöjen aikaansaamiseksi. Opettajien työpäiviä pidennetään, suurennetaan luokkia ja leikataan oppimateriaalikuluja. Saksalaiset professorin puhuvat avoimesti suurimmasta yliopistojen rappeutumisesta sitten toisen maailmansodan. Der Spiegel lehdessä (29/96) Saksan tiedeneuvoston entinen puheenjohtaja Karl-Heiz Hoffman varoittaa, että "Saksasta on kehittymässä opetuksen ja tutkimuksen kehitysmaa". Rajavalvonnan poistuminen johtaa nopeasti kasvavaan yhteiskunnan voimavaroja kuluttavaan huume-ongelmaan. Huumeet valtaavat uusia markkina-alueita ja esimerkiksi Ruotsissa heroiinin hinta on laskenut 25 %. Suomalaiset havainnot ovat samanlaisia. Toivotaan, että tällä äänestyskierroksella koulujen EU-tiedotus antaisi nuorille harhakuvien asemesta arkistakin kuvaa äänestyspäätösten pohjaksi. 26.7.1996 EU-parlamentin päätöslauselma 19.6.96 kuvaa vallitsevan EU-politiikan saldoa kansalaisten kannalta varsin synkällä tavalla. Raportissa todetaan, että viime vuoden heikko talouskasvu on vaihtunut vielä heikompaan kuluvan vuoden 1,5 %:n kasvuun. Työttömyys on ennätysmäisen suuri, yli 18 miljoonaa. Vähintään 50 miljoonaa ihmistä kärsii syrjäytymisestä ja köyhyydestä. Tuoreimmat ennusteet kertovat työttömyyden edelleen kasvavan. Kulutuskysyntä laskee ja suuntausta vain vahvistaa työttömyys ja sosiaaliturvaan ja reaalipalkkoihin kohdistuvat uhat ja leikkaukset. Samalla pääomatulot ovat erittäin korkealla tasolla. Ne eivät kuitenkaan ole lisänneet investointeja eivätkä työpaikkoja. Parlamentin päätöslauselma ei sisällä mitään uusia keinoja työttömyyden hoitoon. Työttömyyttä on käsitelty usein unionissa. Se on ollut viimeisen vuoden aikana esillä ainakin Madridissa, Essenissä, Cannesissa, Firenzesessä ja Torinossa. Keinot ovat tavoitteen eli työttömyyden vähentämisen kanssa ristiriidassa. Tulokset ovat sen mukaiset. EU:n työllisyysstrategia lähtee julkisen sektorin leikkauksista, palkkojen alentamisesta ja muiden "työllistämiskynnysten" alentamisesta ja tietysti vannomalla taloudelliseen kasvuun. EU:n työttömyys pahenee jatkuvasti ja sen oma talouspolitiikka, Emu-politiikka, lisää työttömien määrää. Mikään EU:n jäsenvaltioista ei uskalla tätä tunnustaa. Pelkästään taloudelliseen kasvuun perustuva ja markkinoiden varaan jätetty työllistäminen johtaa nykyisellä teknologian kehityksellä katastrofiin. Tämä näkyy parlamentin päätöslauselman kuvaamalla tavalla; köyhyytenä, syrjäytymisenä ja kasvavina sosiaalisina ongelmina. Vaihtoehto EU:lle liikkeen mielestä meidän tulee laatia oma työllistämisohjelmamme tälle maalle ja lakata orjallisesti pyrkimästä ensimmäisten joukossa EMU:un. Hallitusten välisen konferenssin, HVK:n, tavoitteena näyttää olevan liittovaltion luominen. Se johtaa, yhdessä Emu-pyrkimysten kanssa, luopumiseen omasta talouspolitiikasta. Siksi kansalaisille on annettava mahdollisuus äänestyksellä päättää haluavatko he tätä. 30.7.1996 Italian