Ulkosuomalaisparlamentin keskustelusivu

Tervetuloa Ulkosuomalaisparlamentin keskustelusivulle! Mielipiteesi ja kysymyksesi ovat tervetulleita.

 

Eläkkeet

Kirjoittaja: Kevään hauska juttu . H.Knen@AOL.de
Päiväys: 13.4.2001 20:59


Hyvät kohtalotoverini maailmalla !

Asun saksassa, ja saan tänne suomesta eläkettä. Olen työskennellyt suomessa yhteensä 24 vuotta ja viisikuukautta, jolta ajalta tämä eläkkeeni on kertynyt.
Saksassa olen asunut vuodesta 1987, ja työskennellyt täällä yksityisenä yrittäjänä, lähinnä suomalaisten yritysten kanssa.
Sairastuin syöpään ( todettiin ) syyskuussa 2000, josta lähtien olen ollut työkyvyttömänä. Saan suomesta työkyvyttömyyseläkettä noin
5300 mk/kk, josta joudun maksamaan suomeen 35% ns. lähdeveroa. Elikä lähdeveron suuruus on suurempi, kuin jos ansaitsisin tämän summan työtä tekemällä suomessa.

Helsingin Sanomat 03.02.2001, kirjoittaa otsakkeella Eläkeläiseksi Espanjaan !
Ole ! Kotimaa - Arkisto lauantai 3.2.2001 :

Suomi-Seura kouluttaa Espanjaan muuttavia. Artikkeli on erittäin kiintoisaa luettavaa, johtuen siitä että syynä eläkeläisten muuttoon on suurimmilta osin verotuksen alhaisuus verattuna suomen verotukseen.
Kurseja pitää siis Suomi-Seura helsingissä jota rahoitetaan suomenvaltion sekä ulkosuomalaisten taholta.
Suomella on sopimus Ranskan, Espanjan sekä Portugalin kanssa siitä, että näihin maihin muuttaneet suomalaiset eläkeläiset maksavat veronsa kulloiseenkin asuinmaahansa.
Tässä kohtaa kun esim. omassa tapauksessani, en veroja saa saksaan maksaa,vaan olen pakoitettu maksamaan ne suomeen, näen tilanteen kohdaltani, sekä henkilöiden kohdalta jotka ovat samassa asemassa epäoikeudenmukaiseksi.
Helsingin Sanomien esimerkkinä on, suomesta saatu vuotuinen eläke
150.000 mk tästä maksetaan suomessa 37% veroa. Vastaavasta summasta
Espanja 20%:a.

Ottaa yhteyttä suomalaisiin politiikkoihin, ei tuo varmastikaan tulok-
sia. Olemme siksi pieniryhmä hajallaan asuvia ilman vaikutusvaltaa olevia suomalaisia että lait meitä koskien eivät tule muuttumaan.
Kuka ja kenen eduksi (itselleenkö ?) koskien suomalaisia eläkeläisiä
(espanja,ranska ja portugali ) nämä lait sitten on tehty.

Kirjoita vastineita asiasta jos tämä asia kiinnostaa sinua.
Heitähän huulta palstalla, asiat eivät toki muutu !






Takaisin hakemistoon, Kommentoi tätä aihetta, Kirjoita viesti uudesta aiheesta

 

Kirjoita viesti Takaisin keskusteluun