VEU:n lehdistötiedotteita vuodelta 1995 |
EU:STA
UUSI YDINASESUPERVALTA 9.9.1995 ULLA KLÖTZER, PUHEENJOHTAJA Ranska presidentti
Jacques Chirac totesi sunnuntaina antamassaan televisionhaastattelussa,
että Ranska aikoo jatkaa ydinkoesarjansa 6 - 8 räjähdyksellä. Samalla Ranskan
pääministeri Alain Juppén kokeita puolustava julistus julkaistaan monessa
EU:n päivälehdessä. Juppén kuningasajatus on Ranskan ja Englannin ydinasepelotteen varaan rakennettu uskottava puolustus Euroopalle ja hän pahoittelee, että hän on joutunut kokemaan muutaman uuden EU-jäsenen asettuvan Ranskan vastaisen kampanjan kärkeen argumenttina "ulkopolitiikka ja yhteinen turvallisuus" samalla kun he julistautuvat puolueettomiksi tavalla joka on vaikeasti yhdistettävissä poliittiseen unioniin. Suomen hallituksen
eduskunnalle 6.6.95 antamassaan selonteossa "Turvallisuus Muuttuvassa
Maailmassa, Suomen turvallisuuspolitiikan suuntalinjat" todetaan näin: Ranskan päätös jatkaa ydinkokeita Tyynellä merellä sekä Alain Juppén itseriittoisa, halveksiva ja diskriminoiva julistus ovat loukkauksia kaikkia näitä Suomen hallituksen esittämiä Euroopan unionin yhteisiä arvoja kohtaan. Joko Suomi on ymmärtänyt asiat väärin tai Ranska on yliarvioinut oman roolinsa Euroopassa. en tiedä kumpi on pahempi! 27.9.1995 ULLA KLÖTZER, PUHEENJOHTAJA LYHENNELMÄ ALUSTUKSESTA - RUOTSIN TILANNE - HALLITUSTENVÄLINEN KONFERENSSI Ruotsin EU-parlamenttivaalit
olivat demokratian kannalta katastrofaaliset. Edes pääministeri Ingvar
Carlssonin puheet "työllisyys-unionin" perustamisesta eivät saaneet
ruotsalaisia vaaliuurnille. Äänestysprosentti jäi 41,3:een mutta se
ei suinkaan ole EU:n katastrofaalisin tulos. Vuoden 1994 EU-parlamenttivaaleissa
äänestysprosentti jäi noin 35 prosenttiin Englannissa, Hollannissa,
Portugalissa ja Irlannissa. Kuitenkin keskiarvo koko EU:n kohdalla nousi
56,5 prosenttiin mikä johtuu siitä, että sekä Belgiassa että Luxemburgissa
on olemassa äänestyspakko. Hallitustenvälisessä
konferenssissa onkin tarkoitus keskustella EU-parlamentin valtaoikeuksien
laajentamisesta. On kuitenkin erittäin kyseenalaista lisäisikö tämä
kansalaisten luottamusta EU-parlamenttiin. Yhä kasvava etäisyys päättäjiin
voi päinvastoin johtaa vielä räikeämpään piittaamattomuuteen. EU:n toimivalta
onkin koko ajan kasvanut. Suomessa annetaankin
hallitustenvälisen konferenssin agendasta aivan erilaisen kuvan kun
mitä ulkomaiset tiedotusvälineet välittävät; 4.10.1995 ULLA KLÖTZER, PUHEENJOHTAJA POHJOISMAISET KANSAT UUTEEN PAKKOPAITAAN Lähiviikkoina Schengen-sopimuksen
puheenjohtajamaa Belgia aikoo esittää Norjan ottamista Schengen-sopimuksen
piiriin vaikka Norja ei olekaan EU:n jäsen. On erittäin kyseenalaista
miten kauan tällainen pakkopaitamenetelmä vielä voi toimia EU-elinten
vallankäytön laajentamiseksi. Ruotsissa EU-parlamenttivaalit osoittivat selvästi, että ruotsalaisten EU into on poissa. Jos nyt järjestettäisiin uusi kansanäänestys vastustajien voitto olisi erittäin todennäköinen. Tanskassa pääministeri Poul Nyrup on toistuvasti korostanut, että Tanskan Maastrichtin sopimuksen poikkeuksista, jotka varmistivat Tanskan toisen Maastricht-kansanäänestyksen erittäin niukan jaa -tuloksen, ei tulla keskustelemaan Hallitustenvälisessä konferenssissa. Hallitustenvälisen konferenssin valmisteluryhmä on kuitenkin todennut, että Tanskan poikkeuksista on keskusteltava. Suomessa hallituksemme