puheenjohtajakauden katsaus 17.6. vahvistaa enemmän tai vähemmän avoimesti suunnan kohti liittovaltiota hallitusten välisessä konferenssissa, HVK:ssa. Katsaus on tarkoitettu työ-välineeksi seuraavalle Irlannin puheenjohtajakaudelle. Kertomuksessa toistetaan EU:sta tuttua fraseologiaa ihmisoikeuksien kunnioittamisesta, oikeudesta terveelliseen ympäristöön, tasavertaisuudesta ja tarpeesta työttömyyden vähentämiseen ja EU:n kehittämisestä siten, että kansalaiset paremmin "ymmärtäisivät unionipolitiikkaa" - asioita, joissa EU on tähän mennessä enimmäkseen epäonnistunut. Tärkeät tavoitteet liittyvät liittovaltiokehityksen vahvistamiseen. HVK tavoittelee institutionaalisia muutoksia, joilla leikataan pienten maiden vaikutusvaltaa. Puhutaan välttämättömyydestä muuttaa nykyistä päätösjärjestelmää siten, että "äänimäärä ja asukasluku ovat edustavammassa suhteessa keskenään". Veto-oikeus ollaan poistamassa lähes kokonaan. Samaan aikaan vaaditaan edistämään nk. EU:n "tehostettua ulkoista toimintakykyä" ja esitetään yhtenä keinona, että "nimenomaisesti annetaan unionille täysi oikeushenkilöys." Unioni voisi siten tehdä jäsenmaidensa puolesta kansainvälisiä sopimuksia ja sitoumuksia. Se olisi merkittävä askel kohti liittovaltiota ja vaatisi monilta jäsenmailta mm. Suomelta perustuslakiin muutoksia. Näennäisesti pienin muutoksin edetään kohti yhteistä puolustusta. Maastrichtin sopimuksen J.4 artiklan 1 kohta, jossa sanotaan, että "yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka saattaa aikanaan johtaa yhteiseen puolustukseen", poistetaan ja korvataan "yhteisen puolustuksen tavoitteella". Tässä yhteydessä siteerataan NATO:n yhteistyöneuvoston 3.6. päätöslauselmaa: "Vahvistetaan tavoite kehittää Euroopan turvallisuus ja puolustusidentiteettiä liiton sisällä. Tärkeä osa tätä tavoitetta ovat sellaiset toimet, joissa käytetään NATO:n välineitä mutta toimia johtaa WEU". Vaihtoehto EU:lle -kansanliike osallistuu EU-parlamenttivaaleihin, jotta entistä paremmin kansalaisille saataisiin tietoja unionin hankkeista ja tavoitteista jo valmisteluvaiheessa. Liikkeemme vaati kansanäänestystä HVK:n päätöksistä ja ennen kansanäänestystä lähes keskustelematta ohitetusta liittymisestä EMU:un. 9.8.1996 Euroopan unioni perustuu jatkuvaan taloudelliseen kasvuun, johon politiikkaan se pakottaa kaikki jäsenvaltionsa. Käytännössä se tarkoittaa, että mikään unionin jäsenmaista ei voi, edes niin halutessaan, poiketa tästä linjasta. Jatkuvan kasvun ideologia EU:ssa on valjastettu tukemaan kaikki toimet ja suunnitelmat. Kasvua pyritään kiihdyttämään erilaisilla väylähankkeilla, vaatimalla elin-tarviketuotannolta suurempaa tehokkuutta ja viime kädessä alistamalla ihmiset pelkiksi tuotannon välineiksi. Tämän kaiken ylitsemenevä kasvuun pyrkiminen näkyy selvästi myös EU:n ympäristöpolitiikassa. Vuonna 1992 komission sitoutui suunnittelemaan talousohjelmansa siten, että ne