Ulkosuomalaisparlamentin keskustelusivu

Tervetuloa Ulkosuomalaisparlamentin keskustelusivulle! Mielipiteesi ja kysymyksesi ovat tervetulleita.

 

Miksi asuinmaan kansalaiseksi?

Kirjoittaja: Heikki Henriksson Heikki_Henriksson@yahoo.com
Päiväys: 1.5.2001 02:33
Kommentti aiempaan viestiin

Haeskelin tietoja kaksoiskansalaisuuden sallivan lainsaadonnon etenemisesta ja sain yahoosta taman keskustelupaikan.

Tassa nakyy "sisasuomalainen" seka Mikko A. Nahkuri, joka itsekin nayttaisi olevan ulkosuomalainen, tayttavan oudoilla, ahdasmielisilla kommenteillaan koko keskustelutilan, ymmartamatta lainkaan, mista on kysymys. Eihan tassa ole kysymys veroista tai aanestamisista.

Olen itse ollut 14 USAssa, kouluttanut kaksi tytartani yliopiston lapi (vaikka Suomessa olisin tehnyt sen ilmaiseksi valtion kustannuksella), ja jaan perhesyista USAan, vaikka minulla olisikin ollut, ehkapa parempikin uramahdollisuus Suomessa. Ei tanne tultu veroja pakoon, eika edes suunnitellen, vaan tyonantajan mukana, ja yrityskauppojen ja muiden sattumien kautta elama kulkee miten kulkee.

Anja Miller esittaa asian juuri oikein: kysymys on siita, miksi suomenkansalaisen, joka asuu muualla, on haettava asuinmaan kansalaisuutta. Eivat suomalaiset luovuttaa omaa kansalaisuuttaan, mutta heidan taytyy jossain tilanteessa hakea paikallista kansalaisuutta ja silloin he menettavat suomalaisuutensa.

Anja mainitsee pari: perinto ja tietyt ammatit. Ammattiluotteloon voi lisata mm. kiinteistovalittajat.

Lisaan yhden merkittavan syyn, joka koskee USAa. Minulla on green card. Yhtioni on kansainvalinen yhtio, joka olisi halunnut siirtaa minut kolmanteen maahan. En voinut ottaa vastaan tehtavaa, koska olisin silloin riskeerannut menettaa green cardinini ja sita kautta paluun USAan, jossa lapseni nyt asuvat. Samoin tyttareni ei voi ottaa pysyvaa siirtoa komennusta Englantiin, jota hanen tyonantajansa on ehdottanut. Tottakai edellisia ongelmia ei olisi, jos olimme kaikki jo USAn kansalaisia. Mutta olisimme silloin menettaneet Suomen kansalaisuuden. Ja kaikki ne, jotka kaksoiskansalaisuutta haluavat, tietavat minkalainen kynnys se on.

Suomi on kaikkien perheenjasentemme synnyinmaa. Siella on ystaviamme ja sukulaisiamme, USA on kotimaamme. Molemmat ovat hyvia ja ihailtavia maita. Niinkuin ovat muutkin maat. Me haluamme siksi kuulua molempiin.

Toivottavasti valtion virkamiehistossa ja eduskunnassa ollaan avarakatseisia, ja saadaan kaksoiskansalaisuus arvellussa aikataulussa lapi.

Terveisin,
Heikki

Takaisin hakemistoon, Kommentoi tätä aihetta, Kirjoita viesti uudesta aiheesta

 

Kirjoita viesti Takaisin keskusteluun