patistaa kansaa kulkemaan nätistä hallituksen viitoittamaa, yhä kapenevaa
polkua pitkin. Olemme Paavo Lipposen mukaan toista maata ruotsalaisiin
verrattuina. Tarkoittaakohan pääministeri, että tottelemme paremmin
herraa? Liiallinen herrausko ja pakkomenetelmiin alistuminen voi kuitenkin
johtaa tilanteeseen jossa Ruotsi, Tanska ja Norja ovat EU:n ulkopuolella
ja Suomi ainoana pohjoismaana, ja tottelevana oppipoikana EU:n jäsenmaana. 10.10.1995 ULLA KLÖTZER, PUHEENJOHTAJA LYHENNELMÄ PUHEENVUOROSTA/SUUREN VALIOKUNNAN JA ULKOASIAINVALIOKUNNAN JULKINEN KUULEMISTILAISUUS EU:N VUODEN 1996 HALLITUSTEN VÄLISESTÄ KONFRENSSISTA Suomen EU-ministerivaliokunta on antanut julkisuuteen virkamiesten ja puolueiden edustajien laatiman muistion koskien EU:n Hallitusten välistä konferenssia. Suomen hallitus ei kuitenkaan sitoudu tähän muistioon vaan odottaa konferenssin lopullista asialistaa joka täsmentynee joulukuussa EU:n huippukokouksessa Madridissa. EU:n eri elimissä hallitusten välistä konferenssia on huolellisesti käsitelty. Selvityksiä tai evästyksiä on olemassa komission, neuvoston ja EU-parlamentin taholta. Sen lisäksi kaikki EU-parlamentin valiokunnat ovat laatineet omat paperinsa konferenssiin. Vaikka nämä asiakirjat eivät muodosta virallista neulottelupohjaa hallitusten väliselle konferenssille, ne kuitenkin heijastavat sitä poliittista ilmapiiriä mikä vallitsee EU:n johtavien poliitikkojen ja virkamiesten keskuudessa. Näitä asiakirjoja ei voida jättää huomioimatta konferenssin edeltävässä keskustelussa sillä se asettaisi EU-elinten toiminnan tarkoituksenmukaisuuden kyseenalaiseksi ja olisi vahva epäluottamuslause koko EU-järjestelmää kohtaan. Yhteistä kaikille yllä mainituille asiakirjoille on EU-elinten toimivallan laajentaminen tavalla tai toisella. Tämä kehitys vie EU:ta kohti liittovaltiomallia. Myös Maastrichtin
sopimuksen myötä hyväksyttyyn, yhteiseen valuuttaan siirtyminen, on
selvä askel kohti liittovaltiota. EMU:n ja Maastrichtin sopimuksen artiklan
107 myötä kansan valitsemien edustajien mahdollisuuden vaikuttaa ratkaiseviin
taloudellisiin päätöksiin häviävät. Vaikka EMU:n liittymisestä on jo päätetty Maastrichtin sopimuksessa ja vaikka eri tahot ovat korostaneet, ettei EMU-keskustelua tulla käymään Hallitusten välisessä konferenssissa, moni asia kuitenkin viittaa siihen, että jonkinasteista keskustelua on pakko käydä, joko julkisesti tai kulissien takaa. Eräs merkittävä
tekijä on Ruotsi, jossa EU-vastustaja saivat EU-parlamenttivaaleissa
11 paikkaa 22:sta. Keskustelua ei enää voida estää. Se on käytävä ja sen jälkeen on järjestettävä uusi kansanäänestys. On myöskin välttämätöntä käydä keskustelua siitä miten syvään integraatioon, elikkä millaiseen liittovaltiomalliin, Suomen hallitus on valmis menemään. - Missä asioissa
Suomen hallitus on valmis luopumaan jäsenvaltioiden veto-oikeudesta
elikkä siirtymään enemmistöpäätöksiin? Ja ennen kaikkea
|