ottavat huomioon raaka-aineiden ja muiden luonnonvarojen kulutuksen. Sitoumuksen on ympäristökomissaari Ritt Bjerregaard vahvistanut monasti ja korostanut, että näin tehdään ennen Emu-hankkeen toteuttamista. Muutama viikko sitten EU-komission ilmoitti, että näin ei tehdä. Samalla maininta uudesta lasku-tavasta hävisi viidennen ympäristöohjelman arviointiraportista. Samassa raportissa todettiin, että EU-maiden energiakulutus kasvaa 25 % ja hiilidioksidipäästöt 20 % vuoteen 2010 mennessä. EU on kuitenkin sitoutunut jäähdyttämään vuosituhannen vaihteeseen mennessä päästönsä vuoden 1990 tasolle. Raportissa todetaan edelleen tavarakuljetusten kaksinkertaistuva ajalla 1988 - 2010 ja lento-liikenteen kasvun olevan huimat 182 %. Todellinen isku uusille jäsenmaille Ruotsille ja Suomelle on se, että ne poikkeukset, jotka jäsenyys-neuvotteluissa saatiin omille tiukemmille ympäristönormeille pakottavat maat hyväksymään alemmat EU:ssa käytössä olevat normit siirtymäkauden jälkeen. Maille vakuutettiin päinvastaista sanomalla EU:n kiristävän omia normejaan. Suomelle se merkitsee muun muassa suurempien kadmiumpitoisuuksien hyväksymistä lannoitteissa ja PCP:n käyttöä puunsuojakäsittelyssä. Heinäkuun alussa ympäristökomissaari Ritt Bjerregaard ilmoitti EU-parlamentille, että EU:lla ei ole laillista velvoitetta nostaa omia normejaan mutta uusilla jäsenmailla on velvollisuus noudattaa tässäkin asiassa EU:n lakeja siirtymäkauden jälkeen. EU:n käytännön toimet on syytä muistaa keskusteltaessa unionista ja sen monien mielestä tärkeästä tehtävästä ympäristönsuojelun edistäjänä. Kaupan vapaus ja kasvuun pyrkiminen ohittavat tärkeämmät asiat. 16.8.
1996 "Brysselissä ei voida päättää, tarvitseeko määrätty alue, esimerkiksi Saksan Erzgebirge, viisi miljoonaa markkaa työpaikkojen säilyttämiseen. Se tiedetään ainoastaan paikan päällä. Keskittämällä päätökset Brysseliin vaarannetaan koko Euroopan kehitys." Näin totesi Sachsenin osavaltion pääministeri Kurt Biedenkopf, liittokansleri Helmut Kohlin puolue-toveri haastattelussaan Der Spiegel-lehdessä 32/96. Sachsenin osavaltioparlamentissa häntä tukevat kaikki ryhmät, mukaan lukien myös hänen poliittinen vastustajansa SDP. Saksassa työttömyys onkin korkeimmillaan sitten toisen maailmansodan eli 11 %. Unionin EMU:un tähtäävä talouspolitiikka onkin joutumassa kauttaaltaan vakaviin vaikeuksiin. Kun samaan aikaan EU:n virallisessa propagandassa pidetään yllä keskustelua työttömyydestä EU:n pahimpana ongelmana, ovat talouspoliittiset ohjeet eri jäsenmaille omiaan syventämään työttömyyttä. Italian puheenjohtajakauden raportissa hallitusten välisen konferenssin, HVK:n, edistymisestä todetaan, että laaja yksimielisyys vallitsee muun muassa seuraavista asioista. "Työttömyys on vakavampia unionin ja sen jäsenvaltioiden tällä hetkellä kohtaamia ongelmia mutta ratkaisujen etsiminen kuuluu pääasiassa jäsenvaltioiden ja yritysten vastuulle. Mikään niistä toimista, joita yhteisön tasolla mahdollisesti harkitaan, ei saa vaikuttaa EMU:n aikatauluun tai kriteereihin tai asettaa niitä kyseenalaiseksi, eikä myöskään aiheuttaa talousarvion kurinalaisuuden kanssa ristiriidassa olevia seurauksia." Syksyllä 1995 Ranskassa oli laaja lakkoliike hallitusta vastaan, kun se ilmoitti leikkausten tavoitteena olevan Emu-kriteereiden toteuttamisen. Lakkoliike on jatkunut keväällä Saksassa. Mielipidemittausten mukaan Suomessakin kansalaisten enemmistö vastustaa EMU:a. Siitä huolimatta Lipposen hallitus on julistanut tavoitteekseen päästä ensimmäisten joukossa EMU:un. Kaikkia näitä pyrkimyksiä ja sen seurauksena toteuttava leikkauspolitiikka Vaihtoehto EU:lle - kansanliike vastustaa ja siksi se on tarjoamassa syksyn EU-parlamenttivaaleissa selkeää vaihto-ehtoa entisestään kriisiytyvälle EU-politiikalle. 10.9.1996 Euroopan sosialistien
EU-vaalimanifestissa kaudelle 1994 - 1999 otetaan vahvasti kantta EMU:n
puolesta. Lipposen ja Niinistön
kohdalla demari-kokoomus-akseli toimii siis myös EU-tasolla. Molemmat
ovat ajamassa Suomen mukaan yhteiseen valuuttaan ensimmäisten joukossa
- maksoi mitä maksoi. Vihreät, vasemmistoliitto ja RKP ovat sitoneet
itsensä samaan tahtiin hallitusohjelmassa, jossa vieläpä todetaan, että
Suomen liittymisestä EMU:n kolmanteen vaiheeseen päättää eduskunta. Kun Ruotsin talousministeri
Erik Åsbrink (SDP) äskettäin mm. Dagens Nyheternissä otti kantaa Ruotsin
Emu-jäsenyyteen hän esitti muitakin kun pelkästään taloudellisia argumentteja
EMU:n lykkäämisen puolesta. Muissakin EU-jäsenmaissa
on odotettavissa keskustelua ja jopa yhteiskunnallista levottomuutta
Emu-leikkauspolitiikan takia. Maastrichtin sopimuksen
mukaan EMU:n kolmas vaihe astuu voimaan 1.1.1999. Tämä on myös Helmut
Kohlin ja Jacques Chiracin yhteinen aikomus. Näihin vaatimuksiin yhtyy Vaihtoehto EU:lle kansanliike Suomessa. 14.9.
1996 Valitettavan harva suomalainen on herännyt huomaamaan, että EU:lla on erittäin laaja vaikutus myös kunnallistalouteen. Suomen Emu-kuntoon
saattaminen vaatii, että valtion velka ja julkisen talouden alijäämä
pysyvät tietyn tasoisina, että inflaatio pysyy kurissa ja, että pitkät
korot pysyvät matalina. Näiden kriteereiden noudattaminen on Suomen
hallituksen talouspolitiikan ydin, joka on tarkoin kirjattu hallitus-ohjelmaan. EU-parlamentin kesäkuussa -96 hyväksytyssä päätöslauselmassa todetaan että: "työttömyys on EU:ssa saavuttanut historiallisesti katsoen korkean tason - 18 miljoonaa työtöntä - ja, että vähintään 50 miljoonaa ihmistä kärsii sosiaalisesta syrjäytymisestä ja köyhyydestä ja, että viimeisimmät luvut viittaavat siihen, että työttömyys kasvaa edelleen useimmissa jäsenvaltioissa." Tällainen kehitys
on kuitenkin erittäin vaarallinen yhteiskuntarauhan kannalta. Ruotsissa ennustetaan,
että noin 100 000 työpaikkaa häviää julkiselta sektorilta lähivuosina.
Siellä puhutaan avoimesti jopa ministeritasolla EMU:n vaikutuksista. 25.9.1996 Hallitusten välisen konferenssin, HVK:n tärkeimpiä tehtäviä on yhteisen ulko- ja turvallisuus-politiikan tarkentaminen Maastrichtin sopimuksen mukaisesti ja keskustelun jatkaminen myös artiklasta J.4, jossa puhutaan kehityksen suunnasta kohti yhteistä puolustusta. Hyväksyessään EU-jäsenyyden Suomi antoi periaatteessa avoimen valtakirjan myös yhteisen puolustuksen kehittämiselle. Mitään erityisiä toimia muunlaisen politiikan suuntaan ei Suomi ole tehnyt. Hallituksen tavoitteena tuntuukin olevan vain sotilaallisen liittoutumattomuuden kulissin ylläpitäminen mahdollisimman pitkään. Osana tätä kulissia on ulkoministeri Tarja Halosen ja Ruotsin ulkoministerin Lena Hjelm-Wallinin aloite Länsi-Euroopan unionin, WEU:n kehittämisestä rauhanturva- ja kriisinhallintaelimeksi. Suomessa ja Ruotsissa aloite markkinoitiin vaihtoehtona WEU:n kehittämiselle EU:n sotilasliittona. Muissa EU-maissa aloite otettiin vastaan ensimmäisenä askeleena tiellä kohti yhteistä puolustusta. Uutistoimisto Reuter tulkitsi 23.4.96 aloitteen pyrkimyksenä lisätä EU:n sotilaallista voimaa. Saksan HVK-neuvottelija Werner Hoyer kuvasi aloitetta "hyvänä alkuna" ottaen huomioon ne vaikeudet, joita puolueettomilla mailla on tulla jäseneksi sotilasliittoon. Hallitusten välisessä konferenssissa paineet konsensus-periaatteesta luopumiseen ovat kovat. Muutoksia markkinoidaan välttämättömyydellä luopua joustamattomista päätösmenetelmistä ja sitä on esitetty myös ulko- ja turvallisuuspoliittisiin päätöksiin. Saksan kristillis-demokraattisen puolueen, CDU:n tavoitteena on jopa kaksoisenemmistöpäätökset, jolloin huomioitaisiin ei van valtioiden enemmistä vaan myös niiden asukaslukujen enemmistö. Muutokset veisivät Suomen kaltaisilta mailta teoreettisenkin mahdollisuuden oman linjansa noudattamiseen. Jos Suomi tosissaan aikoisi pysyä sotilasliittojen ulkopuolella - puolueettomuudestahan ei toki enää edes puhuta kuin ulkomaiden kommenteissa - olisi Suomen käytettävä asiassa sillä vielä olevaa veto-oikeutta. Ulkoministereiden olisi pitänyt vaatia, että EU:n on pysyttävä siviiliorganisaationa. johon sotilaallista ulottuvuutta ei saa kytkeä. Heidän olisi pitänyt vaatia ydinaseetonta ja puolueetonta vyöhykettä Itämeren alueelle ja halki Keski-Euroopan todellisen rauhan aikaansaamiseksi ja uuden kylmän sodan estämiseksi, jonka NATO:n laajentamishankkeet nyt saattavat aiheuttaa. 28.9.1996 Kansanäänestyksessä kansalaisille perusteltiin jäsenyyttä mahdollisuuksilla vaikuttaa niin kuin sanottiin "yhteisiin meitä koskeviin päätöksiin". Viimeaikaiset tapahtumat antavat Suomesta täysin toisenlaisen kuvan. Kun ministerineuvostossa käsiteltiin asetus-aloitetta, joka koskee geenimanipuloituja elintarvikkeita tanskalaiset esittävät tätä koskevaa merkintää kuluttajille myytäviin tuotteisiin. Suomen edustaja ministerikokouksessa, toisin kuin Ruotsin, Tanska, Itävallan ja Saksan edustajat, ei tukenut esitystä. Parlamentti puolestaan hyväksyi esityksen, jota kuitenkin komission vastustaa. Kiista siirtynee sovittelukomiteaan. Odotamme mielenkiinnolla, miten Suomi aikoo tässä elimessä käyttäytyä. Toinen kuvaava esimerkki liittyy paljon puhuttuun EU:n avoimuuteen. Suomi on ilmoittanut yhdeksi tärkeimmistä HVK-aloitteekseen avoimuuden lisäämisen. Kun ruotsalainen lehti Journalisten ei saanut komissiolta kaikkia asiakirjoja, jotka EU:n uuden "avoimuuden" mukaan piti olla julkisia, se haastoi ministerineuvoston oikeuteen. EU-tuomioistuimen käsittelyssä avoimuutta tulevat tukemaan muiden Pohjoismaiden hallitukset ja Hollanti mutta Suomi loistaa poissaolollaan tästä rintamasta. Ruotsin hallitus on esittänyt HVK:lle, että jäsenvaltiot saisivat päättää korkeammista kansallisista ympäristönormeista, ilman että ne tulkittaisiin kaupan esteiksi. Suomessa Eurooppa-ministeri on kiirehtinyt julkisesti tyrmäämään ehdotuksen vedoten muun muassa metsäteollisuuden etuihin. Kannanotto on täydellisessä ristiriidassa oman eduskuntammekin hyväksymien HVK-tavoitteiden kanssa. Ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa Suomen linjasta ei kotimaassa ja varsinkaan ulkomailla ole selvyyttä. Kotimaassa toistetaan mantran tavoin sotilaallista liittoutumattomuutta, johon entistä harvempi voi luottaa. Viimeksi pääministeri Paavo Lipponen on ilmoittanut Suomen olevan kiinnostunut "Naton laajennetusta rauhankumppanuudesta". Jo tosissaan pidettäisiin kiinni julkilausutusta tavoitteesta sotilasliittojen ulkopuolella pysymisestä, on Suomella yhdestoista hetki HVK:n yhteydessä, enne enemmistöpäätöksiin siirtymistä, käyttää veto-oikeuttaan estääkseen EU:n militarisoimisen 13.10.1996 Suomen hallituksen
eilinen päätös kytkeä Suomen markka ERM:iin on selvä poliittinen valinta
EU:n liittovaltiokehityksen puolesta. Yhteinen raha- ja valuuttapolitiikka,
joka ohjataan poliittisen valvonnan ulkopuolella toimivan Euroopan Keskuspankin
kautta, on pitemmän päälle demokraattisesti kestämätön projekti ja tulee
siten vaatimaan EU:n kehittämistä liittovaltioksi, jossa yhteinen hallitus
päättää yhteisestä vero-, finanssi- ja sosiaalipolitiikasta. Tästä kehityksestä
Tanska ja Ruotsi pysyvät tällä hetkellä ulkopuolella. Suomen nöyrän, suurten
jäsenmaiden ehdoilla toimivan hallituksen rooli on nyt sama kuin kansan-äänestyksessä
1994 - yrittää luotsata muutkin pohjoismaat eteenpäin EU-kehityksessä
- tällä kertaa kohti liittovaltiota. Ruotsin ja Tanskan vaatima miettimistauko, tilanteessa jossa lähes kaikissa EU-jäsenmaissa Emu-politiikka on johtamassa yhteiskunnallisiin levottomuuksiin, saattaa kuitenkin johtaa siihen, että Suomi jää yksin pieneksi reuna-alueeksi Emu-ytimessä, jossa Saksan ja Ranskan etujen ajaminen tulee aina olemaan Euroopan Keskuspankin ensisijainen tehtävä. Vaihtoehto EU:lle kansanliike vaatii demokratian palauttamista Suomen kansalle ja uutta kansanäännetystä EMU:sta. 1.12.1996 Yli 700 ihmistä
joka puolelta Eurooppaa osallistui viikonloppuna suureen anti-Maastrichtin
kansalaisfoorumiin Brysselissä. Suomen EU:hun kriittisesti
suhtautuvat EU-parlamentaarikot loistivat poissaolollaan. Tämä ei ole
hyvä alku sille laajalle ja avoimelle kansalaiskeskustelulle, joka olisi
välttämättä käytävä ennen Maastricht II-sopimuksen hyväksymistä. Keskeinen vaatimus
kaikissa alustuksissa ja puheenvuoroissa oli kansanäänestyksen järjestäminen
Maastricht II-sopimuksesta mahdollisimman monessa EU-jäsenmaassa. Ennen
kansanäänestyksiä olisi saatava aikaan avoin ja rehellinen keskustelu
sopimuksen uusista velvoitteista. Keskusteluun olisi varattava tasavertaisesti
toimintamahdollisuuksia sekä EI- että KYLLÄ-liikkeille. Ja yhteistyö tiivistyy. Brysselissä järjestetty kansalaisfoorumi osoittaa selvästi, että EU-kriittiset liikkeet voimistuvat ympäri Eurooppaa, että nyt myöskin Itä- ja Keski-Euroopan maat sekä Baltian maat ovat heräämässä ja, että laaja kansanäänestysaalto on odotettavissa monessa EU-maassa Maastricht II-sopimuksesta. Viime aikojen Emu-keskustelu tuo yhä selvemmin esille, että EMU:n kolmannen vaiheen voimaan-astuminen 1.1.99 ei olekaan niin itsestään selvä asia kun mitä on annettu ymmärtää. Vahvaksi luultu
Saksa-Ranska akseli natisee ei vain siksi, että molemmilla mailla on
suuria vaikeuksia saavuttaa Emu-kriteerit, vaan myös siksi, että maiden
syyt osallistua EMU:un ovat aivan vastakkaiset. Mutta myös Saksan
sisällä kritiikki nousee. Näyttää siltä, että korttipakka on pahasti levällään, ainoastaan suomalaisten kortit o asetettu siistiin pinoon Saksan tukevan pakan vieressä. Näin on tehty ilman suurempaa kansalaiskeskustelua, kertomatta millä hinnalla ja kenen kustannuksella. 6.12.1996 Suomen EU-jäsenyys on johtanut siihen, että Suomen kansallisista maataloustuista, geenimanipuloitujen soijapapujen merkinnästä, lannoitteiden kadmiumpitoisuudesta yms. päätetään nykyään Brysselissä, ei Suomessa. Merkittävä osa siitä
lainsäädännöstä, josta nimellisesti päätetään Suomen eduskunnassa, on
jo peräisin EU:sta. Ruotsissa äskettäin
ilmestynyt laajapohjainen selonteko Emu-jäsenyydestä ja sen vaikutuksista
demokratiaan ja itsemääräämisoikeuteen on erittäin avoin ja pohtiva.
Selonteossa halutaan nostaa keskustelun pääaiheiksi: Selonteko ei ota
kantaa näihin asioihin vaan nostaa ne avoimesti esiin keskustelun pohjaksi
kansalaisten piirissä. Perinteisesti itsenäisen
valtion tunnusmerkkeinä ovat toimineet: Tanskalaisesta esimerkistä
käy ilmi, että itsenäinen lainsäädäntö on merkittävästi heikentymässä
ja heikentyy edelleen Maastricht II-sopimuksen myötä. Määräenemmistöpäätöksiin
siirtyminen romuttaa lopullisesti sitä valtioiden välistä yhteistyötä
jota on pidetty EU:n perusperiaatteena. Jos muissa pohjoismaissa, kuten muuallakin, myönnetään, että itsemääräämisvalta on kaventunut, ja kaventuu edelleen EU-jäsenyyden myötä, herää kysymys mikä salaisuus piilee Suomen historiassa, joka tekee meistä itsenäisempiä EU:ssa kun muut pohjoismaat? Suomen kansalla on oikeus saada tietää mikä on presidentti Martti Ahtisaaren kokonaisnäkemys itsenäisyydestä, ja mikä on oleellinen ero itsenäisten valtioiden välisessä yhteistyössä ja ylikansallisesti ohjattujen osavaltioiden välillä, ennen kuin EU:n mittapuiden mukaan Suomen epätavallisen laaja delegaatio osallistuu Dublinin huippukokoukseen? 30.12.1996 Suomen itsenäisyyden
ja EU:n itsenäisten valtioiden välisen yhteistyön kannalta vuosi 1997
tulee olemaan erittäin ratkaiseva. EU-komission puheenjohtajan,
Jacques Santerin resepti paremman EU:n kehittämiseksi tullaan julkaisemaan
kesäkuussa 1997. Luotettavat tietolähteet kertovat jo nyt, että siihen
kuuluu mm. palvelualojen aktivoiminen, biotekniikka-alan kehittäminen
sekä verojen harmonisoinnin edistäminen. Yhä avoimemmin keskustellaan
Euroopassa myöskin EU:n laajentumisesta itään. Laajentumisen takia on
uudessa Maastricht II-sopimuksessa siirryttävä yhä laajemmin enemmistöpäätöksiin
ja tehokkaampaan päätöksentekojärjestelmään. Näyttää siltä, että vuodesta 1997 tulee EU:ssa aktiivisen keskustelun ja toiminnan vuosi. Kansalaisia ei enää voida johtaa karjalaumana kun työttömyys kasvaa ja sosiaaliturva heikkenee. Suomessa hallituksella on toistaiseksi helpot oltavat. Vaikka työttömyys on EU:n huippuluokkaa "kansa vaikenee kahdella kielellä"
|